Keskustelut Tekniikka Terävä teräketju

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 57)
  • Terävä teräketju

    Tänään tuli paketti terälevy- ja -ketjukauppiaalta. Vaihdoin vanhan laipan ja loppuun terotetun ketjun uusiin.

    Saha käyntiin ja koesahaamaan.

    Voi hyvää päivää miten muuttui saha! Aivan käsittämätön leikkuuteho verrattuna aiempaan!

    Kyse oli Stihlin ketjuista ja sahana on -261. Hymyilyttää vieläkin ?

    Onko muille käynyt näin?

     

  • jees h-valta

    Edelleen mainitsen ettei nuo jätkän tappoketjut ole tavispuolimetsäläiselle. Koita edes hiukan muistuttaa (jos jotain olet joskus opettanut) myös tuollaisten viritysten vaarallisuudesta liian kepoisella kaverilla.

    Jätkä

    Sillä hän ei tiedä, mistä hän puhuu. Sopiihan se minulle, että hankaat puita tylsillä ketjuilla. Se ei ole minulta pois. Jos vähääkään pystyisit harkitsemaan, mitä ulostat ja muistelemaan, mitä on aikaisemmin ollut puhetta, niin MINÄ ole aina suositellut käyttämään terien mukana tulevia kulmia, asteita ja alennuskaavioita.

    Täytyy taas todeta, että Jeessi on sairas mieleltään. Vaikka Taneli seisookin ilmoita napin päällä, niin totuutta hänkään ei pysty sumentamaan.

    ”Tappoketju” vaan on sellainen, jonka on pakko ottaa erinomaisen pehmeästi ja kevyesti lastu puusta irti.

    Joku taitava sahailija  (Ei Jeessi eikä Tollo) – voisi kokeilla, jos ei ennen ole kokeillut: Vanerilevyn päälle pannaan vapaasti pystyyn n. 60 senttinen pölkky, jonka läpimitta on 6 – 8 tuumaa, Siitä sahataan ehjiä kiekkoja, jotka ovat korkeintaan kolme senttiä paksuja. Jos (Kun ) pölkky kaatuu, se nostetaan pystyyn ja sahausta jatketaan. Aikaa viidelle kiekolle vaikkapa puolitoista minuuttia.

    Ketjun saa valita ihan sellaisen kuin haluaa, mutta seuraavissa kiekonsahaustehtävissä pitää käyttää samaa ketjua ja samoilla säädöillä.

    Olen varma, että jää yli 99 prosentilta sahaamatta, vaikka ketju olisi upouusi Tilhin ketju.

    Hiluxmetsuri

    Pystyssä olevan pölkyn sahaaminen vaakasuunnassa ei onnistu ilman terävää ketjua. Tylsällä ketjulla sahaaminen kestää ikuisuuden koska terää ei voi painattaa yhtään vaan sahan on annettava sahata kevyesti.

    Omasta viilauskoulusta puuttuu opetusmateriaali eli vaikkapa tarkat suurennetut lähikuvat terävästä terästä jotta tietää milloin homma on onnistunut. Liekö missään tällaisia? Verkosta löytyy kyllä kaikenlaisia ”näin terotan teräketjun” – videoita jopa eri kielillä, mutta se tärkein puuttuu. Ketjun voi näköjään viilata niin monella tavalla pieleen, niinkuin omat kokemukseni hyvin osoittavat, mutta vain yksi tapa on oikea.

    Jätkä

    Ketjun teroituksessa on tärkeää säilyttää kouruhampaan muoto saman mallisena, kuin se on tehtaan jäljiltä. Siis viilan syvyys kourussa , oikean kokoinen viila, (itse käytän pikku-Tilhissä 4,5 millistä, ohje on 4 mm). Viilauskulma oikea, Kaikki hampaat samanlaisia, pienikin naarmu hampaan kovakromissa vie leikkuutehosta ”maun ” pois.

    Ja sitten se terävyys: – Katso viilatessa hampaan särmän ja viilan väliä. Näet, kuinka lopuksi särmään nousee kierre – se on terävä. Ellei kierrettä nouse, koko viilausoperaatio on mennyt hukkaan.

    Laske ensimmäisen hampaan työnnöt – kaikkia muita hampaita työnnetään yhtä monta kertaa.

    Jos olet sahannut maahan tai jopa kiveen, hampaiden etureunasta –  (huomioi kourun nurkka) – viilataan kaikki vioittunut osa pois.  Pahiten vaurioitunut ensin ja muita yhtä paljon! Saattaa olla, että jokaista hammasta pitää työntää viilalla parikymmentä kertaa. Jos naarmut ovat koko hampaan selän matkalla, menee ketju romurautaan.

    Syvyydensäätöhampaat pitää olla 0,65 – 0,8 mm alemmat kuin kourun särmä.

    PS. -Särmään syntyvän kierteen voi tuntea myös sormenpäällä, kun pyyhkäisee hampaan selkää.

    Tolopainen

    Ketjun viilausko teillä on pääasia ja kiekkojen sahaus. Moottorisahalla kaadetaan nykyisin niin vähän puita että kyse on pelkästä harrastustoiminnasta. Jätkäkin on kuin oljenkorsi ja puhuu heinätöistä. Kiekkoja on helpompi sahata poikittain olevasta pitemmästä puusta, kuin pystyssä olevasta klapista. Motokuskit eivät lähde puuntyvejä krapsuttamaan hiekasta ennen katkaisua. Ei ole niin minkäänlainen ongelma muutama hiekanmuru,  kun koneessa on vääntöä ja puruhampaat alhaalla.

    kuusessa ollaan

    Motoissa ei käytetä rajusti pudotettuja purupiikkejä, vaan raakaa kymmenien kilowattien voimia ja kaksinkertaista ketjunopeutta. Ja vaikka tolopainen itse harrastelee metsässä sahan kanssa, ei kaikki niin tee.

    Jätkä

    Kun on aina sahannut ihan paska sahalla ja ihan paska ketjulla, ei tiedä tuosta aiheesta muuta kuin sen, että ”Uusi tilhin kerju puree puuta niin hirveästi, että pitää kannatella sahaa”. Tollolla sekin tauti helpottaa ensimmäisen maihinsahauksen jälkeen.

    Taitolajit ovat toki eri juttu kuin ojankaivuu lapiolla. Niissä tarvitaan taitoa.

    Tolopainen

    Kaikki ovat harrastelijoita jotka sahaavat puita nykyisin moottorisahalla. Moottorisaha on erittäin tehokas kun kaadetaan karsimatonta rankaa. Päivässä kaataa yli 100 kiintoa puuta ja nelivetotraktorilla ne ajoivat päivässä aukon reunalle. Itse seurasin hakkuuta.

    eero heikki

    Tolopaenen siinä oekeessa ettei motokuskit ruaputa tyviä,viikolla kävin motokuskin pyynnöstä soramontun tien laejasta tyvet veistämässä,kun muuten oes ollu kaato ja ketjun mänö,nuilla jätkän systeemeillä on tullu teroitettua (ee viiloomalla) ketjut ja monet on sanoneet että onpa sulla vihainen saha !

    Hiluxmetsuri

    Kiekkojen sahausta on mulla useimmiten. Kiekkojen paksuus vaihtelee, mutta useimmiten ne on jossain 25 … 33 cm välillä. Sahaan myös halkaisijaltaan erilaisia kiekkoja. Osa on ihan pieniä ja osa taas suurempia.

    Jos motokuskit eivät sahaile msahalla niin olkoon niin, mutta minä sahaan ja ihan oikeasti kiinnostaa miten viilataan hyvä terä. Luulenpa että Jätkän ohjeilla pääsen lähemmäksi sitä mitä terä oli mulle tullessa. Nyt päivän koivukeikan jälkeen ja etenkin aisauksen jäljiltä pääsee kokeilemaan terottamista. Pitää kuutenkin juua terotuksen alkukahvit ja meditoida hetki.

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 57)