Keskustelut Puukauppa Tukin optimi katkonta

Esillä 10 vastausta, 51 - 60 (kaikkiaan 91)
  • Tukin optimi katkonta

    Maaseudun Tulevaisuudessa tukkipulaa käsittelevässä artikkelissa Stora Enson metsäjohtaja Janne Partanen sanoo seuraavaa: Tukit katkotaan metsässä tarkasti kunkin sahan tarpeisiin. Mikä mahtaa olla sahan tarpeiden ja puun myyjän näkökulmasta katsotun optimaalisen katkonnan ero?

  • Jätkä

    Joo, mutta jos tuollaisesta 12,9 metrisestä tukkiosuudesta tekee sitä himoittua 49 desimetristä 2 kpl, niin hukkaan menee 3,1 metriä tukkipuuta. Se ei ole vähän!

    Hieman korjaantuisi, jos saisi tehdä 61 dm:n tukkipituuksia, mutta silti kuituun menisi tukkia.

    43 dm on aika monella ostajalla ollut lyhin pituus tukille. Jos tekee kuka hyvänsä vain yhtä pituutta tukkia, ei siinä kunnian kukko laula – kenellekään.

    suorittava porras

    Kyllä arvokkaat rungon osat otetaan huolella talteen . Hyvään lopputulokseen voi päästä monella eri pituusyhdistelmällä . Kone laskee ja mittaa nopeasti ja tarkasti . Jos vain silmään luottasi , menisi homma vaihtelevista olosuhteista johtuen enemmän tai vähemmän reisille .

    Alottelin itsekin runkojen jakamisen asian tiimoilta järjestetyillä kursseilla Lehtisen Pekan opastuksella . Muistan , kun useampi ryhmä jakoi saman rungon . Ei tahtonut kahta samanlaista suoritusta löytyä parinkymmenen kurssilaisen jakoehdotuksista . Tilanne on muuten ihan sama , kun seuraa tämän palstan mielipiteitä . Jokaisella on oma mieltymyksensä , joka ei välttämättä ole oikea . Katkontaohjelman mukaan toimittaessa asiakas saa mitä tilaa eikä sitä mitä jonkun mieleen juolahtaa tehdä .

    Metsuri motokuski

    Eipä meidän kannata paljon tästä väitellä. Sinulla on arvokasta kokemusta metsurinmitasta ja sillä tehtävästä apteerauksesta. Tietotaitosi ei nyt näytä riittävän arvioimaan ”moton mitanauhaa” joten annetaan asian olla niin.

    Jätkä

    Edesmennyt Lehtisen Pekka kyllä paneutui perusteellisesti aiheisiinsa, Välttämättä hänen aikansa oppi ei ole enää ajantasalla, kun esim tukkien ”juoksutuksesta” ei motomittauksessa ole mitään hyötyä.

    Tukkien (Mänty) – apteerauksessa pitäisi pystyä huomioimaan myös tukin laatu, joka on koneellisessa hakkuussa jäänyt täysin paitsioon. Esim A-laadun tyviä ei tehdä kuin vahingossa, vaikka niitä männikössä olisikin suht paljon.

    Neuvooko Apsi kuivaoksaisen välitukin  ja terveoksaisen latvatukin teossa? EI neuvo. Jos kuljettajalla ei yhtään raksuta, mennään vain koneen ehdottamalla katkonnalla ja silloin myös ostaja häviää.

    jees h-valta

    Kumpihan aina sitten mahtaa se huonompi raksuttaja ollakkaan. Konenäkö kertoo myös aika oikeaa tietoa jota kuljettajan silmä ei välttämättä aina tee. Noh, kyllä se hiukan tuurikauppaa aina on. Vaikka olisi millainen suhari puikoissa.

    mehtäukko

    Suharilta puuttuu se terveen järjen käyttö!?

    Vaikkapa nyt käsittelyssä olisi tukkirunko, jossa vähäinen laho ja levoton profiili on poistettava minimipituudella …

    Jätkä

    Kun lähdetään kantohinnoista, on kuidun ja tukin hinnanero 4 – 5 kertainen tukin hyväksi. Silloin pitää käyttää myös lumppien tekomahdollisuus hyväksi.

    Kun tiedetään, mitä liian suuri / suuret oksat tai oksakiehkura ja poikaoksa merkitsee sahalla, niin ne pitäisi saada sovitettua katkontaan järkevästi ja niin, että tukin joutuminen kuiduksi jää joko lumppiin tai muuten hyvin vähäiseksi. Siinäkin tapauksessa olisi hyvä apu 26 dm:n sorvipöllien – taikka 31 dm:n tukkimittojen käyttömahdollisuus.

    Tuo kuusen tyvessä oleva vähäinen lahovika on ollut ehdoton hylkäämisperuste, vaikka kyseessä olisi muuten huipputyvi. En ihmettele, vaikka MOTO-kuski kokeilee siinä natsan ottamista, jopa useammankin, koska kone tekee ne melkein yhtä nopeasti, kuin Tolopainen.

    Joskus voi kuski pystyä katsomaan rungon ”levottomuutta” ihan pituussuunnassa ja arvioimaan sen vaikutusta sahaustulokseen. Tuo levottomuus on kuitenkin aika harvinaista normaaleissa päätehakkuuleimikoissa. ne on hoidettu pois jo kasvatushakkuissa.

    Tässä lähialueilla on Yhtiöiden ja urakoitsijoiden näytöt jo niin tunnettuja, että on muutamia kuskeja, joiden käyttö on ehdoton edellytys puukaupalle – riippumatta siitä, minkä värinen lappu tulee pinon päähän.  Samoin Sahayhtiö, jonka saha on jo kymmenien kilometrien päässä, toi vielä kauempaa OMAN urakoitsijan tekemään tukkileimikot, jotka sahalle oli ostettu. Ne menivät sinne korkean laadun  (hinnan) takia ja konekuski teki katkonnan erikoismittoja käyttäen, eikä kuitupinoon tullut kovin paljoa tavaraa.

    Se sahalaitos polttaa lämpökeskuksessaan lähes kaiken kuidun ja sahausjätteen myyden lämpöä ulospäin hyvinkin paljon.

    Jätkä

    ”Kumpihan aina sitten mahtaa se huonompi raksuttaja ollakkaan. Konenäkö kertoo myös aika oikeaa tietoa jota kuljettajan silmä ei välttämättä aina tee. Noh, kyllä se hiukan tuurikauppaa aina on. Vaikka olisi millainen suhari puikoissa.”

    Eipä hakkuukoneen ”konenäkö” näe yhtään sen enmpää kuin Jeessin kolmas silmä, joka on vieläpä housujen peitossa. Kone mittaa tunnustelemalla ja kopeloimalla puuta, kuskin pitää nähdä, jos on jotain nähtävää. Kuitenkin koneen mittalaitteetkin saattavat tehdä virheitä. Myönnetään, että koneen tietokoneella on kaikki laskelmat aina sillä hetkellä käytössä ja se tietää, mitkä mitat ovat sallittuja ja mitkä kiellettyjä, mutta ne tiedot eivät metsänomistajaa lämmitä – päinvastoin. Hakkuukone ei ”näe” isoja oksia, kuorioksia, eikä reagoi oksakiehkuroihin, eikä edes koroihin.

    Tiedän, että metsureista jotkut pyyhkäisevät liian pienen – soikean tukin päästä kuorta pois, jolloin sahalla ei voida luotettavasti mitata latvaläpimittaa ”kuoren päältä. Se kun pitäisi täyttyä kapeimmaltakin kohdalta.

    TEEPPÄ SE MOTOLLA!

    kuusessa ollaan

    No jo on kikka kolmosia Jätkän tutuilla, jos alimittaisia kaverit veistelee sopiviksi.

    Tukin apteeraus on kyllä aika tarkka homma, jos nykymitoilla yrittää saada tukin tarkasti talteen. On nyt tullut tehtyä järeän männikön yläharvennusta ja kyllä pienten vikakohtien havaitseminen on hankalaa, jos runkoa ei saa kaadettua kannatukselle. Metrin välinatsoilla saa pahimpia mutkia ja tyvilenkoja pois, keskimäärin lähtee silti 4x 43 tai 2x 43 + 2x 49. Onneksi on lupa tehdä myös apumittana 37:ja.

    Jätkä

    MOTO-miehet veistelevät jatkuvasti kuorta pois tukkien latvoista, jos muualtakin, eroa on marginaalinen.

    Kyllä kai muitakin mittoja on kuin 43 ja 49 ? Apumittana 37 !

    Tuo mittavalikoima kertoo jonkinasteisesta rajoittuneisuudesta.

Esillä 10 vastausta, 51 - 60 (kaikkiaan 91)