Keskustelut Puukauppa Tukin katkonta ero syntyy usein jo tyvellä

Esillä 10 vastausta, 141 - 150 (kaikkiaan 159)
  • Tukin katkonta ero syntyy usein jo tyvellä

    Uutiset ja blogit julkaisi tänään MTK:n Pauli Rintalan tutkielman tavaralajimenetelmällä hakatun leimikon tukinsaantoon vaikuttavista tekijöistä.

    Aihe on ajankohtainen tukkileimikoissa niin kauan kun kaupalla on tavaralaji hinnat, tukin osto halukkuus on lisääntynyt ja kun korjuu pyörii täysillä ympäri vuorokauden.

    ” Mitat, katkonta ja ostajan tapaa jalostaa tukkirunkoja” , silloin myyjällä vain voitettavaa, rahallisesti !

  • pihkatappi

    Puhutiin siitä että 1,5 metrin lumpin jälkeen tulee tukkia ja se on aina metsänomistajalle kannattavampaa, kuin tehdä 3 metrin kuitu, johon siis menee 1,5 m tukkiainesta. Miten nämä suorittavan kuvat lähestyvät tätä ongelmaa, onko tarkoituksellista, vai eikö sitten ymmärretä koko asiaa.

    Sahan moto pätkii lyhyitä lumppeja, jos asiakas näin toivoo ja se on ihan normi toimintaa. Sahafirman motot optimoivat rungon sahalle menevää tavaraa yrittäen tehdä rungoista mahdollisimman paljon tukkeja, joka korreloi suoraan sen kanssa, paljonko rungosta saa kantorahaa. Suorittavan kuvissa ei ole tukkipuita, nämä kuvat ovat pyrkimys lakaista ongelma pois, tai että vika on aina niissä puissa, joka ei ole koko totuus, tyvimutka tukkirungossa on eri asia kuin täysin vänkkyrät rungot. Laita kuva isosta männystä, jossa on tyvimutka ja kuinka se ohjeiden mukaan apteerataan, paljonko on litroja tuossa tyven 3 metrin kuitupätkässä ja jatketaan keskustelua aiheesta.

    oksapuu

    ”Sen lauluja laulat kenen leipää syöt”

    Eiköhän tuo ole jo tullut kaikille selväksi…

    mehtäukko

    Mitta- ja laatuvaatimukset ovat siis lähtökohta.Suorittavan kuvia ei todellakaan ymmärretä.

    Kun runko vaan jatkuu sökönä, kuituunhan menee. Mo:n olisi todellakin aukaistava suunsa kaupantekovaiheessa, ja kirjautettava vaateensa. Vanhassa veden vaivaamassa avokuusikossa lumppeja voi tulla todella paljon. Joku haluaa kaiken pinoon, joku lyhyen lumpin.

    Jälkeenpäin on tyhjä viisastella.

    Tolopainen

    Mikä ongelma se on katkoa motolla kuitupuu, jos laatu ei tukiksi riitä. Kyllä siitäkin rahaa kuitenkin tulee, ei mene maksua.

    Tikkula

    Ja motomiehelle paljon edukkaaampaa tehdä suoraan 4 kuitu kun mitään metrisiä lumppeja sirkkelöimään. Onhan kuidun taksa eri luokkaa kun tukin. Eikä siitä Erkkikään ota enää selvää oliko lenkous  2 vai 4 metrin matkalla. Tubessa Seppänen näyttää mallia miten ammattitaitoinen ja selkärangan omaava kuski hakkaa.

    Jätkä

    Taitaapa tukkileimikossa olla sama taksa tukin – ja kuidun hakkuusta.

    suorittava porras

    Keskitilavuus ratkaisee taksan.

    Sahalla eivät tarvitse kuitua. Siksi sahan motokuski tekee lyhyitä lumppeja laadun parantamiseksi. Sahapuuta välittävä sellufirma puolestaan on tarkassa syynissä välittämänsä tukin osalta. Siksi sen firman kuski varmistaa laadun tekemällä huonosta tyvestä kolmosen kuidun . Joka katkaisusta maksetaan. Natsojen sahailusta ei.

    Sahafirma ei eksy huonolaatuisiin metsiin. Sellufirman asiakaskunta on puuston laadun suhteen huomattavasti laajempi.

    PS.

    Sekin on mahdollista ,että liian lyhyen lumppauksen seurauksena syntyykin vajaalaatuinen tukki. Tämän motokuski luonnollisesti huomatessaan muuttaa listaan kuiduksi ja siirtää kuitukasaan.

    pihkatappi

    On se kyllä niinkin, että nämä on niitä lillukan varsia. Mutta jos ollaan tietynlaisessa leimikossa, että lähes joka tyvellä on lyhyt pätkä epäkuranttia, niin sitten tuolla on iso merkitys. Suurin osa männyn tyvien mutkista on 2,5 metrin korkeudella ja silloinhan 3 metrin kuitu on paikallaan.

    mehtäukko

    Lillukan varsia on. Mehtäukko kyllä koettaa realistisesti setviä, miksi on mikin ehkä niin ja siksi. Tuossa Tikkulakin lohkaisee mitä sattuu.

    Luulen että monelle hakkuun teoria/käytäntö motolla ollut hepreaa..!

    oksapuu

    Katsokaa nyt vaan ne Seppäsen videot…

    Tulee ainakin selväksi miten lumppia tehdään fiksusti…

Esillä 10 vastausta, 141 - 150 (kaikkiaan 159)