Keskustelut Metsänomistus T-kääntöpaikka metsätielle

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 48)
  • T-kääntöpaikka metsätielle

    Metsätie kulkee kivikkoisessa maisemassa.Ympyräkääntöpaikan keskelle jäisi iso kivi.Sensijaan T-kääntöpaikan saisi maastoon helposti,Onko T-kääntö jotenkin kielletty,erityisesti hankala? Sitä ei missään tienteko-oppaissa edes mainita.

  • Jätkä

    Minusta Y-mallinen kääntöpaikka on tuntuvasti parempi kuin T.  Jos puutavara-auto ei käänny helposti oikein mitoitetussa Y- paikassa, niin kuskia on syytä vaihtaa.

    Ajatin kerran yhdistelmän outoa tietä päähän, jossa ei yhdistelmä olisi mahtunut kääntymään. Kapeahko metsäautotie ja peruutettavaa parisataa metriä, kääntö peruutaen n. 120 astetta. Ja kerralla kaima työnsi yhdistelmänsä sinne.

    Ne on eri miehet, jotka rekalla peruuttaa – ja eri miehet, jotka sitä vain jeesustelevat. Yhdistelmäajoneuvo ei kovin montaa metriä oikaise edes T-risteyksessä. Perävaunun etuvaunu seuraa kyllä vetoauton takapyörien jäljissä.

    Ola_Pallonivel

    Kyllä suosittelen kääntöympyrää, kun tekee riittävän suuren halkaisijan. Keskellä voi kasvattaa puita, vaikka monet ei sitä suosittele. Se edestakainen vekslailu rikkoo tienpinnan ja sitten kuluu nopeammin velli kuntoon. Kivi keskellä ei haittaa mitään, kun ei se peräkärry sen yli kulje.

    Ympyrä on nopeampi käyttää ja helpompi esim. sorastaa/lanata.

    Panu

    Kuten Puuki sanoo, kokonaan sorastettava ympyränmuotoinen kääntöpaikka on menneisyyttä eikä siinä ole järkeä nykyisen kokoisten puutavara-autojen kanssa.

    Jos lenkin tekee niin se kannattaa tehdä mahdollisimman suureksi ja sen keskelle jää kasvatettavaa metsää.

    Jätkä

    Jos sattuu ajelemaan tuolla oikeilla maanteillä, niin siellä saattaa silmiin osua varastoliittymä.

    Se on usein n. 90 asteen kulmassa maantiehen nähden, eikä liittymän leveys ole kymmentäkään metriä. Sinne se yhdistelmä vaan peruuttaa ja tulee sieltä kuormalla vaivattomasti takaisin tielle.

    Minusta siinä ei ole muuta huomioitavaa, kuin että yhdistelmä on lähes 25 metriä pitkä ja sen pitää mahtua haaraan kokonaan. Kannattaisi käydä katsomassa esim Metsähallituksen metsäteiden ratkaisuja. Ne on yleensä toteutettu vähin kustannuksin, mutta ne on mitoitettu oikein.

    Puuki

    Pellolla kääntyillyssä yhdistelmässä oli perävaunu n. 15 m pitkä ja nuppi 10 m.  Silloin vaunun perä oikoo jo melko pitkästi  perävaunun eturenkaiden jäljiltä.  Kyllä siihen auton kuin auton perävaunun perettelyyn oppii melkein jokainen, jos vuosia samaa hommaa on tehnyt, pakkohan se on oppia  .  Lava-auton  täyden  telikärryn perettelynkin peilien kautta katsomalla oppi melko nopeasti  niin että kärryn pystyi perettämään semmoseen talliin sisään jossa jäi sivuille n. 5-10 cm tilaa puolelleen. Jo pikkupoikana piti opetella  perettämääm tr;n peräkärryä, sen jälkeen on melko helppo opetella muitakin peräkärryjä käyttämään vaikka tr:n kärry käyttäytyykin ihan eritavalla kuin esim. h-auton jäljessä kulkeva kärry.

    Ola_Pallonivel

    Ei ole montaa vuotta, kun Metsähallitus vielä teki noita kokonaan sorastettavia ympyröitä. Ei kannata aina seurata perässä, mitä suuret tekee.

    Niitä kun sorastaa, pitää olla toinen kone kuormurin kaverina. Tiellä riittää pelkkä nuppi, joka soran levittää.

    suorittava porras

    Varastoliittymiin tehdään nykyisin kääntöympyrät. Pistot ovat menneisyyttä. Asvalttitieltä ei nyky määräyksillä saa peruuttaa edes lavettia sivutielle. Jostakin on löydyttävä kääntöpaikka.

    Näitä varstoliittymiä on viime vuosina tehty lukemattomia ,kun sähkölinjat on tuotu teiden varsiin. Linjojen alle ei puita saa varastoida,joten on tehtävä pisto ,jonka päässä on riittävän tilava kääntöympyrä.  Kääntöympyrä siksi ,että kääntöpaikka ei petä edestakaisen vekslaamisen seurauksena.

    Kannattaa lukea mitoitusohjeet tarkkaan ,että tila riittää. Ison auton alla tien reunat sortuvat helposti , jos kaarre on kapea. Sitten onkin isompi juttu parsia tie uudelleen ajokuntoon. Kannattaa siis tehdä kerralla kunnollista ja muistaa myös se ,että hakkuuporukallekin on tilat olemassa tien varsilla ,kun puuta ajetaan samanaikaisesti tuotantolaitoksille. Hiluxi ,jolla on ureakärry perässä ja ajokonekuskin auto , ottavat oman tilansa. Molempien ajoneuvojen vierestä täytyy löytää myös tilaa metsäkoneiden tankkaamista varten. Tielle ei telakoneilla mielellään tulla.

    Jätkä

    Oikea puutavara-auton kuljettaja tekee myös intiaanikäännöksen tilassa, jossa meikäläinen ehkä juuri ja juuri saisi hierottua nupin ympäri.

    Mikäli puhutaan MH:n ympyrästä, niin niissä on ollut tarkoitus saada myös pysäköintitilaa muutamalle henkilöautolla ilma, että puutavara-auton kääntyminen estyisi.

    Peruuttelijoita on monenlaisia. Meidän kylätiellä oli tienvarteen ajettu runsa energiapuuvarasto. Tie niin kapea, että yhdistelmä täytti sen.  Lähdimme emännän kanssa liikenteeseen, kun ukko lastasi autoaan. Pyysin häntä väistämään sen verran,että pääsemme ohi. Varttitunnin hän hieroi ennenkuin sai peruutettua sen verran sivuun ( n. 40 metrin matka)  – ja meinasimme myöhästyä sovitusta vastaanottoajasta.

    Sama auto ei hakenut enää siitä varastosta puita, vaan oli eri auto ja eri kuski. Ei ongelmia peruuttelussa, eikä kääntämisessä.

    Ola_Pallonivel

    Kääntöympyrä ei ole oikea paikka pysäköintiin, vaan se on tehty nimenomaan kääntymiseen. Parkkipaikan voi tehdä tien viereen  levennyksenä.

    Ola_Pallonivel

    Jätkälle tiedoksi, että henkilöauto väistää. Ei tukkirekka. Ei vaikka henkilöauton kuljettajalla olisi yhtä suuri ego kuin jätkällä.

    Olen minäkin peruutellut tukkirekan alta pois.

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 48)