Keskustelut Metsänhoito Taimikoiden laatua parannettava

  • Tämä aihe sisältää 74 vastausta, 23 ääntä, ja päivitettiin viimeksi sitten mehtäukko toimesta.
Esillä 10 vastausta, 41 - 50 (kaikkiaan 74)
  • Taimikoiden laatua parannettava

    Katri Himanen muistuttaa Metsälehden kolumnissaan 27.10. taimikoiden heikosta laadusta, joka on jo pitkään näkynyt valtakunnan metsien inventoinneissa ja alan toimijoiden omavalvonnoissa.

    Luonnonhoidon laatua ja harvennushakkuiden laatua valvotaan. Metsäsertifioinnin henkeen kuuluu että metsänuudistamisesta huolehditaan. Pitäisikö metsänuudistamista valvoa nykyistä tiukemmin, vai voidaanko ongelma poistaa kustannustehokkaammin toimijoiden omaa toimintaa kehittämällä? Kiertoajan alussa tehdyt virheet kertautuvat koko kiertoajan vahingoksi.

    Jos peilaa taimikoiden inventointeja hirvikannan hoidosta käytyyn keskusteluun, jää epätietoiseksi. Puhutaan taimikonhoitorästeistä ja keppimetsistä, ja siitä että hirville jätetään rehua vääriin paikkoihin ja väärään aikaan, kun taimikoita ei hoideta ajoissa. Toisaalta VMI-tulokset väittävät, että taimikot ovat jääneet liian harvoiksi ja maanmuokkaus vajaaksi.

    Kokonaiskuva taimikoista on siis sumea, mikä voi estää meitä valitsemasta oikeita lääkkeitä ongelman ratkaisuun. Kuka tai mikä on syyllinen, kenen tulee korjata toimintaansa ja miten: me metsänomistajat, metsänuudistamisen kaupalliset toimijat vai metsästystoimijat? Kaikki kolme ovat jossain määrin ilmiössä mukana.

     

  • Makarov

    Aukkojakin on monen muotoisia vaikka ne olisivat vain 2ha. Jos on 50m leveä aukko niin pituutta kertyy jo 400m. En tarkoita mitään penkkateitä vaan 2-3m kulku uraa johonkin ojan, kuvion tai rajan reunaan. Ei se kokonaispinta-alaan vaikuta käytännössä ollenkaan. Maaperän kantavuudesta riippuen sitä pystyy vaikka autolla ajamaan. Minulla on niitä paljon niin ompa mukava kamppeitten kanssa kävellä tai käydä vilkaisemassa onko viereisellä kuviolla vaikkapa tuulenkaatoja.

    mehtäukko

    ”..Ei auta mehtäukon ja muutaman muun todistelu, vaikka oikeassa ovatkin…”

    Siinä sitä taas ollaan, kun Joovain tunnustaa itse olevansa näissä asioissa hakoteillä. Jaksaa kyllä edelleen jankutella loputtomiin.

    Jovain

    Tarkoitin tamppaajien vuosikymmenellä 2014 alkavaa ajanjaksoa ja väitän myös jaksottaisen metsänhoidon olevan oikeassa, jos ja kun ovat metsistään huolehtineet. Sitä ei voi sanoa lain sallimissa rajoissa rajoittamattomista avohakkuista tällä hetkellä ja nuorien metsien hoidosta.   Kohtalokasta oli aikoinaan alan tutkimuksen ja käytännön metsänhoidon lakkauttaminen. Nyt yritetään käynnistellä uudestaan ja eihän siitä oikein mitään tule. Vanhat opit eivät enää kelpaa ja ei uusimmat tutkimuksetkaan. Ei taida mehtäukollakaan montaa vanhan liiton puuta olla pystyssä, uusista puhumattakaan?

    Gla

    Huoltoura on ihan hyvä aihe pohdittavaksi. Itselläni on mietinnässä n. 200-250 m ajouran parantaminen henkilöautolla ajettavaksi. Pelkkä tasoitus ei riitä, jollain kantavuuttakin pitäisi hiukan saada. 4 m x 0,1 m x 220 m = n. 200 t soraa tai mursketta + kangas alle 1000 m2 eli ihan pienestä kustannuksesta ei puhuta.

    Toisaalta tuo toimii myös metsäkoneen ajourana muutamalla kuviolla (n. 6-7 ha), noin kevyt kunnostus menee todennäköisesti seuraavassa hakkuussa hukkaan. Kuorma-autolla ajettavaksi rakentamiseen ei hakattava puumäärä riitä. Pitäisi parantaa myös toiset 250 m + liittymä + tehdä kääntöpaikka.

    Kävellen liikkuminen metsässä ei ole ongelma, siihen ei mitään uria tarvita.

    Rukopiikki

    Vanhoja metsäpolkuja on monet jättäneet muokkaamatta ja istuttamatta jotta vanhat kulkutiet metsissä säilyy. Se hyvä.

    Metsuri motokuski

    Ei taida noilla eväillä GLA vielä huoltotietä metsäkoneen kantavaksi saada muuten kuin talvisin sekin jäädytyksen jälkeen.

    Minä en kyllä päästäisi metsäkoneita tielle kuin pakolla. On sitten kyseessä metsäautotie tai huoltotie. Rungot kun pettää niin hyöty häviää samantien.

    Makarov

    Kyllä ne huoltotiet saa uudestaan entrata jos sulan aikaan koneet päästää.

    Kyllä se käveleminenkin paljon mukavampaa kamppeitten kanssa on tieuraa pitkin, kun jotakin isoa aukko kävelet kuvion perälle niin kyllä se työstä käy. Myös mönkijällä on näppärä kulkea uria pitkin, tulee samalla helposti kamppeetkin mukana. Artonkin juttuja täällä lukeneena niin ei käy kateeksi kun saa välillä kilometritolkulla kävellä työmaille. Saman huomasin itsekkin kun muille tein. No omilla tiluksille se ei onneksi ole ongelma kun on tieverkostot hyvät. Hyvä tie ja uraverkostohan tuo jo töihin tehokkuutta huomattavasti.

    Visakallo

    Makarov kirjoittaa aivan järkeviä. Monestihan tuommoinen huoltoura ei maksakaan juuri mitään, riittää kun merkkaa sen selvästi ja kertoo asiasta maanmuokkaajalle, joka voi tarvittaessa tasata jonkun kuopan ja pyyhkäistä mahdolliset hakkuutähteet pois uralta. Järjen käyttöä ei olla ehditty metsänomistajilta onneksi vielä kieltää.

    ate

    Näitä ”huoltouria” olen teettänyt mönkijälle jo varmaan vuosikymmenen ajan. Eli päätehakkuun jälkeen merkkaan maastoon jätettävän uran paikan. Käytännössä se on yleensä ajokoneen toinen telanjälki. Näitä uria jätetään muutaman kymmenen metrin välein. Kaivuri muokatessaan jättää uran kohdalla muokkaamatta 2 metriä leveän muokkaamattoman kulku-uran. Jos uralle sattuu hankala kanto/kivi, niin sellaisen kääntäminen syrjään ei kauaa vie.

    Istutuksen koittaessa otan taimet joko kotipihalle tai muuhun sopivaan paikkaan, jossa niiden huolto sujuu helposti. Tavoitteena on, että taimilaatikoita ei kannella käsin kuin varastopaikkaan ja siitä mönkijän lavalle. Kun uraverkosto on sopiva, niin taimenistutus sujuu ilman turhia kantamisia ja vakkakin on tyhjenee sopivasti aina huoltouralle tullessa. Mönkijää sitten siirretään työmaan etenemisen tahdissa.

    Huoltouran erottaa vielä varhaisperkauksen yhteydessä, mutta varsinaisen taimikonhoidon jälkeen sen löytäminen on jo hankalaa, ellei siinä ole aktiivisesti liikuttu. Muutamia ”runkouria” on jäänyt palvelemaan tulevia tarpeita, mutta valtaosa on hävinnyt viimeistään taimikonhoidon jälkeen.

    mehtäukko

    Kyllähän kattava metsätieverkosto ja tarpeelliset huolto-urat mahdollistavat mielekkään aloituksen aiheen toteutumisen. Se on aivan selvä asia. Sitä olen toteuttanut aina kun kaivinkoneella rumuan palstoilla.

    ”..Ei taida mehtäukollakaan montaa vanhan liiton puuta olla pystyssä, uusista puhumattakaan?..” on Joovainilta turha murhe. Valmista ja lihovaa ”vanhan liiton puuta” on kymmeniä tuhansia motteja, ja uutta lihoo joka kesä 7-8% arvokasvulla. ”Uusista puhumattakaan” on lähinnä on kuin vauvan puklautus.

Esillä 10 vastausta, 41 - 50 (kaikkiaan 74)