Keskustelut Tekniikka Teräketju pyörii tyhjäkäynnillä

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 50)
  • Teräketju pyörii tyhjäkäynnillä

    Talvella moottorisahani teräketju alkoi ”varoittamatta” pyöriä tyhjäkäynnillä. Kun tyhjäkäyntiä sääti niin, ettei ketju liikkunut, saha sammahti heti. Muutamasta kokeilusta sain tarpeekseni, joten tein homman loppuun ”jatkuvasti pyörivällä ketjulla”.

    Tällaista ongelmaa en muista kertaakaan ennen vastaani tulleen. Siksi olenkin sormi suussa. Ymmärrän kyllä, että maapallo pyörii. Kopernikus taisi sanoa: ”Se pyörii sittenkin.” Mutta miksi sahani teräketju pyörii luvatta?

  • Nimetön

    Jos kyseessä on Stihl niin vika on yks katkennut kytkimenjousi tai kuluneet jousien lenkit, lue ketju, Stihl 362 ja 261, tai kurkkaa jousiin avaamalla purukotelo.

    Jätkä

    Jos kyseessä on HVA, niin sama ohje. ”Varoittamatta” viittaa jouseen.

    albre

    Omassa sahassa sama vika talvella ja täältä kyselin neuvoa kanssa. Bensaletku päässyt valahtamaan paikaltaan ja sai imettyä ilmaa. Omaan sahaani liittyi ketjun pyöriminen ”ilman lupaa” ja myös epätasainen käynti. Että itse tarkastaisin bensaletkun, jos ei vikaa kytkinpuolella.

    Jätkä

    Kun kone pyörittää tyhjäkäynnillä ketjua, eikä kierrokset ole liian kovat, normaali joutokäynti on vielä reippaasti yli 2000 kierrosta minuutissa – sahasta hieman riippuen, niin tökkäämällä ketjujarrun päälle, ketju kyllä pysähtyy. Mutta pysähtyykö moottori? Jos kytkin on kunnossa, moottori jatkaa käyntiä, jos sammuu, kytkimessä on häikkää, ehkä jousi poikki.
    Joskus kytkimessä on viiltosuojaa käyttäjän housuista, joskus kytkimen laakeri on liian kuiva, eli ei ole voideltu kerran viikossa.

    Nimetön

    Nyt ei ole isosta remontista kyse. Purukotelo auki ja siinä ne jouset on niinku tarjottimella ja nätti vaihtaa heti kerralla kaikki kolme hyvillä kärkipiheillä. Jouset ei maksa montaa euroa ja löytyy jokaisesta Stihlin liikkeestä heti hyllystä.

    Jätkä

    ”P.S. MInulla on kaksikin huonoa esimerkkiä sahan merkkiliikkeessä käyttämisestä. Kerronpa toisen. Jonsered (5 ja jatkoksi kaksi muuta n:roa) alkoi sahatessa temppuilla, aluksi lievänä ja lopulta niin, että saha sammahti ennen bensan loppumista tankista. Kylmällä ilmalla tankillisen vielä pystyi sahaamaan, mutta uudelleenkäynnistys onnistui vasta sahan jäähdyttyä. Vein sahan merkkiliikkeeseen. Kun hain sahan pois, vastaus oli, etten minä tälle sahalle voi mitään. Lasku oli muutama satamarkkanen.

    Koska olin melko varma sahan oikuttelun syystä, soitin toiseen merkkiliikkeeseen 30 km:n päähän ja kysyin vaihdossa tulleen sahan puolaa. Sellainen löytyi, ajoin liikkeeseen, jossa puola pikapikaa vaihdettiin käytettyyn. Sen jälkeen saha pelasi kuin enkeli vielä pitkään, kunnes se ei enää tankatessa käynnistynyt. Kiinnostuksen takia hajoitimme pojan kanssa Jonseredin alkutekijöihin. Osat olivat täysin loppuun kuluneita (männästä mm. pala lohjennut).Siksikin polttoaineen kulutus oli viimeisinä viikkoina kohtuuullisen suurta.”

    Merkkiliikkeesäkin on usein ”huoltomies”, jonka ammattitaito jää tulpan, ketjun ja kaasuttimen kalvojen vaihtamisen asteelle, jos pääsee sinnekään.
    Vinkki: Kaasuttimen kalvot vaihdetaan AINA turhaan, ellei kalvossa ole ylimääräistä reikää tai repeämää.
    Minä olen purkanut, koonnut, korjannut, huoltanut, säätänyt ja sahannut sadoilla ammattikäyttöön tarkoitetuilla sahoilla. Siksi uskaltaisin haastaa sangen monen ”huoltomiehen” tekemään diagnoosia hänelle hieman oudommasta sahasta, joka edes lupailee käymään.
    Sahaa kokeilematta on vaikeaa tehdä diagnoosia, mutta tuo kytkinpuoli on varsin yksinkertainen osasto.

    Aleksi S

    Laitan nyt tähän en viitti uutta ketjua tehdä. Mulla on toi husq 345 ja se sammuu kun kääntelee sahaa, sammuu varsinkin kun saha on ylös alaisin, muutenkin tuntuu olevan hieman huono tyhjäkäynti vaikka sitä olen säätänyt. Mikähän tossa voisi olla?

    Jätkä

    Yleensä on kampiakselin Stefa, joka vuotaa.
    On aika nätti homma vaihtaa, mutta samalla runkolaakerit menee vaihtoon.
    Jos tehdään helposti, pitää olla ulosvetäjät, eli puhtaassa koneessa ei mene paljoa aikaa.
    Sahalla on ilmeisesti sahattu paljon, taikka sillä on runsaasti ikää, jolloin tiivisteet ovat kovettuneet.
    En alkaisi remontiin, jos en itse voisi sitä tehdä.
    Kunnollisessa pienkonekorjaamossa menee helposti parisataa €.

    Aleksi S

    No vuosimalli on 98…onneksi löytyy husq 545

    Jätkä

    Noin vanhassa sahassa stefat on varmaan jo kovettuneet.
    HVA:n edustajalla oli laakerin ulosvetoon tehty ulosvetäjä, en tiedä myyvätkö niitä enää. Samoin stefan ulosvetoon on ainakin kahdenlaisia ulosvetäjiä, jos sahassa on stefat erillään, voi vaihtaa pelkät ne, mutta jos onkin ”suojatut laakerit,” menee laakerit aina uusiksi.
    Nykyään laakeritkin vaihdetaan kylmänä, ei tarvitse tohoa, mutta vasaran tarvitsee.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 50)