Keskustelut Tekniikka Teräketju kiertää

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 30)
  • Teräketju kiertää

    Merkitty: 

    Lauantaipäivää tuhraantui kun sain paksun koivun oksaa sahatessa teräketjun paikoiltaan. Oliko sitten liian löysällä vai mitä, mutta jokatapauksessa ketju vaurioitui käyttökelvottomaksi. Parista vetolenkistä palanen pois ja useita isoilla naarmuilla.

    Hain kotoa uuden ketjun, mutta töihin ei sen avulla kuitenkaan päässyt. Alkoi nimittäin kiertää niin, että noin viisi senttiä sai puuhun menemään. Tarkistin öljyntulon ja käänsin laippaa. Muutenkin tutkin minkä osasin, enkä löytänyt vikaa. Eikun takaisin kotia. Kotona mittasin laippaa. Ei ole kiero. Uran reunat ovat suorassa kulmassa. Ei kanna uran pohjasta.

    Mikähän voi olla vikana, kun vanhalla ketjulla pelasi, mutta uusi ei toimi? Pitää varmaan ostaa uusi ketju, jotta näkee onko ketjussa vai laipassa vika. Saha on Stihlin 201 kyseessä ja 14″ laippa. Vanha ketju oli tyyppiä PM, uusi PS, jossa terävä leikkuuhampaan nurkka.

  • petep

    Voimasahoissa kuten 261 on leveämpi ketju ja puru lentää 😀

    Jätkä

    ”Voimasaha”  Hehheh

    Metsuri motokuski

    Niin. Vikoja voi olla minusta kaksi. Jos terä on uusi niin uskoisin että purupiikit ovat yhtäpitkiä eli teroituksessa tuskin on vikaa. Kun terä on kunnossa niin uskon että laipassa on vika. Ura on liian suuri tai laippa on kulunut niin paljon että se kantaa pohjasta ja kallistaa terää.

    Noita samoja vikoja on motonkin ketjuissa ja yleensä vika on siinä että laippa on kulunut ja terä kallistuu.

    Puuki

    Eikös se ole sitä parempi mitä ohuemmalla sahauksella puun saa irrotettua kannosta ? Vähän niin kuin enemmän taitolaji kuin voimalaji.

    Ap:lle

    ” PM” = perämetsiin , ”PS” = pihasahauksiin, Tuosta ne erot varmasti johtuu.

    kuusessa ollaan

    Stihlin pikkusahoissa on myös  3/8″ 1,1 mm ketjua ja kyllä vielä käytetään myös 0.325″ ketjua 1,5 mm vetolenkillä…

    Jätkä

    ”Voimasahoissa” käytetään 3/8″ ketjua 1,5 millin vetolenkillä, jaIsojen poikien sahoissa .404″ , jossa on 1,6 millin vetolenkki.

    Sellaista kai käytetään motoissakin. Moton laipassa ura madaltuu suhteellisen nopeasti sen takia, että kone painaa sitä melko kovaa puuhun.

    Moottorisahassa en ole nähnyt niin pitkälle kulunutta laippaa, että vetolenkit olisivat pohjanneet. Mahdollista se toki on, ei niissä kaikissa laipoissa kovin paljoa ole urassa pelivaraa.

    petep

    Joskus olen tyhmässä päässä miettinyt tätä Moton leikkuutehoa. Katsellut infoa siitä että kierrokset ei paljon suurempia ole mitä sahassa,mutta Jätkähän mainitsi nyt että kone painaa ”aika lailla ” laippaaa puuta vasten.

    Sitten sahapuolella puhutaan että kun ketju on terävä niin sahaa ei tarvi painaa puuta vasten yhtään vaan se haukkaa itse itsensä sinne puuhun, Joo toki Motomaailma on ihan erikseen. Ja muistappa Jätkä nyt että ne on ”voimasahoja” ne toiset  😀

    MIKANDER

    Tilhillä on paljon erityypissä  teräketjua tarjolla

    Itse olen käyttänyt Tilhinsuperrabidketjua

    Tallattahammas ketju Kuin Jätkä totesi

    Yleensä löylysahoissa iso 3.8 ketju  otitaalan

    Huippuluokka  kuin olin urakkapyssyjjenmatkassa

    Vetivät uudesta ketjusta raakastilattikksella

    Purupiikkiä alemmakksi

    kuusessa ollaan

    Moton ketjunopeus on luokkaa 40-50 m/s ja sahanmoottorin teho n. 40 kW…eli siitä se leikkuuteho syntyy. Ketjuna tosiaan järeä .404

    rame

    Metsuri motokuski<span class=”comment__time bbp-reply-post-date”>9.1.2017, 11:32</span>

    Kun terä on kunnossa niin uskon että laipassa on vika. Ura on liian suuri tai laippa on kulunut niin paljon että se kantaa pohjasta ja kallistaa terää.

    ______________

    Samoilla linjoilla jos ketju kerran on uusi ja käypänen sahaan, mulla Huskussa alko terä kallistella; ei tule hommista mitään.

     

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 30)