Mihinkä se Jätkä koetti ottaa kantaa, kun noin ohi kusaisi? Oli puhetta tukkikaupasta, jota tehtäisiin pituutta kuin pylvästä kuunaan. Sellaisen tavaran jatkuva kuormaus ei onnistu/kestä silakkapuntarillasi. Olen hakannut ja nähnyt kuljetettavan pylvästä sen verran, ettei ”meidän yhdestä mastopuukuormasta” kannatta konahdella. Sillä yhdistelmällä ei nimittäin muuta puuta kuljetella. Vai oletko nähnyt pylväsautossa kok-3 nippuja?
Kyllä niitä puolentoista tukin runkoja on vähän. Jokainen metsänomistaja joka kauppoja tekee niin pitää kyllä valita sellainen katkonta että puolta tukkimittaa ei mene kuituun. Minä hakkasin motolla yli 10 vuotta eikä vielä vastaava esimerkkiä tullut. Yleensä siirtyvä tukkiosuus oli 0-30 cm cm. Jos siitä meinasi mennä yli niin napilla muutettiin katkontaa.
Mitä tulee muutos vastarintaan niin Annelilta alkaa olemaan samoja oireita kuin muutamilla muillakin kirjoittajilla. Jos oma mainio idea ei ota tuulta purjeisiin niin aletaan kirjoittaa muutosvastarinnasta. Seuraava vaihe on sitten henkilökohtaisuudet. Näin se menee…
On menty jo henkilötasolle, kun on arveltu että kirjoitan arvauksia enkä kokemuksia. Kuitenkin vertailut osoittavat että keskimäärin häviö heikosta katkonnasta on 1500 euroa per puukauppa. Lähde: mhy:n katkontavertailut.
Taitaapa kysymys olla samasta asiasta, kuin eh:lle työntyminen vesakko-asteella,- liian aikaisin? Onko se markkinoiden ja ostajien vika, jos ”puolikkaille” ei löydy markkinarakoa?
Kai se on niin että asia ei ole niin suuri ongelma puukaupan osapuolille, että sitä jaksettaisiin ratkaista. Mieluummin kilpailutetaan ja valvotaan puukauppoja ja pyöritellään pikkutukkikasoja. Puun myynti ja tarjousten vertailu olisi aivan liian helppoa, jos tarvittaisiin vain määrä ja hinta, ei muuta.
Nuo puolentoista tukin rungothan ovat käytännössä niitä, joissa tukkimitan täyttävää osuutta ei ole 8,6 metriä.
Periaatteessa alle 43 dm:n tukkeja saa tehdä poikkeustapauksissa.
Kun on puusto pahimmoillaan, ( yleensä harvennushakkuussa) – joudutaan poistamaan yhden tukin – ja hieman yli olevia puita. Tilannetta on teollisuus huonontanut vielä pudottamalla 58 – ja 61 mitat pois listalta.
Samaan aikaan on kiristetty alapään mitoista pois lähes kaikki alle 43 – mitat.
Tumpula Mopokuski hosuessaan tekaisee vaikka vain yhden jakovälin liian pitkän tyvitukin – Silloin on se puolitukkia jäänyt saamatta.
Tarpeeksi tyhmä kuski ei sitä tajua siinä hurmiossaan ja liian kiero / viisas kuski selittää jopa itselleenkin, että ei tästä muuta tullut.
Vanha kunnon metsuri on kuitenkin tehnyt rajatauksissa AINA sen, että on mitannut ainakin 8,6 metrin päähän, todennut : KAHDEN TUKIN PÄTKÄ – ja toiminut sen mukaan.
Mopokuskit pitäisi herättää horroksestaan kysymyksellä: Miksi sinulla on kädet – ja sormet?
Hyvin harvoin teetetyt puukaupat etäännyttävät mo:t hyvin monista asioista. Ja kun tietoa ei ole, hyvinkin harvoin julki putkahtava epä-onninen kauppa laittaa Esson baarin jutut liikkeelle. Tuloksena on epäluuloisuus ja kusetuksen pelko kaikkea liikkuvaa kohtaan.
Oliko AJ:n visio tuottaa tukkirungot sahoille asti, vai välivähennellä= lisäillä leimikolla?
mehtäukko:”Olen hakannut ja nähnyt kuljetettavan pylvästä sen verran, ettei ”meidän yhdestä mastopuukuormasta” kannatta konahdella. Sillä yhdistelmällä ei nimittäin muuta puuta kuljetella. Vai oletko nähnyt pylväsautossa kok-3 nippuja?”
Koskisen kokorunkojen kuljetukseen hankittujen yhdistelmien ei tarvitse puhtaita kuitupuukuormia ajella. Pylväitä et ole tainnut tehdä – etkä edes nähdä. Tolppia kyllä ja tolppakuormia .
Kyllä noita yli kaksikymmentä – jopa yli kolmekymmentä metriä pitkiä pylväitä / runkoja kulkee maanteillä joka päivä. Sekin auto olisi kevyesti vienyt vaikka neljäkymmentä metrisiä runkoja – ja ihan laillisesti. Kuten sanoin, yhdistelmä kyllä kulkee mutkissakin kivuttomasti, kunhan tien ulkopuolella ei ole sellaisia esteitä, jotka estävät pitkien runkojen kääntymisen risteyksissä, Auto ei oikaise, mutta kuorma oikaiseen helposti kymmenenkin metriä.
Meidän mastopuukuormassa hännät pyyhkivät kiertoliittymän ulkopuolella aika kaukanakin.
Mastopuut eivät olisi totelleet Silakkapuntaria, mutta ne tuotiin varastolle laahusjuontoma. Puutavara-autossa olikin sitten järein Suomessa käytössä oleva auton puutavaranosturi. Nosti Sellaisia n viiden kiinnon lehtikuusipyväitä ”Kuin tikkuja”.( Pituus 24 metriä, painoa yli 5 tonnia.)
”..Meidän mastopuukuormassa..” joo. Oletko yhden kuorman pölyssä seisonut?
Kun edellä oli kertomusta mät/kut tukkirunkojen kuljetuksesta sahalle sillä, että ”puolikkaat” tukit saadaan eliminoitua, niillä pylväsautoilla kun ei voi pinotavaraa rahdata, tottahan kalusto 2-kertaistuu ,väitti mitä hyvänsä. Lisäksi ne tukki-aihiot jäävät niillä vehkeillä saloteiltä tulematta.
mehtäukolle: jos tarkoitat välivähennyksillä mutkia ja lahoja yms. niin ne vähennettäisiin laskentaohjelmassa leimikolla katkonnan yhteydessä rungoittain sitä mukaa kuin niitä tulee. Ohjelma laskee rungon kokonaistilavuuden tukille ja vähentää siitä vähennykset. Lisäksi se lisää tukkiosuuteen sen hyödyntämättä jääneen normitukin osan joka meni kuituun/pikkutukkiin.
Nyt kun kuidun hinta on noussut, onko pikkutukin teko vähentynyt?
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.