No ei.Moton mittaa pitää jatkuvasti tarkistaa ja kalibroida koska mitattavan puun ominaisuudet muuttuvat esim.lämpötilan mukaan.Jos mitta virallisesti tarkistettaisiin ja ”sinetöitäisiin” niin mitta olisi suurimman osan aikaa pielessä.
Tolopainen. ”ei tehdä virallista tarkistusta tai hyväksyntää..” Taustalla on mittauslaki ja puolenkymmentä vuotta sitten tehty Lukenkin tyvikorjausmuutos. Hyväksymättömät laitteet ollevat mahdottomia käyttää. Ja kun kapuloiden tilavuuden mittaukseen on vaan sitten kehittynyt kyseinen menetelmä, uuttakaan systeemiä ei kukaan viisas ole osannut ehdotella.
Tarkasti ei puuta voi mitata kuin upotusmitalla. Motomittaakin pitäisi kalibroida monta kertaa päivässä, kun säät ym. olosuhteet vaihtelee, jos haluttaisiin päästä mahdollisimman tarkkaan mittaustulokseen. Näin keväällä esim. yöpakkaset muuttaa puiden mittaustilavuutta. Mutkaiset koivut on hankalimpia mitattavia.
Kaikki on pelkää saivartelua. Moton mittalaitteella saadaan helposti alitettu mittauslain edellyttämät vaatimukset puun mittaukselle. Nykyisillä kourilla päästään jo niin tarkkaan mittaustulokseen että yhtiöille ei kelpaa edes lain mukainen tarkkuus. Samoin kelin vaihtelut on pystytty minimoimaan nykyisillä kourilla joten sään vaihtelut eivät enää juurikaan vaikuta mittaustarkuuteen.
Todellakin saivartelua, sillä tästä(kään) asiasta moni taaplaaja ei tiedä edes ”mutuja”. ”…että yhtiöille ei kelpaa edes lain mukainen tarkkuus… pitää paikkansa. Siis +-2%:kaan ei riitä.
”…pitäisi kalibroida monta kertaa päivässä”… on satua.
Kelin vaihtelu tarkoittaa käytännössä sitä, että esim. näin keväisin yöpakkanen jäätää rungon pinnan joka aamupäivällä sitten sulaa. On huomattava siinäkin se, että varjoinen kuusikko sulaa hitaammin kuin avarampi männikkö. Täten pituusmittapyörän uppouman muutos on kuskin huomioitava, mutta sen pysyessä katkaisu-ikkunassa antaa pelivaran. Paksuus ja kuutiointi kunnollisilla vehkeillä ei aiheuta tässä mitään muutospainetta.
Kun runko on apteerattava milleissä jo leimikolla eri ptl:n, upotusmitoista haaveilu on aika turhaa.
Yöpakkasen tuoma ero motomittaan oli aikoinaan enimmillään n. 8 % , kun kalibrointi tehtiin aamulla sulan puun aikaan tehtyyn mittaukseen verrattuna. Kukaan ole upotusmittausta ehdottanutkaan luovutusmitaksi, kun ei se ole mahdollista.
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.