Keskustelut Puukauppa Tukkia kateissa?

Esillä 10 vastausta, 191 - 200 (kaikkiaan 203)
  • A.Jalkanen

    On kuitenkin urakoitsijan etu että mittalaite näyttää oikein.

    Rane

    ”Ei se nyt yleensä noin mene.”

    No ei.Moton mittaa pitää jatkuvasti tarkistaa ja kalibroida koska mitattavan puun ominaisuudet muuttuvat esim.lämpötilan mukaan.Jos mitta virallisesti tarkistettaisiin ja ”sinetöitäisiin” niin mitta olisi suurimman osan aikaa pielessä.

    mehtäukko

    Tolopainen. ”ei tehdä virallista tarkistusta tai hyväksyntää..” Taustalla on mittauslaki ja puolenkymmentä vuotta sitten tehty Lukenkin tyvikorjausmuutos. Hyväksymättömät laitteet ollevat mahdottomia käyttää. Ja kun kapuloiden tilavuuden mittaukseen on vaan sitten kehittynyt kyseinen menetelmä, uuttakaan systeemiä ei kukaan viisas ole osannut ehdotella.

    Tolopainen

    No joo kyllä jokainen ymmärtää, että puiden koneellinen mittaus antaa vain likiarvon. Sen takia puita ei tarvitse edes mitata kovin tarkasti.

    Puuki

    Tarkasti ei puuta voi mitata kuin upotusmitalla.  Motomittaakin pitäisi kalibroida monta kertaa päivässä, kun säät ym. olosuhteet vaihtelee, jos haluttaisiin päästä mahdollisimman tarkkaan mittaustulokseen.  Näin keväällä esim. yöpakkaset muuttaa puiden mittaustilavuutta.  Mutkaiset koivut on hankalimpia mitattavia.

    Metsuri motokuski

    Kaikki on pelkää saivartelua. Moton mittalaitteella saadaan helposti alitettu mittauslain edellyttämät vaatimukset puun mittaukselle. Nykyisillä kourilla päästään jo niin tarkkaan mittaustulokseen että yhtiöille ei kelpaa edes lain mukainen tarkkuus.  Samoin kelin vaihtelut on pystytty minimoimaan nykyisillä kourilla joten sään vaihtelut eivät enää juurikaan vaikuta mittaustarkuuteen.

    Visakallo

    Motomitta on ihan hyvä mittaustapa puunmyyjän kannalta.

    Nimim. ”Päättyneen puukaupan jäljiltä samoja puita uudelleen myynyt”

    Puuki

    Mahdollista mittahäviötä  suurempia heittoja puumääriin ja pystykauppatuloon voi tulla esim. väärin arvioidusta kertymästä runkohintakaupoissa.

    Pinomitan aikaan oli joskus myös vastaavia 2 kertaan (laillisesti) myytyjä pinoja liikenteessä.

    mehtäukko

    Todellakin saivartelua, sillä tästä(kään) asiasta moni taaplaaja ei tiedä edes ”mutuja”. ”…että yhtiöille ei kelpaa edes lain mukainen tarkkuus… pitää paikkansa. Siis +-2%:kaan  ei riitä.

    ”…pitäisi kalibroida monta kertaa päivässä”… on satua.

    Kelin vaihtelu tarkoittaa käytännössä sitä, että esim. näin keväisin yöpakkanen jäätää rungon pinnan joka aamupäivällä sitten sulaa. On huomattava siinäkin se, että varjoinen kuusikko sulaa hitaammin kuin avarampi männikkö. Täten pituusmittapyörän uppouman muutos on kuskin huomioitava, mutta sen pysyessä katkaisu-ikkunassa antaa pelivaran. Paksuus ja kuutiointi kunnollisilla vehkeillä ei aiheuta tässä mitään muutospainetta.

    Kun runko on apteerattava milleissä jo leimikolla eri ptl:n, upotusmitoista haaveilu on aika turhaa.

    Puuki

    Yöpakkasen tuoma ero motomittaan oli aikoinaan enimmillään n. 8 % , kun kalibrointi tehtiin aamulla sulan puun aikaan tehtyyn mittaukseen verrattuna.     Kukaan ole upotusmittausta ehdottanutkaan luovutusmitaksi, kun  ei se ole mahdollista.

Esillä 10 vastausta, 191 - 200 (kaikkiaan 203)