Kuinkas nyt tapahtuu tukkipuiden laadun määrittely tarjousta varten? Jos ostomies ei käy metsässä katsomassa mitä siellä on niin voi käydä noin kuin Mm arveli. Jos taas käy metsässä, niin tukin hinta tarjotaan sen nähdyn laadun mukaisesti. Jos hakatessa paljastuu että tukissa on sisäisiä vikoja se menee raakkiin. Siinä mielessä mallini ei toisi muutosta.
Jotenkin tuntuu että keskustelijat eivät ole jyvällä vielä. Lukekaa blogikirjoitukseni.
Ennen kuin kukaan erehtyy vilkuilemaan plokiin, olisi 8:15 esittämäni kysymykset tyhjentävästi ratkaistava. Jos niillä kustannuksilla leikataan kantohintaa, mihin suuntaan on lähtöruudusta siirrytty? Vaikuttaa, ettei AJ ymmärrä korjuun realiteetteja. Ei myhistyksenkään ukot vaivaudu edes hoitamaan aliskasvoksen raivausta huutokauppasatsistaan. Kuinka riittää taito laaduttaa tukkikuusikko?
Kun nykyisellään tavara laadutetaan ja katkotaan paikan päällä leimikolla, se ei ole kokonaisuudessaan mikään ongelma. Tavaraa kertyy värimerkattuina omiin kasoihinsa ja tien varteen.
Nyt en kyllä Anneli väheksyisi muita kirjoittajia. Meillä ei ole taustalla blogikirjoituksia mutta aika paljon teitämystä todellisuudesta. Siinä uskon että ammattiosaamista voi löytyä enemmänkin. Sekin on valitettava todellisuus että tukin laatua ei näe vasta kun puusta on oksat pois. Se joka osaa sanoa tarkan tukkimäärän päätehakuukuusikosta kun se on pystyssä leimikko toisensa jälkeen niin on melkoinen seppä. Minun eteen vielä ei sellaista ostajaa ole tullut.
Jos raakkiin voi lajitella tukkikokoiset epäkurantit tukit (ilmeisesti kuituun) niin miksi tilanne muuttuu. Sehän on sama kuin nykyinen tavaralajikohtainen katkonta.
En väheksy kirjoittajia, yritän vain saada selville missä se ongelma piilee…
Kuten edellä huomautin, pitäähän nytkin ostettavan tukkipuun laadusta olla jokin ennakkokäsitys ostotarjousta tehtäessä. Tämän ennakkokäsityksen pohjalta ostaja tekee puukaupan tarjouksen, ja kun myyjä sen hyväksyy, on yksikköhinnat kiinnitetty.
Enää puuttuu määrä, jotta saadaan kaupan kokonaishinta kertomalla yksikköhinta x määrä. Saannon eli määrän määräävät ostajan käyttämät mitat ja katkottaessa havaittu laatu.
Miten mallini eroaisi tästä? Ei juuri mitenkään, paitsi jos rungossa on osa sellaista tukkipuuta, joka ei sovi ostajan mittoihin mutta olisi laadun täyttävää, niin siitäkin tulisi myyjälle korvaus. Tämä maksaa ostajalle jotain, mutta ei nytkään vaikuta olevan mitään ongelmaa maksaa tukista ja kärrätä sitä sellutehtaalle. Lisäetuna ostajalle tulisi vapaa katkonta.
Korostan vielä että mitään lisätyötä ei tulisi ostomiehelle eikä motokuskille. Ainoastaan sille tietokoneelle joka raksuttaa motossa.
”..pitäähän nytkin ostettavan tukkipuun laadusta olla jokin ennakkokäsitys ostotarjousta tehtäessä…” Mitä tuo tarkoittaa? Tukin laatuvaatimus on kerrottu kauppakirjassa, ja muu on kuitua. Määrästä voi tulla extraa.Kärrääminen sellutehtaalle ei ole tähän ollenkaan osuva vertaus.
mehtäukko:”Autokuljetukseen menetelmä vaatisi 2-kertaisen varustuksen nostureista alkaen. Metsätieverkosto on jo nyt ahdas, mäkinen, mutkainen…talvikelit. Kuinka siellä puolikkailla seikkailtaisiinkaan?!”
Ei kannattaisi ottaa kovasti kantaa asiaan, josta ei itse asiassa tiedä, eikä ymmärrä mitään.
Koskisen Oy:lle ajava liikennöitsijä haki meiltä kunnon mastopuukuorman. Tavoitepituus oli 24 metriä, eikä auto ollut puoliperävaunullinen,vaan ihan täysperä -, varustettuna yhdellä (1) puutavaranosturilla, joka oli ohjaamon takana.
Minimilatvaläpimittavaatimus oli 21 cm, joka ylittyi reilusti kautta linjan. Liittymä pikitielle oli 90 astetta, ei ongelmia. Kiertoliittymiä heti alkumatkalla monta, ei ongelmia. Sellainen yhdistelmä kulkee vaivattomasti metsäautotiellä, joka on tehty normaali puutavara-autoille, joissa normaali yhdistelmäpituus. Se kiemustelee vähintään yhtä etevästi kuin ns normaali yhdistelmä.
Ei kannattaisi maalailla pirua seinälle asioissa, joista ei ole kärryillä.
Eikös sitä runkohintaakin ole mahdollista nostaa hyvässä leimikossa ja jättää spekulaatiot katkonnasta sikseen?
Tärkeintä on ,että kukin jae on laadukasta ja päätyy kerralla oikeaan osoitteeseen. Kustannuksia säästyy ja samalla on mahdollista maksaa puusta enemmän.
Monesti kauppasumma saadaan mieluiseksi tavaralajikohtaisilla hinnoilla kikkailemalla. Maksetaan paljon tavarasta ,jota kertyy vähän ja vähemmän siitä ,jota kertyy paljon. Kauppoja tehtäessä tavaralajisuhteet eivät monestikaan vastaa todellista tilannetta metsässä ja harmitus on iso ,kun se todetaan vasta puiden ollessa jo tehtaalla tai menossa sinne. Runkohinnoittelussa ei ole näitä ongelmia.
Kun tuossa otsikossa väitettiin tukkia katoavan markkinoilta ,on siitä kuitenkin maksettu tukin hinta samoin niistä suurella vaivalla tehdyistä 2,5- kolmimetrisistä kauppateknisistä syistä valmistetuista pikkutukeista ,jotka päätyvät sellukattilaan. Tekomiehen mieltä hivelee ,kun vitosen kuitu on pätkittävä kahteen osaan pikkutukeiksi ja ajomiehen vaivoiksi. Turhaa työtä joutuvat molemmat tekemään ,kun osoite on kuitenkin sellukattila. Ajokoneenkuljettaja joutuu vielä kaiken lisäksi kääntelemään pölkyt latvapuoli tielle päin. Varastopaikkakin laajenee ,kun tavaralajeja on enemmän.
Milloin tulee sellainen tilanne että tukki on laadun täyttävää mutta ei käy ostajan mittoihin ? Ok. Myönnän että silloin kun metsässä on jotain ylijäreitä puita ettei niitä voida joko sorviin tai sahalle viedä. Yleensä nämä ovat yksittäisiä puita ja jo sertifikaatin perusteella säilytettäviä.
Eikö ole todennäköisempää että ostaja jättää tarjouksen tekemättä leimikosta jos siinä on sellaista puuta mikä heille ei sovellu ?
Alkaa pikkuhiljaa tuntumaan että Anneli keksii uutta pyörää joka johtaa vääjämättä nykyiseen tilanteeseen. Syynä varmaan kokemuksen puute puukaupoista ja leimikoiden hakkuista.
En tarkoita ylijäreitä, vaan esimerkiksi 1,5 tukin rungossa sitä puolikasta joka jää yli, koska siitä ei tule pituudeltaan mitat täyttävää pölkkyä vaikka läpimittaa olisi.
Muutosvastarintaa havaittavissa. Luulisi että olisi mukava surautella rungoista ihan vapaasti pölkkyjä tarvitsematta miettiä saako metsänomistaja hyvän tilin vai ei.
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.