Keskustelut Puukauppa Tukkirungot kuitukasassa

Esillä 2 vastausta, 221 - 222 (kaikkiaan 222)
  • Tukkirungot kuitukasassa

    Miten olette toimineet ja mikä on ollut lopputulos kun kuitupuukasassa on ollut tukkipuita ?
    Hakkuu on päättynyt ja sain motokuskilta mittauspöytäkirjan, josta kävi ilmi että tukkisaanto oli vain puolet leimausselosteessa mainitusta, päivän sitä ihmeteltyäni marssin kuitupinolle ja mittailin päällimmäisiä puita ja ne oli hakkuusopimuksen mukaisesti tukkeja !!!
    Onko tämä maan tapa vai mitä on tapahtunut, osaisivatko kokeneemmat myyjät valaista asiaa ?

  • suorittava porras

    Lainaus :

    ”Koneen kuljettaja oli vilpittömän rehellinen, olin tehnyt hänelle jo aikaisemmin selväksi olevani metsänomistaja. EI tosin ehkä enää toista kertaa anna sitä MO:lle, sen verran on ollu säpinää asian tiimoilta.” 🙂

    Juuri tämän takia tieto liikkuu vain sähköisesti (tämä on sitä 2010- lukua , ei 1900-lukua) . Asiantuntemattoman käsissä tietyt dokumentit ovat kuin tulitikku ruutitynnyrin päällä .

    Palataan vielä tuohon alkuperäiseen aiheeseen . Metsäsuunnitelma ei ota kantaa puutavaran mahdollisen laatuun . Koneenkuljettaja joutuu tämän laatuasian kanssa ensimmäisenä vastakkain. Hän myös tietää tukin laatuvaatimukset – varmasti metsänomistajaa paremmin . Koneen ohjelmaan on syötetty tiedot , millaista puuta tarvitaan , siis apteerausohjelma kullekin leimikolle . Näillä eväillä mennään , ja pino voi joidenkin mielestä näyttää joskus kummalliselta .

    Sen , onko toimittu oikein , voi päätellä LUOTETTAVASTI VAIN määrittämällä puuston laatu ennen hakkuuta ja suorittamalla hakkuun onnistumisen arviointi silloin , kun puut ovat hakkuun jäljiltä levällään odottamassa lähikuljetusta. Pinojen penkominen ei kerro koko totuutta .

    Olisi tuo avaajan leimikko pitänyt olla hakkuussa vasta nyt kevään korvalla. Varastolla ei olisi ollut se kuitupinokaan montaa tuntia ihmeteltävänä. Ennen kelirikkoa lähes kaikki puu ajetaan välittömästi pois sitä mukaa , kun se saadaan varastolle. Nopeimmillaan puut nostellaan ajokoneesta suoraan autoon. 🙂

    suorittava porras

    Lainaus:
    ”… ja jos myyjällä on riitävästi viitseliäisyytta lukea sopimus läpi – kuten ehdottomasti tulisi olla – on hän tietoinen laatuvaatimuksista riittävällä tasolla.”

    Sopimus kannattaa lukea todellakin huolella läpi varsinkin pölkkyjen pituuksien osalta . On varsin yleinen käytäntö , että esim harvennuksilta ei oteta alle 4,00 -4,30 pituisia tukkeja lainkaan . Pikkutukeistakin on monesti käytössä vain pari pituusmittaa .

    Se varsinainen pölkkyjen laadun määrittäminen ei välttämättä ”aukene”läheskään kaikille puuta myyville , vaikka ehdot olisivat kuinka selkeästi esitettyinä kauppasopimuksessa. Vasta sahavierailu tai useampi auttaa ymmärtämään , mistä laadun kohdalla on kysymys. Kuljettajia koulutetaan tämän asian tiimoilta säännöllisesti .

    On syytä muistaa , että tukkeja katkotaan moneen eri
    tarkoitukseen . Samastakin rungosta voidaan katkoa sahatukkeja , sorvipölkkyjä ja hirsiaihioita ja rungon loppuosasta pikkutukkia ja kuitua eri yhdistelminä . Lisäksi voi olla ehtoja , että jotkut mitat ovat sallittuja vain tyvitukilla , välitukillakaan kaikki pituusmitat eivät ole käytössä ja tiettyjä mittoja saa tehdä vain latvasta . Nämä ehdot on syötetty apteeraustiedostoon.

    Kuljettaja muuttaa koneen esittämää katkontaehdotusta vain havaitessaan rungossa teknisen vian tai silloin , kun puun rungon muoto on selvästi poikkeava.

    Tekniset viat puun rungossa aiheuttavat lajisiirtymää tukista kuiduksi . Mutka sopivalla kohtaa , tai kaksi , johtaa helposti koko tukkirungon kuitukasaan .Pahimmillaan pölkyn joutuminen halvempaan tavaralajiin voi olla millistä kiinni . Milli alle raja-arvon pituudessa tai paksuuden kohdalla , niin tavaralaji vaihtuu . Tämä alitus voi tapahtua jo ennen varsinaista katkaisukohtaa , joka sijaitsee esim. paksummalla oksakiehkurasta johtuvalla alueella .
    Näitä eroja ei voi havaita silmämääräisesti . On siis luotettava koneen mittalaitteisiin .

Esillä 2 vastausta, 221 - 222 (kaikkiaan 222)