Keskustelut Metsänhoito Tulevaisuuden älymetsässä ilmalaiva tekee metsänhoitotyöt

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 40)
  • Tulevaisuuden älymetsässä ilmalaiva tekee metsänhoitotyöt

    Otteita ”Forest.fi” sivuston artikkelista:

    Jo muutaman vuoden kuluttua metsien yllä voidaan nähdä zeppeliinejä, jotka hoitavat taimikkoja harvennuksen sijaan latvomalla. Idea on Reijo Pankan, joka voitti Sitran ideakuulutuksen LoggerZeppelin-ehdotuksellaan.

    Sitran järjestämässä Smart Forest -kilpailussa etsittiin ratkaisuja, jotka kasvattavat metsän tuotteiden ja palveluiden lisäarvoa ja yhdistävät niin kutsutun teollisen internetin (Internet of Things) elementtejä metsäteollisuuteen.

    Latvonnassa hoidettavasta taimikosta ei poisteta puita kokonaan, vaan niistä katkaistaan latva. Siten huonompien puiden kasvu hidastuu ja tulevat tukkipuut saavat lisää tilaa.

    Pankka on perehtynyt muun muassa ruotsalaiseen tutkimukseen latvomisesta. Hänen mukaansa toimenpide sopii kaikille puulajeille ja parhaiten varttuneisiin taimikoihin. ”Siten oli löydettävä ratkaisu latvonnan toteuttamiseksi ylhäältä käsin. Siitä syntyi idea ilmalaivasta, LoggerZeppelinistä.”

  • jees h-valta

    Tuntuisi vaan hiukan pliisulta ajatuksena koska ne latvakatkotut kuitenkin kuluttavat maaperän ravinteita aika pitkään lähes samaa tahtia kasvatettavien kanssa. Esim. kuusi sietää varjostusta hyvin ja pystyy sinnittelemään aivan puhtaasti mukana vaikka latva joskus niistettäisiinkin. Ja systeeminä senverran hintava kuitenkin ettei aivan montaa kertaa taimikon varttumisiässä voi tehdä. Ja liekö oikein tarkkaakaan tuolta ilmasta käsin kun ajatellaan ilmatilan heilutus jne.

    Gla

    Tulevaisuuden keksintöihin on hankala suhtautua järkevästi. Tuskin 20 vuotta sitten monikaan uskoi, mitkä asiat esim. kännykällä nykyään on arkea. Siten tuollaisen laitteen kehittäminen on periaattessa mahdollista. Toisaalta taimikon varhaisperkuussa on vaikea nähdä, mitä lisäarvoa zeppeliini työhön toisi, kun kustannustehokkuuden parantaminen on päällimmäinen tavoite. Eri asia olisi se, jos tällä korvattaisiin kaivinkoneita tai muuta järeää kalustoa ja sen ajouria. Zeppeliiniä ohjaa kuitenkin ihminen, joten samantekevää kai on, vaikka se ohjaisi raivuria.

    Itse vierastan ajatusta siitä, että tehdään hieno laite ja sitten pohditaan sille sopivaa käyttöä. Pitäisi pohtia ratkaisuja niihin ongelmiin, joita meillä on ja tältä pohjalta etsiä tarkoituksenmukaisia menetelmiä.

    harrastelija

    # Idea on Reijo Pankan, joka voitti Sitran ideakuulutuksen LoggerZeppelin-ehdotuksellaan. #

    Täysin huuhaata !
    Tähän pätee se vanha vertaus: sokea opastaa kuuroa!

    Epäilen vahvasti, onko herra Pankan ja Sitran valinnan tehnyt raati metsässä oikeasti käynytkään?

    Planter

    Kyllä ensimmäinen ajatus on, että täyttä huuhaata.
    Toisaalta jos 50-luvun justeeri-metsurille olisi kerrottu, että poikasi
    tekee töitä koneella, joka karsii ja pätkii päivässä enemmän puutavaraa kuin metsuri vuodessa, niin hulluksi olisi leimattu.

    Mutta onhan se niin, ettei taimikon parhaita taimia voi valita ylhäältä päin katsoen, eikä pelkkä latvojen katkominen tunnu järkevältä taimikon hoidolta. Siihen on olemassa jo automaattinen ratkaisu….hirvi.

    Tällainen viisas raati oli valinnut voittajan.
    On siellä joukossa yksi metsä-sanakin, mutta ei puunjuuritasolta.

    ”””
    Sitran ideakuulutuksen tuomaristo arvioi LoggerZeppelinin ”innovatiiviseksi ideaksi, jolla on laajat käyttömahdollisuudet”. Ideat arvioi raati, johon kuuluivat edustajat Sitrasta, Tekniikka & Talous -lehdestä, Nokia Growth Partnersista, Nokiasta, Metsäteollisuus ry:stä sekä Pöyry Management Consultingista. ”””

    hemputtaja

    Todella mahtava ajatus. Epäilen, että tälläisillä ”superinnovaatioilla” Suomen talous tosiaan menee metsään, että kohahtaa.

    Kovin nopeasti en usko, että ilmalaiva ja mies (luultavasti tarvitaan kaksi) päihittää raivaussahan ja miehen. Eikä kyse ole kustannuksistakaan. Työn laatukin voi olla pahempaa kuin ala-arvoista.

    Ongelma on oikeastaan sama kuin istutuksessa. Vuosikymmeniä on tyrkytetty hienoja istutuskoneita, mutta toiseksi taitavat jäädä edelleen ihmiselle ja pottiputkelle.

    Ajatus ilmalaivasta ei ole myöskään uusi. Noita on taidettu kokeille paljon suuressa lännessä vaijerilinjojen korvikkeina. Ties vaikka käytettäisiin edelleen.

    Ammatti Raivooja

    Eiköhän tätäkin asiaa tutkita työvoimapulakeppihevosen selässä vuosikymmeniä. Normaalisti kun nähdään huono idea niin siirrytään seuraavaan ilman jatkotutkimuksia.

    Hiluxmetsuri

    Ilmasta käsin tapahtuvassa metsuroinnissa on puolensa. Puut voisi siirtää pystyasennossa laaniin, ei tuu uria metsään, ei mene juuret pilalle, voi korjata puuta vaikka millaisena mura-aikana ( no ehkei ihan hirmumyrskyllä, jolloin ilma-alus puineen ja siitä kiinnipitävine metsureineen saattaa ajautua ihan toiseen kinkeripiiriin), dieseliä ei pala koko ajan. Tässä olisi moneen ongelmaan ratkaisua.

    Mielestäni siis hyvä idea, mutta ei vielä innovaatio, koska idean jälkimmäiseksi julistamiseen tarvitaan kaupallinen menestys.

    Tarvitaan paljon ideoita, joista jalostuu jotain. Joskus ei tule mitään, toisinaan taas jotain. Yrittämällä ja ahkeruudella niitä innovaatioita syntyy.

    Koska syntyy metsien Zeppeliini? Nimiehdotus olis valmiina: Ponzze.

    Burl

    Visio on hieno ja kenties toteuttamiskelpoinenkin jossain vaiheessa. Laserkeilauksella ym. tekniikoilla puiden laatu ja tilajakauma voidaan ainakin teoriassa nähdä tarkemmin, kuin urakkamiehen silmin. Tarkemman informaation pohjalta voidaan edelleen puiden poistamis- ja jättämispäätökset tehdä aiempaa paremmin.

    Isona ongelmana näen sen, että mitä latvotun metsikön jatkokehitys tuo tullessaan? Liekö tätä edes kunnolla mietitty? Itsehän olen tehnyt ilmeisesti jokseenkin vastaavaa hommaa luontaisesti uudistetuissa koivuntaimikoissa, missä metrin kantoon sahatut ylimääräiset puut ovat samalla suojanneet laikun keskelle jätettyä kasvatuskoivua mekaanisesti ja pensastuneet tarjoten evästä hirville. Taimikonhoito on sitten tehty normaaliin tapaan ja tyveltä järeytyneiden, pensastuneiden lehtipuiden kaato on ollut jonkin verran työläämpää, kuin normaalitilanteessa olisi ollut.

    Rane

    Rane on itse joskus funtsinut että jos esim raskasta ajokonetta keventäisi heliumpallolla tai sitten ilmalaivalla joka olisi siis vaijereilla kiinni koneessa.Menisi kuin sukkasillaan.Kymppitonni pois painosta näkyisi jo jäljissä.
    Toki tässäkin on jotain vaikeuksia kuten sähkölinjat ja kovemmat tuulet.
    Ja jos nostovoimaa voisi lisätä niin koneiden siirrot voisi tehdä suorinta tietä ilmassa.

    jees h-valta

    Aivan turha sinne taivaalle on lähteä kun maasta nuo samat hommat saa tehtyä aivan yhtä hyvin ja jopa paremmin. Kuten olen maininnut telakkakone metsään ja pikkuroboja vaikka usseampi irti ja samaoin niille ohjaus telakkakoneelta. yksi ihminen pystyy seuraamaan monen robon työstöä ja ottmaan esim. ketjuvauriossa takaisin telakalle ja huoltaa se. Ilmaan lähtemiselle en näe mitään mieltä.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 40)