Keskustelut Metsänomistus Tiekunta,tienparannus ja ALV

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 16)
  • Tiekunta,tienparannus ja ALV

    Kun teetätte tienparannusta yksityisellä urakoitsijalla,niin laskuttaako urakoitsija osakkaita tieyksiköiden mukaan vai laskuttaako tiekuntaa ja tiekunta  sitenkerää rahat osakkailta ? Tiemaksuissa ei ole  kuitenkaan ALV !

    Urakoisija laskuttaa suoraan osakkaita ?

     

     

  • Metsuri motokuski

    Urakan tilaa tiehoitokunta. Lasku lähtee sinne. Kaikesta työstä ja myynnistä täytyy pääosin maksaa alv. Joten sekin täytyy huomioida laskussa.

    Visakallo

    Se riippuu siitä, miten asia sovitaan. Muutaman osakkaan tiekunnassa yrittäjän on tietysti helponpi laskuttaa osakkaita erikseenkin, mutta jos osakkaita onkin kymmeniä tai satoja, niin silloin tilanne on toinen.

    tamperelainen

    Jos tiekunta lähettää MOlle laskun,,niin se ei sisällä ALV tä,elikkä MO menettää alvin.Jos tiekunta tilaa 1000 eurolla(alv 0) sepeliä.kuljetusyritys laskutaa 1240 euroa sepelistä ja osakkaan maksavat 1240 euron laskun,jossa ei näy ALVtä

    Tiekunnan tahkoavat valtiolle rahaa

    Jos omistan yksin metsätien tai korjaan omalla rahalla yksityistietä,niin silloin saan tehtyä täyden ALV-vähennyksen?

    isaskar keturi

    Mahtaa olla merkitystä laskun osoitteessa sillä, onko hankkeelle annettu tukea jotain kautta. Taitaa ELYn yksityisteiden tukien ehtona olla toimiva tiehoitokunta, jolloin laskut varmaan pitää kulkea tiekunnan kautta, jotta tuet voi saada? Arvailen heikoilla pohjatiedoilla…ehkä joku tietää tarkemmin?

    A.Jalkanen

    Itse tilatusta urakasta saa tietenkin alvit itselleen vähennyksiin.

    En usko että urakoitsijat innostuvat palastelemaan laskuja. Siinä on nimittäin kohtalaisen paljon laskemista ja kirjanpitoon laittamista. Kokemusta on, kun piti palastella yhden tienpätkän parannushankkeen laskut osakkaille (ei ollut edes kemera-hanke).

    Tolopainen

    Sama tilanne kuin asunto-osakeyhtiöissä, peruskorjaukset laskutetaan yhtiöltä ja osakkaat maksavat alvin vastikkeissaan mutta eivät vähennyksiä saa, kun eivät kiinteistöä omista.

    Portimo

    Meillä on noin 500 osakkaan metsätie, jonka remontti valmistui tänä vuonna. Kaikki osakkaiden tiemaksut kulkivat paikallisen metsätoimiston kautta. Laskuista sai kuitata alvit ja se oli iso etu varsinkin isommille metsänomistajiksi. Laskuissa oli huomioitu myös kemera.

    Asiahan lienee niin, että tiekunta ei voi rekisteröityä arvonlisäverolliseksi.

    tamperelainen

    Portimon esimerkissä oli tiekunnan ulkopuolinen toimija,joka ilmeisesti vastasi suunnittelusta,työnjohdosta,laskutuksesta.Joskus 2000-luvun alkupuolella Metsäkeskuksen Kemera-tienkunnostuksesta n 40% kuluista tuli paperinpyörittäjiltä.

     

    Timppa

    Meillä on noin 500 osakkaan metsätie, jonka remontti valmistui tänä vuonna. Kaikki osakkaiden tiemaksut kulkivat paikallisen metsätoimiston kautta. Laskuista sai kuitata alvit ja se oli iso etu varsinkin isommille metsänomistajiksi. Laskuissa oli huomioitu myös kemera.

    Asiahan lienee niin, että tiekunta ei voi rekisteröityä arvonlisäverolliseksi.

    Meillä on käynnistymässä vastaavanlainen perusparannushanke, jonkan junailee MHY.  Kuka maksaa laskut ensiksi, en tiedä.   Perusparannukseen saa 50 % kemeraa ( ei yhtiöt).  Mertsänomistajalle tullee aikanaan lasku, jossa kulusta on vähennetty Kemera ja lisätty koko kustannuksen ALV, jonka saa vähentää.  Tämä oikeus koskee mielestäni vain uudisrakennus- ja perusparannushankkeita.

    Tiekunta on ns loppukäyttäjä ja ei voi siis rekisteröityä arvomlisäverovelvollisiksi, joten osakkaat masksavat vuosikuluihin sisältyvän ALV:n yksikkömaksuissaan.

    Puuki

    Pari tietä joille ei ole perustettu tiekuntaa. On käyttäjiä jotka eniten tarvitsee tietä ja sitten niitä jotka vähän vähemmän.  Paljon kulutusta aiheuttavat ei välitä esim. lanauksista ja sorastuksista ellei tie mene siihen kuntoon, että isolla traktorilla ei pääse läpi.    Yhdelle tielle tein kerran tieyksikkölaskelman ja yksikköjaon mutta ei ottanut ehdotus oikein tulta naapureissa joten jätin sikseen koko homman.

    Paras tapa olisi rakentaa ihan oma tie jonka käytön voi estää tarvittaessa (nyt onkin  tien pätkä muutaman 100 m omalla maalla ,  itse hoidin rumpujen teon ja kunnostuksen ym.) .    Ongelmana on vain se että kaikki käyttäjät pitää tietä yhteisenä käytön suhteen , ei kulujen jaon osalta.  No , ei tule kovin kalliiksi mutta periaatteessa voisi hoitaa tien ylläpitohomman muutenkin.   Tiekuntaa ei kannattaisi perustaa muutaman osakkaan tielle  , jos vain olisi yksimielisyyttä enemmän ; tulisi edullisemmaksi hoitaa sopimalla.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 16)