Verotulojen jakautumista pääkaupunkiseudun ja muiden maakuntien kesken voi olla hankala verrata, koska muuttujia on sen verran paljon. Soininvaaran taulukossa ei näy esim. investoinnit. Mm. liikenteen investoinneista leijonanosa menee juuri pääkaupunkiseudulle ja muualle jää sitten mitä jää.
Yritysten pääkonttorien sijainti, muiden valtionlaitosten lisäksi, vaikuttaa verotulojen jakautumiseen sekin. Suurin osa niistä maksaa kuitenkin vielä yritysverojakin Suomeen. Lisäksi henkilöverotuksellakin on osuutensa ; kovapalkkaisin yritysjohto maksaa suhteessa paljon veroja.
Vielä voisi mainita esim. pohjoisen vesivoimaloiden sähköntuotannon, jota on vuosikymmenten ajan käytetty Etelä-Suomen tarpeisiin suurin osa. Nykyään tosin pääkaupunkiseutu ainakin taitaa toimia pääasiassa omalla ( tuonti )hiilivoimaenergialla. Kun metsäverotus muuttui pinta-alapohjaisesta pääomatulopohjaiseksi, niin samalla muuttui myös kuntien osuus verosta entistä pienemmäksi. Pääomatuloverothan menee kokonaan valtiolle .
Kalliin asuntotuotannon keskittyminen kasvukeskuksiin ja varsinkin pääkaupunkiseudulle lisää myös valtion tukien tarvetta asumistuen yms. muodossa. Kallis rakentaminen ja korkeat vuokrat lisää verotuloja.
Espoossa kaupungilta katosi 10000 tietokonetta eikä kukaan tiedä mihin menivät. Länsimetroon meni satoja miljoonia ylimääräistä. Ja siten väitetään että pystyvät avustamaan muuta Suomea, kun eivät kykene omaa talouttaan hoitamaan järkevästi, kun kukaan ei ole kiinnostunut yhteisten varojen käytöstä. Helsingillä on useita kaupunginjohtajia joiden paikat jaetaan poliittisin perustein. Milloin se Sinnemäki pätevöityi johtajaksi tai Pekka Sauri, joka piti yölinjaa johon yleensä Lunssila soitteli ja häntä valisti.
Nyt tuli käytännön kokemusta aktivointimallista. Aktivoitaville järjestettiin parin päivän työkeikka. Helppoa työtä raavaille nuorille pitkäaikaistyöttömille. Avustamaan erään toimiston muutossa. Useamman henkilön piti tulla klo7-8 aamulla, asuvat muutaman kilometrin säteellä. Klo 10, ei ollut tullut yhtään, eikä klo 12. Kun perään kyseltiin asian järjestänyt henkilö ihmetteli, että olisi pitänyt tulla.
Niin ovat ”laitostuneet”, että eivät herää ennen työpäivän loppua, ei niitä enää töihin saa.
SAK ei hyväksy työttömyysturvan parantamista. Vaan haluaa että liittoihin kuulumattomielle maksetaan pienempää päivärahaa. Mitäs tämä meidän korporaatio oikein haluaa. OAJ:lle ei käy että kunnat maksavat sopimusten mukaista palkkaa lastentarhanopettajille. Näin on tehty jo ainakin 50v.. Se on kuulemma kartellia. Ay-Liike kuitenkin solmii kartellimaiset sopimukset kattamaan koko maan. Miksi työehtosopimukset on yleissitovia jos niiden noudattaminen ei käy liitoille.
Ay-liike alkaa rakoilla, koska paikalliset sopimukset lisääntyvät ja työt pyritään hoitamaan silloin, kun sitä on. Ay menettää jäsenmaksuissa ja sen pitää keksiä kaikenlaista kahnausta.
Tuo aktiivimalli on hyvä silloin, kun työtön haluaa oikeasti töitä. vastikkeetonta ”palkkaa” nauttivallehan se on rasite.
Marketin parkkipaikalla tuli työikäinen kaveri kysymään kyytiä tk:lle toisella puolella kaupunkia. Aika piti olla puolen tunnin päästä ja kävelymatkaa oli n. 4 km. Sanoin, että hyppää kyytiin, niin ehdit. Puoli km ennen tk:ta oli Siwan kauppa, kaveri pyysi jättämään siihen – ajoin kumminkin tk:n oven eteen, en jäänyt katsomaan, että mihin suuntaan oli sitten matka?
Tällä sotellakaan ei ole juuri mitään merkitystä suurimmalle osalle väestöä. Vasta testasin miten nopeasti pääsee terveyskeskuslääkärille. Seuraavaksi päiväksi sai ns.pika-ajan 20 min. Taviksien terveydenhoidossa suurin osa kuluista muodostuu lääkkeistä ja meillä on demarit yksityinen apteekkilaitos joka toimii hyvin. Sieltä sai mm.influenssarokotteen neljällä tehoaineella 16€: lla pistettynä samaan hintaan. Meidän alueella yhdessä apteekissa on töissä terveydenhoitajia. Tämä julkisenpuolen halpisrokotehan on osoittautunut tehottomaksi. Jos tarvii matkaa varten rokotteita reseptit saa omakantaan soittamalla terveyskeskukseen parissa päivässä ja apteekista saa ne pistettynä. Eli tällä tasolla missä terveyskeskuslääkärit toimii ei ole mitään ongelmia. Sitten kun pitää päästä oikeisiin hoitoihin vasta alkaa jonot. Mutta ei sote tuo yhtään lisää magneettikuvauslaitteita tai huippuaivokirurgeja. Nekin muuten on kaikki miehiä.
Jännä nähdä kaatuuko sote ja maakuntauudistus. Jotenkin tuntuu, että vähemmälläkin uudistamisella olisi pärjätty: palvelutuotanto ja sen valvonta erkanee helposti liian kauas kuluttajasta, kun nuo viedään pois kunnalta. Terveydenhoitoon olisi kelvannut malliksi riittävän suuret kuntayhtymät (HUS, Siun sote, Eksote…) täydennettynä anteliaasti kela-korvatuilla yksityisillä palveluilla (valinnanvapausehto täyttyy, ihan sama lopputulos kuin palvelusetelillä). Jäljelle jää kysymys siitä, kuka maksaa erikoissairaanhoidon, valtio vai kuntayhtymä. Erikoissairaanhoidon toteuttaja olisi joka tapauksessa keskussairaaloiden ja yksityissairaaloiden verkosto (kela-korvaus tai palveluseteli). Valtio voisi myös uudistaa maakuntatason väliportaan hallintoa ihan sotesta riippumatta. Esimerkiksi metsäkeskus sopisi hyvin ely+avi -koalition osaksi.
Sote ja maakuntauudistus tehdään se on nopein tapa tehdä kuntauudistus Suomessa. Elinkelvottomille kunnille ei jää juuri mitään tehtäviä. Sen jälkeen pienten kuntien yhdistäminen on helppoa. Niissä ei päätetä kuin kaavoituksesta ja hoidetaan lakisääteistä koulutointa. Maakuntien määräkin tulee pienenemään nopeasti kun miljoonien rahoitusvajeita ei mitenkään saada umpeen.
Lisäksi runsaasti sairaaloita suljetaan kalliit synnytykset keskitetään. Ei niihin yli 20 sairaalaa tarvita. Synnytys ei ole mikään sairaus.
Tolopaisen opeilla ei ainakaan syntyvyyttä saada Suomessa nousemaan, jos synnytyksiä pidetään liian kalliina.
Olematta muuten sote-asiantuntija kuin omien palvelukokemusten myötä niin ihmetyttää uudistuksessa aikaansaatu sekasotku. Järkyttävintä oli lukea tänään Hesarista, että oppositiollakin on asiasta ainakin viisi erilaista mallia. Eihän tästä jutusta tule valmista vaalien jälkeenkään.
Jonkinlaisena yritystoiminnan ja palveluyritystenkin asiantuntijana olen aina ihmetellyt julkisilla terveysasemilla, miten heikosti ja byrokraattisesti päivittäinen toiminta on organisoitu ja johdettu. Ei yksikään palveluritys pysyisi pystyssä, jos palveluja pitää jonottaa joko paikan päällä tuntikausia tai saada palveluaika varaamalla 1-2 kuukauden päästä. Jospa sote-uudistuksen tärkein vaihe olisi se, että laitetaan terveysaseman palveluprosessi kuntoon.
Tollo:- Lisäksi runsaasti sairaaloita suljetaan kalliit synnytykset keskitetään. Ei niihin yli 20 sairaalaa tarvita. Synnytys ei ole mikään sairaus.
Noinhan se on. Tosin vaikkapa jalan katkeaminen tapaturmassa tai liikenneonnettomuudessa ei ole sairaus, eli niitä voitaisiin hoitaa samassa paikassa kuin synnytyksiäkin. Synnytyksissä kuolee kuitenkin sekä äitejä, että lapsia, joten varmasti monta kuolemaa vältetään, kun ne tapahtuvat sairaaloiden synnytysosastoilla.
Ehkä hieman yliammuttua on se, että synnytykset on keskitetty, koska lääkäreiden uskoisin kokolailla hallitsevan normaalitavalla tapahtuvat synnyttämiset.
Meillä tosin nuo terveydenhoitopalvelut on keskitetty yhden ison firman hoidettavaksi ja ainakin näin aluksi se on tuottanut säästöjä ihan merkittävässä määrin alueen kunnille.
Palvelut näin käyttäjän kannalta eivät ole ainakaan huonontuneet. Jonot ovat minun mielestäni lyhentyneet ja erikoissairaanhoitoon pääsy on onnistunut jopa nopeammin kuin ennen.
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.