Keskustelut Metsänomistus Toimiiko metsäammattilaisten ja sähköyhtiöiden välinen yhteistyö ?

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 16)
  • Toimiiko metsäammattilaisten ja sähköyhtiöiden välinen yhteistyö ?

    Myrskyt ovat haitanneet sähkön toimitusta viime vuosina melkoisesti. Ongelmia on pyritty vähentämään monin eri keinoin . Yksi niistä on sähkönsiirtoverkkojen siirtäminen teiden varsille. Toiminta on ollut vauhdikasta , mutta onko kaikki ajateltu tuossa tohinassa loppuun saakka?

    Hiljakkoin näkemässäni tapaukseesa sähköyhtiö oli ketään informoimatta ryhtynyt avaamaan sähkölinjaa omilla resursseillaan. Se kuitenkin ihmetytti , että valmiiksi rajatusta leimikosta , jota linja leikkasi , ei välitetty. Samaa ihmetteli muuten leimikon rajannut suunnittelijakin . Yksillä lämpöisillä olisi se sähkölinjan paikkakin kaatunut muun leimikon yhteydessä ja puutkin olisi tullut katkottua oikeille mitoille. Tieto ei siis kulje , vaikka leimikkonauhoissa oli selkeä tekijän puumerkki.

    Toinen ongelma , jonka tiedon heikko kulku aiheuttaa on , että moni metsänomistaja menettää puutavaran varastointiin sopivan alueen tien varresta. Sähkölinjan alle ei puuta varastoida! Tarvittavat varastoinnin mahdollistavat liittymät tieltä lankojen ali metsään jäävät linjantekovaiheessa tekemättä. Silloin työ olisi kuitenkin edullisinta toteuttaa. Metsänomistajien onkin syytä olla hereillä , kun linjoja avataan. Saattaa nimittäin käydä niin , että pienien leimikoiden kohdalla ”0-raja” kulkee sähkölinjassa ja puukauppa jää liittymän puuttuessa syntymättä.

  • Salonpoika

    Yhteistyö toimii ainakin täällä syrjäseudulla. Omakohtainen muutaman vuoden takainen linjansiirto, joka koski yhtä metsäyhtiötä ja kolmea yksityistä metsänomistajaa, toteutettiin puunkorjuun osalta niin että yhtiön urakoitsija hakkasi koko linjan. Omat puut ajoin itse ja liitin muuhun puukauppaan. Katsottiin pienen pätkän hoitaminen helpoimmaksi noin.Pitempiä ja useampia metsänomistajia koskevia hankkeita sähköyhtiö on hoitanut yhteistyössä mhy:n kanssa.Työläitä ja aikaavieviä savotoita ne on,sattaahan yhdeltä tilalta puuta tulla ainoastaan muutama motti. Näin sähköyhtiön lähes perimmäisenä asiakkaana kannatan lämpimästi linjojen tuomista tienvarsiin, rajoitteet on tietenkin huomioitava.Useamman kerran, viimeksi viime joulunjälkeisen myrskyn jälkeen,” vikapartiossa”olleena tiedän kuinka paljon nopeammin ja helpommin vikapaikka on paikallistettu ja korjattu tienvarressa kuin korvessa tarpoen.

    suorittava porras

    Tuntuu tiedonkulku takkuavan tielaitoksen ja metsäammattilaisten välilläkin.
    Avauksessa esitetty tarina jatkuu. Samalla tiellä , jonka varteen sähköyhtiö oli kaadellut puut levälleen , on menossa tien perusparannus.

    Ojanpenkereitä oli sivottava roskapuista ojamaiden ja ojan levitystä varten.

    Jostakin oli haalittu hommiin energianiksutin , jolla pienimmät räipät saatiin nutulleen ja tungettiin viereiseen taimikkoon. Isommat (ei kovin suuria) rungot jäivät pystyyn ja hätiin hälyytettiin oikea moto ajokoneen saattamana. Ei siis tullut valmista kerralla kun oli sopimaton kalusto . Maanomistajkin oli ihmetellyt , että millä oikeudella risurankaa tugetaan enempää kyselemättä hänen taimikkoonsa.

    …eikä tässä vielä kaikki…Tuli kaivuri ojia saneeraaman . Homma oli muuten ok , mutta ne sähkölinjatyömaalta kaadetut puut olivat edelleen levällään. Ojanpenkalla oli valmistettuja tukkeja odottamassa kuljetusta varastolle(reilu 2vko). Nyt pöllit ovat saaneet vähän (paljon) saven ja hiekan sävyjä osan lojuessa osittain ojamaiden alla. ….ja kaikki tämä tapahtui samalla tieosuudella runsaan kilometrin pätkällä .Sähkölinjan osuus oli n. 200m.

    jees h-valta

    Kyllä tuo oli nyt suorittavalta täyttä asiaa. Ihmetyttää vain kommenttien vähäisyys. Tuo on todella nyt nähty monessa kohtaa täällä Satakunnan pahoilla myrskytuhoalueilla. Siellä häärää mitä kummempaa väkeä niitä sahailemassa vieläkin henkensä kaupalla.
    Ja se mikä surettaa on pöljyys siitä että mennään sahailemaan pitkäksi jääneitä kuusen kantoja jotka on suojattu juurikäävän leviämistä vastaan. Nyt näitä nikkareita siellä lyhentelee kantoja poltinpuiksi varmasti mo:n suosiolla. Ei paljon ajatus ole elänyt silloinkaan. Kuten ei noissa suorittavan esimerkeissäkään.

    suorittava porras

    Tämänpäiväisessä Metsälehdessä paneuduttiin sähkölinjojen siirtojen mukanaan tuomaan ongelmaan. Liittymiä ei tule itsekseen linjojen alle. Ne on osattava vaatia.

    Köröttelin tänään työmaalta peruspsrannettua ja sähkölinjan sivulleen saanutta tietä pitkin (kuva Metsälehdessä) . Linjat kiiltelivät uutuuttaan ja ojat oli perattu tien molemmin puolin oikein mallikkaasti . Yksi puute vain jäi vaivaamaan. LIITTYMIÄ EI OLLUT MONTAKAAN yli 10 kilometrin matkalla. Tien molemmin puolin oli vain syvät ojat ja toisella puolella puutavaran varastoinnin estävä sähkölinja!

    PS. Olisi muuten aika onnetonta , jos ne sähkölinjan tieltä kaadetut puut olisivat ajamatta vielä siinä vaiheessa , kun linja on vedetty niiden ylle. Varstopaikkaa ei nimittäin ole mailla halmeilla! Rapaiset tukit sähkölinjan alla tuskin metsänomistajaakaan suuremmin ilahduttavat.

    Pähkäilijä

    Laitoin lukijoiden kuviin ”Ruotsin mallin” jossa soratiellä bongattu montakin varastopaikkaa puille – pistotiet oli tehty kääntöpaikkoineen ja ”kelirikkokelpoisiksi”.

    suorittava porras

    Ettei tulisi väärinkäsityksiä , minäkin kannatan ehdottomasti linjojen siirtoa teiden varteen. Avauksen tarkoitus oli muistuttaa , että kun kyseinen toimenpide tehdään , otetaan metsätalouden vaatimukset huomioon.

    Avausta oli tarkoitus jatkaa juuri myrskytuhojen korjuun ongelmista. Onko mitään opittu mennestä ? Vieläkö sähköyhtiön miehet tulevaisuudessakin tarpovat haaroja myöden hangessa henkensä kaupalla sahailemassa kaatuneita puita , vai joko asiat on siinä pisteessä , että konevoiman käyttö kyseisiin tehtäviin onnistuu mutkattomasti . Onko mahdollisen kriisin sattuessa yhteydet kunnossa ja toiminaorganisaatioiden yhteistyö hiottu kuntoon? Ammattilaiset huolehtivat puunkorjuusta ja toiset ammattilaiset sähkön palauttamiseta asiakkaiden talouksiin..

    Korpituvan Taneli

    Ainoa, joka Tapanimyrskyn yhteydessä täälläkin toimi, oli, Fortumin rengin, Eltelin työnjohtajan ja paikallisen metsäkone urakoitsijan yhteistyö. Siinä oli suora linja puhelimella, ei mitään välikäsiä.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    suorittava porras

    Pähkäilijältä hyvä kuvaesimerkki toimivasta varastoliittymästä. Kääntöpaikka on todella tarpeen , kun kalustoa puretaan lavetilta työkohteella . Monesti on vielä , ainakin kesäaikaan , maasturi peräkärryineen , joka tarvitsee turvallisen sijoituspaikan palstan läheisyydestä.(kts.profiilikuva)

    Keväällä tuli eteen tilanne , jossa kelpo leimikko odotteli korjaajaansa ojan ja sähkölinjan takana. Puita ei voinut varastoida tietenkään linjan alle eikä tien toista puoltakaan voitu käyttää , kun kulkuväylä olisi vaurioitunut ajokoneen telojen alla.
    Siinä sitten pomolle ja isännälle soittelemaan ja esittelemään varovasti , että olisi raivattava varastopaikka linjan taakse. Puolen päivän arpomisen tuloksena lupa heltisi .

    Onneksi oja ei ollut kovin syvä , eivätkä poistetavat puut olleet isoja. Puu kouraan , juurineen ilmaan ja poikki ja pinoon . Siitä se alkoi…liittymän sorvaaminen .
    Seuraavaksi kaivuria soittelemaan ja muutamaa kuormaa mursketta. Hintaa liittymälle tuli näin menetellen melkoisesti verrattuna siihen , että se olisi tehty linjan vedon yhteydessä.
    Hakkuukoneen seisontatunnit menivät ”auringon laskuun” eli niitä ei korvannut kukaan.

    hanhi

    Pakko niitten sähköyhtiön miesten on olla huippuammattilaisia myrskytuhojen raivuussa, kun ei linkalle kaatuneeseen puuhun saa kukaan muu koskea.
    Muistan lukeneeni viime talvena lehtijutun jossa hakkuun alla olevan leimikon läpi kulkevalle linjalle oli kaatunut myrskyssä puita.

    Motokuski tarjoutui poistamaan puut linjalta, mutta lupaa ei herunut, koska vastuu on sähköyhtiöllä jos sattuu jokin vahinko.

    Voi sitä pöljyyden määrää, mikä tässä maassa esiintyy…

    suorittava porras

    Myrskyn jälkeen oli uutisissa taas esimerkki siitä , kuinka puita ”harrasteltiin” pois linjojen päältä.
    Ilmeisesti ei vieläkään olla opittu , että moto olisi myrskypuita käsiteltäessä paljon kätevämpi , turvallisempi ja maastokelpoisempi , kuin traktorikaivuri.

    http://www.koneyrittajat.fi/?action=news&news_id=309

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 16)