Keskustelut Puukauppa Tien kunnostus

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 13)
  • Tien kunnostus

    Kukahan on vastuussa yksityistien korjauksesta, kun kysymyksessä hankintakauppa ja ostaja on laputtanut pinot jo Helmikuussa ? Tie ollut aurattuna kokoajan.

  • MaalaisSeppo

    Eikös hankintakaupassa sovita, että puut toimitetaan sovittuun paikkaan. Siitä eteenpäin kuljetus ja mahdolliset vauriot ovat kuljetusfirman vastuulla. Periaatteessa tielle pitäisi laittaa painorajoitus, jos tie voi vaurioitua.

    tamperelainen

    Maalaisepon kanssa samaa mieltä.Ns toimituskaupassa,taitaa mo olla vastuussa yksityistien vaurioistakin.Joskus v-mäiset tiehoitokunnat pitää läpi talven 6 tonnin rajoitusta,jolle ei ole mitään perustetta ,jos maa vahvassa roudassa.

    Menninkäinen

    Sehän sen ratkaisee mitä sopimuksessa lukee. Usein sovitaan ostajalle kuukausi aikaa kuskata puut. Joten pitkäänhän nuo on ollut. Sekin sopimuksesta yleensä löytyy onko varastopaikka talvi, kesä vai kelirikkokelpoisen tien varressa.

    Berza

    Tämä tapaus vähän hankalampi. Mitään hankintasopimusta ei ole tehty. Pieni kauppa sovittu vain sähköpostitse.

    Timppa

    Minun mielestäni ostaja ei saa särkeä tietä kelirikkoaikana.  Odottakoon tien kuivumista.  Pari viikkoa sitten oli vähän samanlainen tapaus.  Oli sovittu, että puut hakataan viimeillä lumilla.  Ostaja oli vähän myöhässä.  Pyysi, että selvittäisin ajomahdollisuuden tiekunnan puheenjohtajan kanssa.  Hän katseli sääennusteita ja saatiin lupa.  Eikä tie särkynyt, koska oli vielä yöpakkasia.  Valveutunut ostaja toimii niin.

    Saatiin sen jälkeen kone viimeisille lumille puimaan lumituhopuita, joita tuntuukin kerääntyvän runsaasti.

    mehtäukko

    Aloituksen tilanne vaikuttaa selvältä siten,että hankintamyyjä ollee ensiksikin tieosakas.Kun ostaja on vastaanottanut pinot helmikuussa, aikaa talvikuljetukselle on kyllä ollut. Eli ostaja maksaa säretyt tieviulut.

    tamperelainen

    Pinotkin laputettu jo 2/19 ? ettei olisi tullut sähköpostiin kauppakirja,joka pitäisi hyväksyä?

    Jos ei mitään puukauppasopimusta ole,niin se menee ns tienvarsikaupaksi ja ostajan kanssa sovittava kuljetuksesta.Nyt vielä pahimmoisiksiin kelit ainakin etelässä lämpiää yli 10asteen,kelirikko uhkaa

    Itselläkin jäi 1/19 pinot koivukuitua ja energiapuuta lapuutamattakin,kun ostomies ei lumien takia paikalle päässyt

    Jätkä

    Berza:”-Tämä tapaus vähän hankalampi. Mitään hankintasopimusta ei ole tehty. Pieni kauppa sovittu vain sähköpostitse.”

    -Mielestäni – kun ostaja on laputtanut pinot, hän on ottanut ne vastaan. Vahingonkorvauslaki taitaa mainita, että se, joka on aiheuttanut vahinkoa, on korvausvelvollinen.

    Menninkäinen

    Jos ei ole mitään sopimusta aikatauluista, niin ostaja voi odotella vaikka sinne asti että tie kuivuu. Rahathan siellä on jumissa, mutta kaikkien kannalta varmaan parasta ettei sitä tietä lähdetä kelirikko aikaan rikkomaan.

    tonymontana

    Asia taitaa viimekädessä olla harvinaisen vähän mielipideasia. Keskiverto metsätie perustetaan osakkaiden rahoilla osakkaiden toimesta metsänhoitoa varten. En ole nähnyt vielä yhtäkään tiekunnan paperia, jossa jokin puutavaranostaja olisi osakas, jotta voisi ajaa ostamansa puut pois.

    Se, että mo:n vastuu loppuisi laputukseen tekisi monesta asiasta hullunkurisen. Tällöinhän hänen yksiköt puotettaisiin alas ja puunajurin pitäisi aina touhuta luvat tiekunnalta tien käyttöön. Normaalisti ollaan nähdäkseni osakkaan mandaatilla liikenteessä. Vahinkoja sattuu jne. ja niistä voi aina sopia, mutta kelirikkolappu pitäisi muistaa laittaa.

     

     

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 13)