Keskustelut Metsänomistus Tiet ja rekat

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 11)
  • Tiet ja rekat

    Tuossa polkupyörälenkillä huomasin erään uudehkon hyväpintaisen asfalttitien painuneen paikoitellen ”urille”.Tien varrella on kevään aikana ollut isot hakkuut,ajokone taisi olla vieläkin ajamassa viimeisiä puita.
    Maallikon mielessä herää tietysti muutama kysymys.Kuten onko tieverkoston edes teoriassa mahdollista kestää uusien rekkojen painoa?Ajetaanko niillä täysillä kuormilla kaikkina vuodenaikoina?
    Onko suurempien kuormien tuoma taloudellinen hyöty suurempi kuin niistä aiheutuva teiden korjaustarve?Ja tärkein kysymys:tarttisko tehdä jotain?

  • suorittava porras

    Kuuluuko kysymys , että kuormia olisi pienennettävä ? : )
    Uraistet päällystetyt tiet ovat tuttu juttu minullekin . Lähti mihin suuntaan tahaansa , on edessä enemmän tai vähemmän urille kuluneet tai painuneet tiet .

    Syyt uraisuuteen tai heikkoon kuntoon ovat moninaiset. Ikävintä on , jos tien heikko kunto johtuu rakennusvaiheen laiminlyönneistä .
    Olosuhteet maassamme ovat toki haastavat , mutta uusi päällystetie ei saa muistuttaa pyykkilautaa muutaman käyttövuoden jälkeen.
    Onko kilpailu tieurakoista liian kireää ?

    Talvella pakkanen ja kesällä kova helle aiheuttavat murheita
    tienpitoon . Painumat päällysteisiin pitkittäissuunnassa syntyvät usein hellejakson aikana asfaltin pehmenemisen vuoksi . Poikittaiset halkeamat ja painumat puolestaan johtuvat tien huonosta perustamisesta tai veden joutumisesta tien runkoon vaurioituneen pintaosan läpi . Tässä routa tekee tuhojaan . Tämä jälkimmäinen ongelma on kasvamassa hälyyttävästi . Teiden kunnossapidon laiminlyönneistä maksetaan tulevaisuudessa kovaa hintaa .

    Näiden lisäksi tilannetta pahentaa kaluston ja kuormakokojen kasvattaminen . .
    Tavaran on kuitenkin liikuttava niillä ehdoilla , mitä viisat ovat päättäneet ja sillä kalustolla , jota on edellytetty kuljetusyrittäjien hankkivan . Tämä on otettava tarkasti huomioon uusia teitä rakennettaessa ja vanhempia kunnostettaessa.

    suorittava porras

    Soratiet on oma lukunsa . Niitä on paranneltu kohtalaisen ahkerasti viime vuosina .
    Moni vielä muutama vuosi sitten syksyn / kevään painorajoitusten alainen tie on kunnostettu tilaan , jossa painorajoituksista on voitu luopua . Yksityisten teiden kohdalla kuitenkin joissakin tapausissa
    eletään vielä vanhaa aikaa . Painorajoitus lätkäistään tien päähän jopa keskellä talvea , kun lumipolanne suojan seurauksena pettää . Toisaalla taas painorajoituslappu roikkuu tien päässä pitkälle kesään , vaikka tarvetta moiselle ei olisi ollut enää viikkokausiin .

    Viimeksi mainittu tuli mieleeni , kun ajelin pöllyävää , paksusti murskeella päällystettyä kylätietä , jonka alkupäässa törötti sitkeäst 6-tonnin kyltti (oli itse asiassa useitakin teitä ) . Lukijoiden kuviin lähettämäni ”pottupeltotien” päästäkin on ajettu puuta jo pari
    viikkoa . Sinne sentään kahlattiin korjuutöihin akseleita myöten ravassa . Nyt raiteista ei ole näkyvissä merkkiäkään . Teitä särkemään en toki ketään kehota , mutta moni painorajoitus muistuttaa jo hätävarjelun liioittelulta. Kun tie kantaa ,”lappu pois luukulta ”. : )

    Visakallo

    Teiden rakentamis-urakoiden kova kilpailutus on johtanut joillakin alueilla karmeaan lopputulokseen.
    Yhtenä pahimmista voisi pitää E75-tien eteläpäätä Lusista pohjoiseen.
    Kun tie muutama vuosi sitten peruskorjattiin, siitä tuli susi jo syntyessään.
    Urakat oli pätkitty ja kilpailutettu vain muutaman kilometrin pituisiksi. Tien rungon laatu vaihtelee nyt jyrkästi erityisesti urakkarajojen kohdalla. Useita ryhmityskaistoja ja alikulkuja jäi puuttumaan, ja meinasipa ainakin yksi liittymätie jäädä kokonaan tekemättä.
    Kaiken huipuksi koko matkalta jäi varsinainen kulutuspinta laskematta, eli nyt pintana on ollut ns. välikerros, joka on nyt pahasti rikki.
    Tänä keväänä on muutama kilometri tätä varsinaista kulutuskerrosta jo tehty, tosin sinne missä tie oli parhaimmassa kunnossa.
    Toinen firma jatkaa päällystämistä sitten joskus, saas nähdä miltä kohdalta!

    rekkamies

    Painot on samat nykyään ympäri vuoden. Kun edellisen kerran painoja korotettiin 1980-luvun loppu puolella oli aluksi 56t sulan maan aikaan ja 60t maan ollessa jäässä. Hyvin pian muuttui pysyvästi 60t.
    Suuri pullonkaula ovat sillat, toisissa ei riitä kantavuus, toisista ei mahdu nykymitoilla ali.
    Synkkä on liikenneviraston omakin arvio siltojen tulevaisuudesta. Tällä hetkellä on n. 500 painorajoitettua siltaa, ovat arvioineet, että nykyisellä 60milj. siltoihin varatun määrärahan turvin painorajoitukset kymmenessä vuodessa kaksin kertaistuvat.
    Kuljetustaksat ovat hitusen tippuneet (esim. viimeisessä metsähallituksen kilpailutuksessa, jossa oli urakoita ympäri suomen noin yhden prosentin) samaan aikaan lisäkustannuksia on aiheutunut juuri siltojen kiertämisistä, lisäys puiden kelkkomista siltojen takaa ym.

    suorittava porras

    Siltaongelmaa ei varmasti ole otettu riittävästi huomioon , kun päätettiin ajoneuvojen painojen korotuksesta . Alan ammattilaiset tosin näkivät ongelmat , mutta kaupan kassalta tempaistu liikenneministeri välttämättä ei .Ei silti , onhan meillä ollut liikenneministerinä henkilö , jolla ei ole edes ajokorttia . Varsinaisten ammattilaisten käytännön tietous ohitettiin sumeilematta .

    Että miksi sitten on hankittu niitä isompia kuljetusvälineitä ? Kuljetuksista kilpaillaan ja urakanantaja laatii ehdot , joilla kilpailuun pääsee mukaan . Yhtenä ehtona on ollut kuljetuskapasiteetin kasvattaminen lain sallimalle tasolle . On siis ollut pakko investoida isompaan kalustoon , jos mielii osallistua urakkakilpailuun . Näin jodenkin mielestä arveluttavatkin hankkeet saadaan vetämään – puoliksi pakolla . Riskin homman onnistumisesta kantaa kuitenkin yrittäjä.

    Mielenkiintoinen yksityiskohta tässä silta-asiassa on , että vasta tiedossa olevat painavammat ajoneuvot saivat siltatarkastuksiin vauhtia . Painorajoitettuja siltoja löytyi yllättävän paljon lyhyessä ajassa . Tuskin niitä olisi tarkastettu vuosikausiin ilman tulossa olevaa muutosta.

    Omalle kohdalle sattui kerran tapaus , jonka yhteydessä sillan yli kuljetettiin raskaat korjuukoneet ja ajettiin tuhansia motteja puuta.
    Välittömästi tämän jälkeen silta joutui rutiinitarkastuksen kohteeksi. Tarkastajan ehdoton vaatimus oli 3-tonnin painorajoitus viipymättä kyseiselle sillalle . Jos silta olisi sattunut särkymään sitä ylitettäessä olisi materiaalisten vahinkojen ohella tullut myös vakavia henkilövahinkoja. Onni oli matkassa tällä kertaa.

    jhn6610

    Ajattaa kaukaisimmasta pisteestä maksikuorma +5%sallittu +XX%ylikuormaa +3t nosturi. Alemman asteen tiestön korjaus. Mutkat suoriksi, maalaismetsäidylli kehäIII-kopio. Mieletöntä.

    Muuta ratkaisua näe kuin telaus. Lähitelaus sallittua verottomalla?
    Jättirekat voisi sallia vain 1 2 3 4…isoille teille. Ei nekään isojen akselipainojen kunnossa. Lastaus kestää 1/2tuntia, joka 3kertaisena (1lastaus, purku, 2lastaus). Taitaa olla halvempi kuin 68…76t ojassa hytti lintussa, äijä puristuksissa, tolpat taipuneina nafta vesistössä, putki pajalla 6viikkoa.
    Vetokuorma saa painaa 2,5vetokoneen painosta jos jarrut. Iso kärry+nosturi painaa jo sen eli hyötykuorma0

    Kuka vaatii. Kukaan vaatija ole antamassa omaa metsäpohjaa pois vaan ottamassa muilta. Jo nyt ostaja+myyjä+hakkuunsuorittaja+puukuljetusliike vähät välittää kuinka yksityisiä+tiekuntien teitä ajelee, tärvelee, särkee kuoret jäävistä puista ja seuraksista kun alkaa rakenteita ilmestymään + valtava määrä aivan ulkopuolista liikennettä. Marjanpoimijat mitätön 1%. Kun aallonmurtajat rakennettu laittomasti uittoa varten seuraaksi venesatama kun hirviporukka tarvii, niin saarimökkiläiset pääsevät tästä helposti vesille. Tie tosin kapea, sähköt tarvitaan, parkkipaikaa, isommat ojat, 2,7m ajoura po 6m+2xojat, vesihana lähelle kustantaa metsäpohjassa. Korvaus 0. Liikenne+konemelu jatkuvaa 24/7/52. Kuntapäättäjät osakkaiksi. Jakokuntien ja tiekuntien päätökset salasia. Hyötyjiä on.
    Luottamustoiminta kiinalaista korruptiota. Ei näistä saa sanoa. Kun sanot omat asiasi eivät kuulu enää sinulle.

    kuusessa ollaan

    Pahinta huttua ovat nämä urapaikkaukset, joissa kosaanilla lämmitetään asfalttia ja liipataan siihen pari senttiä uutta täytettä.
    Lopputuloksena on ruisleivän kokoisina paloina irtoavaa pintaa, joiden montuissa vesi tekee tuhoaan. Urapaikkaus pitäisi kieltää lailla.

    Siinä olisi kehittelijöille sarkaa, kun keksisivät keinon jyrsiä vanha asfaltti kokonaan pois koneen sisuksiin, jossa siihen lisättäisiin uutta kamaa ja kone levittäisi tämän tavaran tasoittamattamalleen pohjalle.
    Monissa paikoissa teiden rungot pettää siksi, että luiskien pohjia ei pidetä vettä virtaavina, kosteus muhii rungon sisällä ja vähälumisina talvina routa tunkeutuu syvälle tien alle. Keväällä sitten jyrätään 76 tonnisella hyllyvän vetkun rungon päällä, eipä ihme että rungot halkeaa ja valuvat alta pois.

    Ammatti Raivooja

    Suomi on maailman kärkimaita remix asfalteissa. Vuonna 2012 remix koneita oli käytössä 12. Skanskan sivuilta vähän kopsasin:” Vanhan asfaltin osuus on jopa 90 % remix-työmenetelmällä
    Asfaltin valmistuksessa käytetään hyväksi vanhaa päällystettä, jonka osuus seoksessa on 10–50 %. Teiden päällystyksissä remix-käsittelyt ovat yleistyneet, ja vanhan päällysteen osuus on niissä jopa 80–90 %.

    Remix-työmenetelmällä vanha asfalttipäällyste kuumennetaan erillisillä lämmitinyksiköillä ja jyrsitään irti. Jyrsittyyn asfalttiin lisätään uutta massaa ja sideainetta tarpeen mukaan ja näin saatu asfaltti levitetään takaisin tien pintaan.”

    Vai tarkoittiko kuusessa ollaan, että kaikki pois ja runkoon lisää kiviainesta?

    kuusessa ollaan

    AR, jep, eli että koneella voitaisiin kohentaa sitä alusrake netta samalla…eli geoverkkoa ja karkeaa mursketta lisäten.

    Noita remix-koneita käytetään ilmeisesti enemmän päätieverkolla, jossa runko-ongelmia on vähemmän kuin niillä sivupäällysteteillä – jotka nyt ovat paljon heikommassa kunnossa.

    kuusessa ollaan

    Sonera tarjosi tuplan…

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 11)