Keskustelut Tekniikka Terälaipan loveutuminen

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 19)
  • Terälaipan loveutuminen

    Mikähän aiheutaa terälaippaan heti nokkapyörän taakse sellaiset 3-4cm mataloitumisen ,lovet.Olen käännellyt laippaa,viilannut purseet,ketjua teroitettu ja kireyskin mielestänit ollut kohdillaan.
    Laipalla hakatu n 130 mottia kuitupuuta.Oregon 13″,1,5mm,0,325

  • jees h-valta

    Jos et hakkaisi. Sahaisit vain.

    Metsuri motokuski

    Motossa tulee tuo sama homma. Motossa teräketjun hydraulipaineinen kiristäjä kiristää ketjun välittömästi kun kuski painaa sahanappia. Motossa on tietty viive siinä että ketjun ampaisee täyteen vauhtiin ketjun ollessa hieman löysällä ja kiristyy täyteen kireyteen ennen puuhun osumista. Kuoppa laippaan tulee siitä kun ketju ei ehdi kiristyä tarpeeksi kun laippa iskee puuhun eli viive on liian suuri. Ketjun löysäosa iskee väittömästi kärkipyörän taakse.

    Moottrisahassa oletan että vika johtuu samasta asiasta. Sahaat liian löysällä ketjulla.

    jees h-valta

    Ja en ihan piruuttaan tuota hakkausta veistellyt. Eli saatat olla semmosta ”friskiä” sorttia joka ei kovin helposti huomaa jos ketju pikkusen tylsä. Lisäät huomaamattasi voiman käyttöä ja varsinkin kovaa kuusen oksaa karsiessa laippa alkaa voimankäytöllä kulahtaa.

    Metsuri motokuski

    Artolla hyvä perustelu. Motossa tuo voi olla myös totta. Mutta motossa se tulee myös kaikilla öljyillä niin oikeilla teräöljyillä kuin jäteöljyllä. Sen vuoksi olemme tuohon päättyneet. Tosin kyllä talvella ehkä herkemmin.

    Hiluxmetsuri

    Mulla sähkö-Makitan laippa kuluu kuopalle niiltä kohdin jossa on painetta. Stihlin laippaan en ole saanut mitään jälkeä, ei ole ehkä vielä sahattu tarpeeksi. Veikkaan syyksi vaan yksinkertaisesti sitä, että tuolle osalle kohdistuu painetta enemmän kuin muualle.

    tamperelainen

    Arto ilmeisesti oikeassa.Joskus näkee laippoja,joissa reunat nokkapyörän takaa murtuneet.Semmoinen nåppituntuma,että tämä loveutuminen ei kovinherkästi tulisi Stihlin laippoihin.Onko muilla samanlaisia kokemuksia?

    Nimetön

    Kyllä mulla aikasemmin Stihlin laippaankin kuoppaa tuli kärkipyörän viereen ja laipan reunat kuopankohdalta lohkeili, öljynä käytin jotain hydrauliikka tai vaihteisto öljyä. Nykyään en juuri kuoppaa ole huomannut kun aloin käyttään oikiata teräketjuöljyä.

    lastunraapija

    En oikein usko hakkaavan työtavan olevan syynä. Nimittäin, kun sahataan laipan alosalla vetävällä ketjulla, niin ketju kiristyy sahauskohdan ja vetorissan väliseltä osalta. Samalla vastaavasti mahdolliset löysät kerääntyvät ketjun yläosaan ja kärkipyörän ympärille. Kärkipyörän kohdalla ketju on taipuneena. Tämän taipuneisuuden oikaisuun tarvitaan ketjun nivelten jäykkyydestä riippuva voima. Tämä voima tulee juuri kärkipyörän jälkeisestä kosketuksesta suoraksi kääntyvään laipan osaan. Jos ketjua kiristää tiukemmalle, oikaisee tämä tiukkuus ketjua ja suojelee tätä laipan kohtaa. Samalla kuitenkin vetorissa ja kärkipyörän laakerointi joutuvat kovemmalle rasitukselle, ja energiaakin tuhlaantuu hieman enemmän ketjun kitkaan. Eiköhän kannattane vaan hyväksyä laipan kuluminen, kun vakiolaipat eivät nykyisin paljon maksa.

    jees h-valta

    Jostain syystä vain en itse ole tuohon ongelmaan törmännyt. Ja olen joskus aina ajanut ihan puhdistamatonta jäteöljyäkin jonkun lekkerillisen läpi. Mutta pääasiassa teräketjuöljyä kyllä. Ja käytän Stihlin alkuperäislaippoja. Mutta en kyllä yleensä aja kovin löysällä ketjulla enkä tylsällä. Mutta tiedän useita jotka kyllä ”runnovat” tylsällä ketjulla turhan pitkään. Juuri eilen katselin lähinurkalta tuollaista jyystämistä. Uudehko ”tilhi” näkyi olevan mutta herjestas millaista huudatusta pienien pajupuskien siivouksessa. Eikä pitkän sahaamisen tuloksena yleensä monta varpua katkennut.

    Hiluxmetsuri

    Terälaipan kovuus ja voitelun määrä taitaa olla ne ratkaisevat tekijät tässä asiassa. Toki jos ketju on löysällä, niin suurempi osa voimasta kohdistuu laippaan eikä ketjun suuntaisesti.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 19)