Keskustelut Metsänhoito Tien puute.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 13)
  • Tien puute.

    Tarkoituksena olisi ostaa pieni metsäpalsta.Tilalle ei ole tietä.Lähin heikohko tie-ura tulee n.200m.päähän palstasta.
    Kyselin kiinteistövälittäjältä tieoikeudesta.Maanmittaustoimistosta ei ollut kuulemma löytynyt mitään tieoikeutta palstalle.
    Joten kysymys kuuluu:Miten menetellä?
    Käsittääkseni on hommattava tietoimitus.Mutta entäs ne kulut?mittarin sivulla on hinta n.90€/h.Onko kokemuksia kuluista?Pitääkö maksaa myös korvauksia maasta naapurille,jonka maan läpi tie tulisi?Minkä verran €/m2?Ja kuka määrittelee tieoikeuden leveyden?

  • Metsäkupsa

    Kyllä maanmittauslaitos homman hinnoittelee melkohintavaksi,tonni kyllä helposti menee .Paljon riippuu naapurimaanomistajasta miten homma hoituu.Jos myötämielinen ,auttaa hommaa kummasti.Maapohjakorvaus olematon,odostusarvokorvaus kasvavasta taimikosta ja nuoresta metsästä tekee huomattavasti enemmän.

    Kyllä tierasitusoikeuden olisi oltava 10m,eikä esim. 6 metriä,jotta maanleikkaukset ym täytöt pystyisi tekemään ja tukkilaanille omalle maalle tukkiauto pääsisi.

    torppari

    sopu sijaa antaa, neuvottele ensiksi maan omistajan kanssa…
    jos lähtee väkisin tie oikeutta hakemaan saattaa vuosia vierähtää ja euroja kulua…. tarviiko välttämättä pienehkö tila tie oikeutta kun voi hakea metsäkuljetus oikeutta / lupaa puiden ajoon olemassa olevan tien vierustalle

    Korpituvan Taneli

    Kuluista ei ole minulla tietoa, mutta sen tiedän että tieoikeuden aina varmasti saa.
    Jos maanmittaustoimistosta ei löytynyt tieoikeusmerkintää, kannattaa tutkia vielä tilan jakokirjat, jos myyjällä sellaisia on. Niihin on saatettu tehdä merkintöjä. Periaatteessa tietöntä palstaa ei pitäisi olla, mutta silti niitä aina löytyy. Aikanaan kun ajot tehtiin hevosella ja aina talvella, niin kulkuoikeuden merkitseminen ei ollut niin oleellista, kun ei isoa uraa tarvittu.
    Tieoikeuden leveyden määrittelee maanmittari. Näissä alueluokan metsäautoteissä on kai käytetty 14 m, sitä ei yleensä ihan kokonaan edes käytetä rakennettaessa, jos tasaiset kantavat maat. Täytyy kuitenkin muistaa että tuleva tie täytyy mahtua kokonaan siihen määriteltyyn leveyteen, siis ojien ulkoreunoista mitaten, myös pehmeissä tai kaltevissa paikoissa. Alle 10 m tieoikeudella ei tee mitään, jos on tarkoitus ajaa muullakin kuin mökkärillä.

    Ensimmäinen toimenpide on selvittää olemassa olevan tiestön tiekunnat yms. Vanhoihin teihin pääsee osakkaaksi ilman perustamiskustannuksia, kunhan osallistuu jatkossa kunnossapitoon.
    Naapurien kanssa tietenkin pitää olla yhteydessä. Saattaa löytyä yllättäviäkin tien suuntia, joille löytyy kannatusta.
    Tietysti pääsee halvemmalla kun sopii vain naapureiden kanssa asioista, mutta että se homma ei olisi kerran kymmenessä vuodessa uudelleen neuvoteltava, kannattaa käyttää tietoimitusta. Tietoimituksen kuluihin voi vaikuttaa ihan ratkaisevasti, kunhan ensin sopii naapureiden kanssa mitä tehdään ja miten ja vie vain valmiin asian tietoimituksen vahvistettavaksi. Välttämättä ei sitten edes käydä paikanpäällä, vaan homma hoituu karttojen ääressä.

    Sitten se asia, joka saa monen näkemään punaista.
    Paras metsätien rakentamis tietämys on Metsäkeskuksesta yhtiöitetyllä Otsolla ja monet MHY:tkin ovat teitä suunnitelleet.
    Metsätie tehdään vähintäänkin sadaksi vuodeksi, siksi se kannattaa aina myös suunnitella.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    torppari

    kartta tie.??
    taneli puhui täyttä asiaa tietämyksellä..
    ennen ainakin oli käsite kartta tie joka näkyy kartassa vaikka ei tie ikinä ole ollutkaan vaan tavallaan tanelin kertoma ura ja minulla tie oikeus on läheiseen oikeaan tiehen johon olisi n.250m.. väli palstan omistaja hakkasi aukoksi ja taimetti.. eikä ole yksityinen omistaja.. kyselin voiko ajaa puut uraa myöten.. tuli tyly vastaus. olisi pitänyt heidän bossin mukaan hakea / tehdä tie toimitus.. enpä ruvennu tappelemaan.. ajomatka vaan jatkui reilu puoli kilometriä harvennuksella ja se vähän pudotti kannattavuutta mutta tulipahan tehtyä

    A.Jalkanen

    Kuten täällä on jo todettu, tietoimitusta sujuvoittaa, jos sitä ennen on tehty paperi nimeltään tiesopimus, jossa sovitaan tien linjauksesta ja jos halutaan niin myös kunnossapidosta. Kuten Taneli kertoi, kannattaa tutkia vaihtoehtoiset tielinjaukset. Hyötyyhän tiealueen luovuttajakin itse useimmiten uudesta tiestä.

    Kannattaa muistaa, että tietä ei ole pakko rakentaa kalleimman mukaan, vaikka tieoikeus olisi olemassa. Aluksi voi riittää talvikäyttöön eli hakkuita varten avattu ura. Ennemmin tai myöhemmin aluelle pitää kuitenkin päästä hoitotöihin henkilöautolla.

    Asiansa osaavan urakoitsijan kanssa pieni tiehanke voi onnistua myös ilman ulkopuolista suunnittelua, mutta isossa ja varsinkin usean maanomistajan hankkeessa se on suositeltavaa.

    Kurki

    Tienteko kannattaa antaa Metsänhoitoyhdistykselle, joka tutkii olisiko muita metsänomistajia samalla suunnalla tietä vailla. Meillä oli viime vuonna 5 osakkaan tiehanke, jossa tuli penkkatietä 1500 m. Minun metsäpalstani nurkalle tuli rekan kääntöpaikka ja sieltä yleiselle tielle on matkaa noin kilometri. Kustannuksia tuli suunnittelusta, tietoimituksesta, maapohjan lunastuksesta ja toteutuksesta.
    Maapohjan hinta oli n.250 e/ha, josta metsäalan suhteessa maksoin yhdelle osakkaalle oman osuuteni 30e.
    Penkkatien rasitteen leves on 8m ja kaivamisesta minun osuuteni oli noin 250 e +alvi.
    Muita kustannuksia en nyt muista niin tarkasti, mutta eivät olleet kovin merkittävät.
    Penkkatie on kantavalla kivisellä maaalla minun palstalleni 12ha, jota traktorin perälevyllä olen tasaillut ja kiviä poistanut noin kilometrin matkalla, joten nyt pääsen autolla metsäpalstalle.
    Maapohja on hyvin kantava ja penkkatiellä leveyttä 5m ja nyt tasattuna sanoisin että rekallakin voisi kesällä käydä kääntöpaikalla hakemassa puut, joten kesähaakkuut ovat mahdolliset tai ainakin niin, että tukit ajetaan yleisen tien varteen ja kuitu talvella pois.

    Korpituvan Taneli

    Kurjella homma taisi jäädä vähän kesken. Jos kerran kantava maakin niin miksei samantien oikea rekkatie?
    On hiukan eri asia jos pehmeitä maita, kesällä rekalla ajettava tie tulee kalliiksi, mutta tässä olisi ollut mahdollisuus tehdä kerralla valmista.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Kurki

    Metsätien hinta olisi ollut kokonaan toista luokkaa, eikä sitä vaihtoehtoa tutkittukaan.
    Minulle riittää että autolla pääsee palstalle, sillä seuraavat hakkuut ovat vasta 15 vuoden päässä. Viime talvena suoritettiin hakkuut ja puu oli kesähakkuulle hinnoiteltu, koska maapohja on kantava. Routaahan ei viime talvena ollut.
    Sanoisin että pintasoran ajamisella penkkatie olisi kuormalla rekalla kesälläkin ajettava, sen verran olen traktorilla ajellut ja kuntta on painunut ojamaiden alla, joka näkyy nyt koloina tien pinnassa.

    Hyöteikkö

    Tuo karttatie tulee silloin tällöin vastaan näissä tiekysymyksissä. Sillä ei ole mitään merkitystä virallisissa tieoikeuksissa. Jos kiinteistörekisteristä ei löydy merkintää tieoikeuksista, niin sitä ei todennäköisesti ole.

    Pienehkö metsäpalsta ja täällä kuitenkin ehdotellaan tien rakentamista. En suosittele, jos muita osakkaita ei ole tulossa. Ja miten pitkä matka sieltä heikohkon metsätien päästä on autotielle. Avoimia kysymyksiä.

    Svedu Petteri

    Paljon puhutaan taloudellisesta tuotosta. Voi miettiä, että mikä on tien takaisinamaksuhinta, jos ajetaan soraa/murketta suuri määrä.

    Tien kunnossapitämisessä on myös kustannuksia, kun niittää pientareet ja lanaa, jos on tavaraa mitä lanata.

    Minusta hyväkuntoinen lyhyt tie on parempi, kuin sopivasti upottava, jonka avulla pääsee perille saakkaa. Huonoa tietä saa olla jatkuvasti korjaamassa ja tulee riitaa, että kuka sen rikkoi. Parempi ajaa metsäkoneella vaikka muutama sata metriä pitempi matka.

    Jonkinlainen tie ja kulkuyhteys pitää tietysti olla. Perusvaatimus, jotta löytyy puille ostaja. Onhan se myös hieno ajaa autolla kohteen viereen.

    Tapauskohtaista harkistaa, eikä turhaan tehdä mitään liian suurta.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 13)