Keskustelut Puukauppa Tien korjausvelvollisuus

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 82)
  • Tien korjausvelvollisuus

    Huomenta! Metsäpalstani läpi kulkee tie, jota pari viljelijää käyttää peltotöissä kulkiessaan. Tässä syksyn aikana tapahtuu palstallani muutaman hehtaarin uudistushakkuu, jolloin isot autot käyvät laanissa jotain 15-20 kertaa.
    Tien runko kestää sen kyllä, mutta pinta saatttaa märkänä syksynä kärsiä raskaasta liikenteestä. Suunnittelin, että tilaan mursketta sille tien osuudelle, jota puunajossa käytetään. Onko puunostajalla velvoitetta osallistua tienkunnostuskustannuksiin?

  • Timppa

    Pinot tehdään metsän puolelta. AINA, kun se vain on mahdollista.

    Toki näin, mutta esim rinnetapauksessa ei ole mahdollista.  Ei ole myöskään järkevää tehdä ylimääräistä ajouraa pinon taakse, jos harvennusleimikosta hakattaisiin aukoksi suuri osa.

    Sen tiedän, että firmoilla on pysyväisohje hoitaa puiden kuljetus metsän puolelta.   Edullista heille, koska ei tarvitse huolehtia tien korjauksesta.  Tappiollista metsänomistajalle, jolta poistuu kasvavaa metsää aukoksi.

    Panu

    Ajokone oli ajanut metsätietä ilmeisesti välttääkseen kostean mahdollisesti upottavan alueen metsässä. Kosteassa paikassa ajaminen olisi voitu välttää myös tekemällä pinoja kahteen eri paikkaan metsätien varressa.

    Jätkä

    Jos maa ja tie ovat jäätyneet ja miel. jäisen lumen peitossa, ei ajokone tee pahoja uria / painumia, mutta pitäisi kaikkein tyhmimpienkin tajuta, että jos tielle syntyy syvät raiteet, se on pilalla ja täytyy pohjustaa uudelleen.

    Kun runkoon runnotaan syvät urat, ei se auta, että ne lanataan täyteen – Ei se, että ne täytetään murskeella, vaan ne täytyy poistaa urien puhjan tasolle, muotoilla runko uudestaan ja sen päälle kantava kerros ja kulutuskerros,

    Ajouraverkon suunnittelija on tietenkin avainasemassa, mutta ei pidä kuvitella, että tien suuntainen ajoura kymmenen metriä tiealueesta – veisi enemmän metsäpinta-alaa kuin tiehen nähden poikittainenkaan ura.

    Kun työ tehdään ammattitaidolla, se on kaikkia osapuolia tyydyttävä, eikä Jeessinkään tarvitsisi täällä iykeä taimikoiden jyräämistä.

    Metsuri motokuski

    Meillä oli aina kieletty tieltä purku muutoin kuin talvisin. Ajokoneen tuhoaa tietä teloillaan monin verroin enemmän kuin metsästä tapahtuvassa purussa menetetään puustoa. Toisaalta onhan ne laanit valmina koko metsän kierron ajan.

    Panu

    Ei sentään mitään syviä uria tiehen tullut. Henkilöautolla pääsi edelleen mutta muutamassa kohdassa uusi murske oli antanut periksi ja oli tullut mutaisia kuoppia.

    Ola_Pallonivel

    Sopikaa ne laanipaikat samalla, kun tarjousta tai kauppaa teette.

    Puuki

    Oli tuossa metsäautotiellä moto ajellut muutaman satametriä tietä pitkin toiselle leimikolle.  Toiset pyörät ojan penkalla ja toiset tien keskellä.  Kovalla maalla onnistuu tietä pahemmin rikkomatta mutta , jos vaikka kovan sateen jälkeen yrittää samaa voi ojan penkka murtua tai syntyä isompia uria muualle.   Saisivat ajaa muutaman murskekuorman , kun käyttävät toista yksityistietäkin pitkän pätkän puun kuljetukseen.  Mutta luultavasti eivät sitä tee.  Olen sitä mieltä  että kuitupuun käyttäjät saa puut niin edullisesti kotimaasta, että asiaan kuuluisi yhtiöiden kustannuksella laittaa tiet kuntoon joko ennen puun ajoa tai sen jälkeen.

    Metsäautotien kustannusten kuoletus kestää yleensä kymmeniä vuosia ja jotkut tiet ei hanki itseään takasin koskaan.

    Timppa

    Meillä on louhikkoiset maat ja tiet.  Ne kestävät kyllä metsäkoneen liikkua kuorma päällä.  Tai siirtyä leimikolta toiselle.

    Sitä ihmettelen, että miten sellaisilta teiltä, jotka eivät kanna metsäkonetta, saadaan puut ajettua pois.

    Ongelmia tulee vain siitä, kun koneet kääntyvät ja telat möyhentävät tietä.

    Metsuri motokuski

    Sehän se ongelma on tuo viimeinen kappale. Kyllähän tiet kestää metsäkoneet jos puuautotkin. Nuo tie asiat on vain aika riitaista puuhaa. Välillä ei olisi saanut edes konetta puottaa lavetilta tielle vaan olis pitänyt yrittää suoraan metsään. 🙂

    Panu

    Tämä oli siis naapurin savotta. Tie hajosi pahiten siitä pinon kohdalta missä tosiaan ajokone oli kääntyillyt. Se 150m pätkä näytti ensin pahalta mutta siinä oli vain koneen teloista pudonnutta mutaa, joka sitten huuhtoutui ja kuivui pois. Muutamasta kohdasta sitä paikkailtiin.

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 82)