- Tämä aihe sisältää 18 vastausta, 10 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 7 vuotta, sitten toimesta.
-
Tuhka tien rakenteena
Uutisissa on juttua tuhkan käytöstä tien rakenteissa. Lieneekö kyse kivihiilen poltosta kertyneestä tuhkasta, koska puhtaalla puutuhkalla ei käsittääkseni ole ongelmaa loppusijoituksen suhteen?
Kivihiilestä saadaan tuhkaa, jossa haitta-aineiden määrä on vähäinen ja jota käytetään mm. betoniteollisuudessa. Osa tuhkasta menee kaatopaikoille liian korkean haitta-ainepitoisuuden takia. Nykyinen lainsäädäntö edellyttää tällaisilta kaatopaikoilta pohjavesisuojauksia yms. vaativia rakenteita.
Asia kiinnostaa muutamasta syystä. UPM:n sivuilla kerrotaan, kuinka erinomainen tuote tuhka tienrakennuksessa on. Tämä siitä huolimatta, että asiaa vasta selvitetään, eikä tietoa pitkäaikaisvaikutuksista ole. Jos kyse on haitallisia aineita sisältävästä materiaalista, kuormitus pysyy kohtuullisena hitaan liukoisuuden ja suhteellisen vähäisen määrän takia. Onko tuo silti peruste kylvää maahan ikuisiksi ajoiksi haitallista jätettä?
Ymmärrän teollisuuden tarpeen keksiä tuhkalle uusiokäyttömuotoja jäteveron takia. Muutenkin soran ja murskeen käytön vähentäminen on hyvä tavoite.
Kiinnostavaa on myös hankkeen rahoituspohja. Tapion sivuilla aiheesta kerrotaan seuraavaa:
”Tuhkatie -hanke toteutetaan yhteistyössä Aalto-yliopiston sekä Suomen metsäkeskuksen Keski-Suomen alueyksikön kanssa. Tapion Tiet ja Ojat Oy on vastannut testiteiden käytännön toteutuksesta. Aalto-yliopisto vastaa aineiston tieteellisestä käsittelystä. Rahat hankkeeseen on saatu Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmasta.”
Kehittämisohjelmasta on tehty liki 400 sivuinen selostus, mutta rahoituksen alkuperä ei minulle auennut. Osa tästä hankkeesta rahoitetaan julkisella rahalla, osan rahoittaa maaseuturahasto. Onko todellakin niin, että julkisen puolen rahoitus on verorahaa ja maaseuturahasto eu:n rahaa, eikä teollisuuden rahoitusta käytetä ollenkaan?
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.