Keskustelut Metsänomistus Susi jo syntyessään 2

Esillä 10 vastausta, 41 - 50 (kaikkiaan 91)
  • Susi jo syntyessään 2

    Jätevesiasetuksen ja sen nykyisen tilanteen herättämänä uusi ketju. Mikä maaseutuun ja metsään liittyvä lainsäädäntö kuuluu mielestäsi otsikon alle?

  • suorittava porras

    #”. Mihin niitä USA:n mahtipontisia avolavoja tarvitaan Suomessa? Kun olen asiaa katsellut ”päältä” voin todeta että konefirman päällikön katsantokierroksiin. ”#

    No niitä mahtipontisia kuorma-auton kokoisia avolavoja voidaan tarvita vaikka siksi , että polttoaineet , ureat ym vermeet saadaan palstalle turvautumatta pirun hankalaan peräkärryyn . Tilanne on monesti se , että palstan kohdalla ei ole tilaa kevyellekään ajoneuvoyhdistelmälle , puhumattakaan , että se saataisiin turvallisesti pois tiealueelta .
    Varsin usein leimikolle päästäkseen on ylitettävä oja ja entistä useammin alitettava sähkölinja samanaikaisesti . Tunnin aherruksen jälkeen ja puiden kaatamisen ja kantojen repimisen tuloksena voi paikalla olla liittymä , jonne yhdistelmän saa hädintuskin survottua .(esimerki profiilikuvassani).
    Lisäksi se kuorma-auton kokoinen avolava on pikkuisen helpompi ohittaa , kun ureakärryä hinaanaava ja ” liikenteen tukkona” mateleva pikuppi . (nämä ajoneuvoyhdistelmäthän tuntuvat erityisesti viiksettävän mökille tai aitatarkastuskierrokselle rientävää Jesseä.)

    PS
    Jos kannanotot ja keskustelunavaukset katsotaan valitukseksi , niin siitä vaan ! Yleensä keskustelen aiheesta ja monesti luottamusmiehen ominaisuudessa polttaviin asioihin on pakko puuttuakin . (luottamusmies on valittava , jos yrityksessä on yli 20 työntekijää)
    Samassa ominaisuudessa minun olisi vaikeaa puolustaa esim . Jesseä , jos työnantaja esittää sanktioita roikkumisesta netissä työajalla . : )
    Meidän alalla johtajien ei tarvitse vahtia työntekijöitä . Jos palstalla käydään , tuodaan tarvikkeita tai autetaan remontissa .

    jees h-valta

    Onpa se meilläkin putkareilla luottamusmies mutta ei sen suurin murhe ole kyllä työnantajaan kohdistuvat välilliset kulut. Taitaa pareen tehdä edunvalvontaa putkitöiden ohessa. Mutta onhan se työnantajallakin hyvä olla ”luottamusmies”.

    Ammatti Raivooja

    Isuzu D Maxin ja ford rangeriin saa lavalle laittaa sen n. 1000kg. Nämä kauhean isoja ole. Aika helpolta vaikuttaa urean hiissaaminen palstalle.

    kuusessa ollaan

    Mutta kun sinne palstalle pitää raahata kaksi säiliötä, toinen polttoainetta ja toinen ureaa…silloin tonnin kantavuus ei riitä.

    Kyllä kun aikoinaan oli metsäpäässä töissä ja tulivat kantokäsittelyvehkeet säiliöineen, kesäaikaan oli omat kuvionsa niiden kanssa seilattaessa, vaikka käytettiin harmaaorvakasta, joka ei vaadin niin suurta peittoa kannosta… Sellainenkin pikku huomio, että kulutusosiksi luettavat terälaipat on reilusti tuplahintaisia ureaversioina, niissä kun ne kanavat ruiskutukselle.

    Kantokäsittely on hyvä asia ja siihen ollaan (ehkä liian myöhään) heräämässä myös Saksassa ja Ruotsissa…

    Ammatti Raivooja

    Nii ja onko tuollaisen pienen avolavan lavalla tilaa molemmille? Ei varmaankaan. Kolari tilanteessa varmaan henki lähtee olipa siellä polttoainetta tai ja ureaa.

    suorittava porras

    AR toi esille tärkeän näkökohdan . Kolaritilanteet ja niiden
    torjumisen .
    Onnettomuudet ovat mahdollisia paitsi liikkessä ollessa , myös tilanteessa , jossa ajoneuvoyhdistelmää ollaan siirtämässä tiealueen ulkopuolelle metsäkoneen tankkauksia varten . Tilanne on erityisen ongelmallinen , jos liittymää ei ole lainkaan , tai se on liian ahdas . Helposti käy niin , että yhdistelmä on jumissa osittain tiellä , osittain tien ulkopuolella . Herkällä hekellä , ”paikallisen vatasen” hurauttaessa tilanteeseen , on kolari väistämätön .

    Olen jo aikaa sitten esittänyt kainoja toiveita siihen suuntaan , että
    riittävänkokoisia liittymiä ja levikkeitä tehtäisiin metsäteiden varsille.
    Lisäksi ei olisi pahitteeksi , että yleisiltä teiltä rakennettaisiin kääntöympyrällä varustettuja pistoteitä , joiden varressa koneiden huollot ja puutavaran kuormaukset voitaisiin tehdä turvallisesti .
    Koneiden huolto kantokäsittelykaudella vaatii lähes aarin verran vapaata tilaa varsinaisen tiealueen ulkopuolelta . Erityisen tärkeää kuormaus- ja huoltoalueen järjestäminen on silloin , kun tien vieressä on sähkölinja.
    Huoltotilan puuttuminen on turvallisuusriski . Lisäksi se vaikeuttaa työskenelyä ja lisää kustannuspaineita eritysesti silloin , kun kantokäsittely on ajankohtaista . Jos kantojen käsittelyä pidetään tärkeänä on huolehdittava siitä , että työmuodon vaatimat huoltoalueet ovat kunnossa.

    torppari

    eikös tuo tieliikenne laki vähän edellytä varoittamaan vatasia kolmiolla. meidän kulmilla ainakin tukkirekat jättää pikku tien risteykseen kolmion.. jokainen omansa..kolmioista näkee montako rekkaa on mahdollisesti vastaan tulossa

    Ammatti Raivooja

    Se kantokäsittelyn kustannus on siinä kuutioliksassa. Mutta suorittava ei varmasti ole tyytyväinen ennenkuin kuutiohintaa pienennetään ja tehdään lisärivi kantokäsittelylle. Jos noita kantokäsittely hintoja alkais urkoitsijat sanelemaan niin puille ei jäisi enää hintaa ja eihän se käy päinsä. Pelin henki on nyt se, että työntekijät tekevät 100 tuntia enemmän töitä samalla palkalla. Eihän urakoitsijoille voi etukäteen mitään maksaa vaan ensin pitää nähdä konkursseja ja sen jälkeen jos ei löydy toista koneyritystä joka tekee samalla hinnalla kuin ennenkin niin sitten vasta hintoja pitää korottaa. Se on sitä vapaata markkinataloutta.

    MJO

    Miksi metsänomistajan tulisi sallia kesähakkuut jos kantokäsittelyä ei tehdä?
    Lähetetty: 11.06.2015
    Lähettäjä: Rane

    Ei miksikaan, jos tyytyy talvileimikon hintaan.

    Rane

    Tuo on totta.Jokainen miettii itse riskinsä.
    Paljonko muuten harvemmusleimikon hinta alenee jos laittaa ehdoksi talvikorjuun?

Esillä 10 vastausta, 41 - 50 (kaikkiaan 91)