Keskustelut Puukauppa Turun seutu lämpiää balttian puulla

  • Tämä aihe sisältää 61 vastausta, 21 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 6 vuotta sitten Jätkä toimesta.
Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 59)
  • Planter

    Uutisesta: ”Jos ajattelee ympäristövaikutusta, niin Baltiasta laivatun puun hiilijalanjälki on pienempi kuin 150 kilometrin päästä Satakunnasta tuodun puun.”

    Uutisessa luki, että Valko-Venäjältäkin tulee Naantaliin laivalla haketta. Kun kartasta katsoo, niin Valko-Venäjältä on Itämeren rantaan matkaa vähintään yli 200 km.

    Kun Valko-Venäläiset mustaa savua lykkäävät ”vähäpäästöiset” rekat kuljettavat hakkeen ensin satamaan ja sieltä kuljetetaan laivalla Suomeen, niin on ihmeellistä, että hiilijalanjälki on pienempi, kuin 150 km päästä kotimaasta.

    Luulisi, että kannattaisi tuoda rautateitse kotimaasta, kauempaakin. Haketus vaikka  suoraan junan vaunuihin. Kummallista jos ei tule  pienemmällä hiilijalanjäljellä ja taloudellisemmin.

    Puuki

    Taisi olla 50 suurimman laivan hiilipäästöt  yhtä suuret kuin koko maailman h-autojen päästöt.

    Eikä ne baltian puutkaan ole sieltä sataman ympäristöstö korjattu.  Rautatie- tai vesistökuljetus vielä paremmin sopii hyvin Suomen olosuhteisiin keskimääräistä pidemmillä välimatkoilla.

    Ruskohiiltä käyttävät aika paljon ainakin Virossa.

    Jätkä

    Baltian haketta ei tuoda maailman suurimmilla rahtilaivoilla Turkuseen. Kuitenkin ”Järki käteen” ja junakuljetukset täysillä junilla Suomen mistä kolkasta tahansa ovat varsin kilpailukykyisiä, kunhan kuljetus metsästä rautatien varteen on edullinen.

    Kun suurimmat konttilaivat kuljettavat merikontteja jopa kymmeniätuhansia kerrallaan, ei niiden polttoaineena olisi välttämätöntä käyttää kaikkein paskaisinta öljyjätettä, joka ei mihinkään muuhun kelpaa. Kustannusero yhtä konttia kohti lienee muutaman euron luokkaa, käyttää sitten mustaa paskaa, tai nesteytettyä maakaasua,

    Puuki

    Ei tietenkään tuoda maailman suurimmilla laivoilla haketta. Ne laivojen päästöt antaa vain hyvän perspektiivin koko hiilipäästöasiaan.  Samalla tapaa kuin lentoliikenteen aiheuttamat päästöt, jotka vastaa esim. yhden kaukomaiden lennon osalta jo helposti yhden vuoden autoilun aiheuttamia hiilipäästöjä kotimaassa.

    Korpituvan Taneli

    Oksapuu:

    ”Karsitusta rangasta tienvarressa tarjottiin juuri 34€ motti+alv. Lastatut hakerekat näyttää lähtevän ihan eri suuntaan…”

    Missä karsitusta rangasta tuollaisia tienvarsihintoja maksetaan?

    Jos minulle maksettais 34€ karsitusta rangasta, niin meidän mettästä ei sen jälkeen kuitupuuta tehdä yhtään kalikkaa. Onhan se karsitun rangan mottikertymäkin jo hiukan suurempi kuin kuidulla. Lisäksi se että saa panna kaikki samaan kasaan, sellaisetkin puut, jotka eivät selluun kelpaa.

    En muuten usko alkuunkaan tuohon hiilijalanjälki laskelmaan. Koko hiilijalanjälki homma on verrattavissa niihin sadun keisarin uusiin vaatteisiin.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    oksapuu

    Taneli on asian ytimessä…

    Kevättalven pakkasissa e-puu pinot hävisi teiden varsilta, nyt hakettavat kesällä tehtyjen aukkojen risukasoja. Otsikosta voi jotain päätellä…

    kuusessa ollaan

    Ei VR.tä kannata haaveilla hakkeen kuljettajaksi, ratakapasiteetit pääradoilla menee henkilöliikenteelle ja hakevaunuja ei ole vapaana, koska jo nyt niillä kuljetetaan sahahaketta. Ja venäläisiä vaunuja ei voida käyttää sisäisessä liikenteessä, koska eivät täytä eu-jarrumääräyksiä.

    Apli

    Se on vaan karu tosiasia että rannikon isoja kaupunkeja kannattaa lämmittää, vain joko ydinvoiman lauhteella tai kivihiilellä. Fortumilla oli suunitelma vetää kaukolämpöputki Loviisasta Helsinkiin mutta eihän se kelvannut… Pori ja Rauma pitäs ehdottomasti lämmittää olkiluodosta, nythän lauhde menee mereen..

    oksapuu

    Taisi UPM juuri tehdä diilin VR:n  kanssa puunkuljetus vaunuista…

    Yksityisten yritysten raideliikenne on nykyisin ihan sallittua. Voi olla että juuri nimensä Skoda:si vaihtanut kotimainen  vaunufirma saa töitä…

    Gla

    Puuki: ”Ne laivojen päästöt antaa vain hyvän perspektiivin koko hiilipäästöasiaan.”

    Mikäs tämä laivajuttu on? Puhutaanko Guardianin uutisesta, jonka mukaan 15 maailman suurinta laivaa tuottaa enemmän rikkiä kuin kaikki maailman henkilöautot yhteensä? Tuo uutinen on sammakko.

    Sinänsä hyvä, jos energiapuun hinta on 34 €. Pari vuotta sitten, jolloin Naantali ei vielä puuta ostanut, hinta oli 6 euroa vähemmän.

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 59)