Keskustelut Tekniikka Teräketju pyörii tyhjäkäynnillä

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 50)
  • Teräketju pyörii tyhjäkäynnillä

    Talvella moottorisahani teräketju alkoi ”varoittamatta” pyöriä tyhjäkäynnillä. Kun tyhjäkäyntiä sääti niin, ettei ketju liikkunut, saha sammahti heti. Muutamasta kokeilusta sain tarpeekseni, joten tein homman loppuun ”jatkuvasti pyörivällä ketjulla”.

    Tällaista ongelmaa en muista kertaakaan ennen vastaani tulleen. Siksi olenkin sormi suussa. Ymmärrän kyllä, että maapallo pyörii. Kopernikus taisi sanoa: ”Se pyörii sittenkin.” Mutta miksi sahani teräketju pyörii luvatta?

  • Petkeles

    Mulla män nuorempana konneetten huolto ja hyvänäpito saeraoteen asti. Poekasena kaahistelin issääni joka repäs aena talavisavotassa tilihistä kaasun tappiin ja petäjän kylykeen het kun sae konneen kääntiin.
    Ennee en ruppee konneeta palavommaan, suavat palavella ankaroo isänteesä.

    arto

    Painemittari on lahjomaton, sellaista ei tosin ole yleensä muilla kuin metsäkouluilla tai hieman paremmalla moottorisahojen huoltajalla. Aijaa multakin löytyy. Kyseisen hussen vika on kaasuttimen neulan jousi kuoleitunut, oikeinpäin toimii jotenkin mutta käännettynä jousi ei jaksa neulaa painaa sammuu saa liikaa polttoainetta. Oireilee kokoajan muutenkin.Olen korjannut monta vanhaa sahaa isännille jatkamalla jousta(venytys) ja taas pelittä vähän aikaa. siksi suosittelin kaikki kaasutimen sisäosat uudeksi,koska kyseessä ammattisaha sain siis käsityksen sellaisen……Kaasuttimeen ei kannata vaihtaa summassa mitään,,,,, Ei kyllä runkolaakereitakaan/ stefoja, huvikseen vaidella. Koskaan en ole nähnyt sahaa joka ikuisuuden kestäis. eli mikään osa ei ole ikuinen. koskee myös kaasutinta ja kalvoja. Itseltä meni takuuseen yhdet kalvot 343 fx 3 kk käytön jälkeen.

    metsänhenki

    ”Kaasuttimen kalvot vaihdetaan AINA turhaan, ellei kalvossa ole ylimääräistä reikää tai repeämää.”

    Venähtäneen kaasuttimenkalvon vaihto tekee ihmeitä. Sen sijaan sytytystulpan vaihto harvoin auttaa mihinkään. Tulppa ei ole mikään liikkuva eikä kuluva osa. Jos siihen kerran kahdessa vuodessa tulee nokipiikki, se on helppo nyppäistä pois.

    Jätkä

    Keinuvivun jousen kasaanpainuminen yhdessä sahamallissa, mutta ei muissa, kuuluu sarjaa ”täyttä utopiaa”.
    Sahoissa, joissa on samanmerkkiset kaasuttimet, on samanlaiset kaasuttimen sisuskalut, eikä tiedossani ole ainuttakaan tapausta, jossa jousi olisi syyllinen käyntihäiriöön.
    Keinuvivun jouselle on annettu pituusarvot, mutta niitä ei pidä summassa venytellä.
    Stefojen tiiveys tarkistetaan sulkulevyillä ja painemittarilla. laakerien kunto paljastuu, kun stefat on nypätty pois ja kokeillaan, miten pyörii.
    Kuitenkin sahan kallistamisen vaikutus tyhjäkäyntiin on ollut iät ja ajat pettämätön merkki stefavuodosta.

    arto

    Saha mallia oliko 98 ei täytä mitään tehdasmittoja. uskoisin. neulan kärki kumia. jos kovemmin painaa se painaa kovemmin kiinni. Sillä jousen jatkolla on sama tarkoitus. Jos stefa vuotaa saha harvoin sammuu hurraa käyntiä kylläkin nopeamalle.(koska seos laihenee)
    eli ei sammu( tee testi laita pullon vettä käännä ylös alas laita peukalo pullon suulle paina kevyesti vesi karkaa paina kovasti vesi pysyy) ?

    Jätkä

    Iät ja ajat kalvokaasuttimien neulankärjet ovat olleet kovakumia. Se pykälä, mikä niihin tulee käytön myötä, johtuu kulumisesta.
    Kun sahan käynti kallistettaessa muuttuu, kyse on yksiselitteisesti akselitiivisteen vuotamisesta.
    Jotkut kokeneemmat sahanrassaajat määrittelevät sahaa kallistelemalla, kumman puolen tiiviste valskaa, vai valskaako molemmat.
    Ymmärrän kyllä teitä kalvonvaihtajiakin, koska kalvo – tiivistesarjoissa on kova kate ja niiden vaihtaminen on yksinkertainen homma, josta voi kätevästi laskuttaa ainakin yhden tunnin palkan.
    Jos minulla olisi palkka riippuvainen sahan toiminnasta, en alkaisi saharemontteja tekemään, mutta nyt voin tehdä itse vaikka täysin kannattamattomiakin remontteja sahoihin, mikäli on kyse lähes pelkästään näpräämisestä, ei isoista varaosiin sijoittamisista.

    Jätkä

    Kaksitahtimoottorin toiminnassa ei ole sanottavia muutoksia tapahtunut sen keksimisen jälkeen. Kaikki toiminnat ovat samanlaisia olleet aina.
    Sähköjärjestelmä on varsinkin nykyisin niin simppeli, että sen kanssa pärjäisi lähes kuka tahansa. Perinteinen kalvokaasutin on käytännössä niin yksinkertainen laite, että sen pystyy purkamaan ja kokoamaan normaali ihminen, kunhan laittaa osat oikein päin. Keinuvivun säätö pitää osata ja sen tiedon voi kysyä asiantuntijalta.
    Sähköllä ohjattuja kaasuttimia ei voi maallikko paljoa korjailla, ellei ole sopivia laitteita. Nekin ovat pahimmoillaan sellaisia, että niillä voi todeta, että ohjausjärjestelmä OLI kunnossa.
    Sellaisia olivat myös transistorisytytyksen testerit, niiden käytön jälkeen ei sytytys takuulla pelannut.

    jees h-valta

    Just noinhan se menee. Parhaat nykytekniikan tuntijat löytyykin niistä eläkeläisukkeleista jotka ovat joskun 50-80 luvulla präkänneet niitä aataminaikuisia sahan sohloja.

    Nimetön

    MUITSAN KUN OLTIIN SAVOTA KÄNPILÄ,ILTAN A1KAT RASATIIN SAHOJAN SAHA,OLI PITI OLTA A1NAN HUIPUN TIKISÄ.MUUTEN ALK0 TUOTOSKET PUTOTA SEKÄN OLI,VAARANA ETÄ ALK0 JÄÄTÄ YLÄN HUULI LE1PÄN PÄÄLEN.VÄLIIN MENI YÖTÄN MYÖTEN E1,TYKÄNTYT KAVERIT KUN TENPASI SAHAN,KÄYNTIIN KÄNPÄN NURKALA KESKELÄ YÖTÄN.PITI SAHA KOKEILTA SEKÄN KÄYTÄÄ,KUUMAKSI MINÄ YLENSÄ KAATON JONKUN,PUUNKIN SEKÄN KARSIN SEKÄN KATK0N YÖLÄN.HYVÄ KUUTAMO JOS OLI NIIN,SAATON TEHTÄ JONKUNKIN MOTINKIN.MINÄ E1 KOSKAAN LÄHTEN EPÄN,VARMOLA VEHKELÄ METÄ HOMIIN.E1 OLTUT PAINEN MITAREITA K0RVAN,KUULOLTA SE SAHA LAITENTIIN HUIPU TIKIIN.MUISTAN KUN HAKATIIN KUTSETILEN,VANERIA OLI HIIVA HILTUNEN EN MUISTAN,MISTÄ OLI K0TOSIN.E1 SAANTUT PALION METÄSÄ A1KANSEKSI MUTA,SAHAN KORJUU ONTISTUI VA1KAN,SILMÄT UNPESA.SAHASA JOS OLI KÄYNTIN HÄIRIINTYNTYT,NIIN HIIVA VÄHÄN A1KAA KUUNTELI SEKÄN,PYÖRITELI SAHAA SANO SITEN MIKÄ,ON VIKANA.OLISI HIIVA TIENANTUT LE1PÄSÄ SAHAN,REMONTILA MUTA E1. YNMÄRTÄNYT RAHAN PÄÄLEN,VIINA MATO SÖI MIESTÄ VIINA,PALKALA K0RJASI ILTAN KAUTET SAHOJA.

    MIKANDER

    SE oli kuin Oltiin samoilla hakkuilla AMMATTIMIEHEN
    KANSSA illat rassalittiin sahoja kyllä aina urakkapysyille
    viina on maitannut edes mennyt työparini otti mhy duunissa
    Kossua pullon joka päivä norttia toppa sahasi kuin hullu
    Ei vanhaa sahaa kannatta rassailla itse sahaan 1v ja vaihtoon
    ei kanatta maksaa remonttejja

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 50)