Keskustelut Metsänomistus Susi jo syntyessään 2

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 91)
  • Susi jo syntyessään 2

    Jätevesiasetuksen ja sen nykyisen tilanteen herättämänä uusi ketju. Mikä maaseutuun ja metsään liittyvä lainsäädäntö kuuluu mielestäsi otsikon alle?

  • oksapuu

    Jahas, jos ei kantokäsittely kiinnosta niin sitten vaihdetaan tekijää
    ja tarvittaessa puunostajaa…

    Metsuri motokuski

    Eihän nyt ole siitä kiinnostaako kantokäsittely vai ei. Kyse on vain siitä että urakoitsija ei saa nyky kemeralla tarvittavaa korvausta joilla kustannukset kuitataan. Koneenkuski, jos on renki, niin sillehän kuluja ei kantokäsittelystä muodostu. Se ruiskuttaa kannot jos koneen omistaja käskee.

    Tämä on vain neuvottelukysmys ja eiköhän tässäkin päästä neuvottelulla yhteiseen sopimukseen. Meillä ainakin menee niin että ostomies keskutelee asiasta metsänmyyjän kanssa ja esittää kustannuslaskelman käsittelylle. Siinä sitten sovitelaan laitetaanko käsittely vai ei. Ihan niin kuin muussakin kaupankäynnissä vaikka autokaupassa. Ostetaanko ne talvirennkaat vanteilla vai ei.

    Toinen tie lienee se että kantokäsittely tehdään mutta kustannukset otetaan kuutiohinnasta ihan niin kuin metsäautoteiden ”ilmaiset murskekuormat”. Silloin neuvotteluosapuolina on ostaja ja urakoitsija.

    Ammatti Raivooja

    Jos perävaunu on vetotilanteessa lastattu 1 500 kg:aan, mutta sen kokonaismassa on rekisteriotteen mukainen 1 800 kg, vetoauto saa painaa enintään 1 700 kg, jotta henkilö voi vetää kyseistä yhdistelmää B-kortilla. Trafi

    Tuo pikku e ole mikään kynnys vetää se 1000 litraa sinne kerralla, ainut vaan että vetoauto ei voi silloin olla ökymaasturi. Jos työntekijä kulkee palstalle ni siinähän se perässä tulee olipa miten kaukana tahansa vai onko nyt kyse sellaisesta työpaikoista missä työntekijä ei osallistu? Täällä ainakin motokuskit saavat itse aineet tuotua mukanaan pikkukärrylläkin. Kyllä kantokäsittely sinne urakkaneuvotteluihin kuuluu, tämä ole mikään asia mikä kuuluisi mo:n harkintaan tehdäänkö vai ei. Maksu otetaan jokatapauksessa jossain muodossa mo:lta, joten oikea paikka porata on tässäkin yhtiön päässä.

    suorittava porras

    #”Jos perävaunu on vetotilanteessa lastattu 1 500 kg:aan, mutta sen kokonaismassa on rekisteriotteen mukainen 1 800 kg, vetoauto saa painaa enintään 1 700 kg, jotta henkilö voi vetää kyseistä yhdistelmää B-kortilla. Trafi ”#

    Ei tainnut olla ihan suora lainaus , koska…

    Kaikilla yleisillä nelivetomaastureilla (Toyota , Nissan , Mitsu , Mazda ,Ford, Isuzu , Vokswagen ) jarrullista perävaunua vetävä tarvitsee kevyen yhdistelmän kuljettamiseen oikeuttavan ajokortin . Jopa tyhjän kärryn vetäminen aiheutti rikosoikeudellisia seurauksia viime talvena Passat- kuskille . Kyseessä oli tavallinen farmariauto . Tätä ihmeteltiin pitkän aikaa Iltalehden palstoilla . Sakot tuli (isot) eikä asiaan ollut nokan koputtamista.

    Aiemmassa esimerkissäni tavallisen nelivetoavolavan perässä oli pikkuruinen , pohjapinta-alataan reilun kuormalavan kokoinen yksiakselinen jarruin varustettu kärry . Sakot silläkin olisi tullut riippumatta siitä oliko lavalla kuormaa tai ei poliisin tulkinnan mukaan .
    Sakot ovat päiväsakkoja ja ajokielto astuu välittömästi voimaan , jos alla on yksikin rikesakko.
    Kannattaa siis olla tarkkana , mitä vetokoukkun kiinnittää . Kuljettaja on yksin vastuussa tässä tilanteessa.

    Tuosta poraamisesta sen verran , että vajaa kaksi vuotta sitten tehtiin yrttäjille ja konennkuljettajille kantokäsittelyä koskeva varsin laaja kyselytutkimus .(Koneyrittäjät / Puuliitto). Tämän tuloksena todettiin , että työstä maksettu kustannuskorvaus on noin kolmasosa aiheutuneista todellisista kuluista . Taksaneuvotteluissa ei edelleenkään ole huomioitu tutkimuksen tuloksia . Jotkut yrittäjät ovatkin turhautuneina todenneet , että muutos saadaan aikaan vain lopettamalla kantokäsittely kokonaan.

    Ammatti Raivooja

    Tottakai oli suora lainaus kuten myös tämä: ”B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä perävaunu, jonka kokonaismassa on yli 750 kg. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi olla korkeintaan 3 500 kg.”

    http://www.trafi.fi/autoilu/auton_kaytto/peravaunut

    En löydä mistään sellaista, että B-kortilla ei voisi vetää jarrullista kärryä.

    Peräkärryn laskennallinen massa voi heilauttaa yhdistelmän tuon painorajan yli , joten kannattaa ostaa sellanen jarrullinen kärry jonka laskennallinen kantavuus on vaikka 1500kg ni kärrykun painaa e. 500kg ni jää 1000kg hyötykuormaa ja vetoauto voi painaa max 2000kg.

    suorittava porras

    Harvoin tuo vetoautokaan tyhjänä kulkee . Satoja litroja löpöä polttoainesäiliössä . Lisäksi muita nesteitä ja tarvikkeita .
    Avolava riittää mainiosti normikuljetuksiin , mutta kantokäsittelyaikaan tarvitaan tanakkaa peräkärryä. Koko tarvikearsenaali pitää saada sujuvasti kerralla työmaalta toiselle . Massaa pyrkii olemaan maksimit pyörien päällä ihan käytännössäkin eikä vain teoriassa.

    Pohdiskelin kärryasiaa muutama vuosi sitten samoilla tulkinnoilla , kun AR , mutta tutun miehen sakot ja siitä seuranneet jälkivaikutukset pistivät muuttamaan kantaa . Aiheuttivat melkoisia muutoksia käytäntöihin . Luonnollisesti myös lisäkuluja . Jos on vähänkin epäselvää mikä on laillista mikä ei , kannattaa otta henk. koht. yhteys vastaaviin viranomaisiin . Sakot ei naurata ja kortin menetys vielä vähemmän.

    Metsuri motokuski

    Noissa kiloissa täytyy vain muistaa vetoautolle merkitty perävaunun maksimipaino. Samoin peräkärryn kokonaispaino ja kantavuus. Nämä kaikki rajoittavat pikkkukärryjen käyttöä. On paljon sellaisia kärryjä jotka antavat oikeuden kuljettaa tarvittavan määrän tavaraa mutta ei sitten vetoautonkoukkun rajoitukset sitä salli.

    Sen vuoksi noissa metsä- ja maansiirtohommissa tahtoo olla että nelivetomaastureilla saadaan sellaiset lainmukaiset vetokyvyt aikaiseksi että kuljetus on lainmukainen. Jokainen sen tietää että siellä kärryssä on kuljetettava muutakin kuin pelkää kantokäsittelyvettä jotta homma metsässä sujuu jotenkin.

    Ammatti Raivooja

    Joo ei nää ole mitään tulkintoja eikä poliisitkaan tulkitse näitä, sen verta yksiselitteisiä nämä ovat. Tarinat on sitten taas tarinoita. Nämä vetokyvyt ja peräkärryjen kantavuudet kyllä sanotaan rekisteriotteissa, että sieltä ne selviää jokaiselle.

    3500 kilon autolla saa B-kortilla tuotua jarrutonta tavaraa 750 kiloa ja jos pienin kärryn rakenteellinen paino on 250kg niin nestettä tulee 500 litraa. Ja tuo yhdistelmä voi painaa sen 4250kg. Se joutuu ikävä kyllä ajamaan sen pikku een joka haluaa tuhat litraa kerralla painavalla vetoautolla ihan niinkuin kaikki muutkin, jotka tarviaa leimoja korttiin työssään.

    Pete

    tupla

    Pete

    Kantokäsittely ei ole enää pitkään ollut ylimääräinen työ. Se on Kainuun korkeudelta etelään aina kesähakkuuseen kuuluva asia. Kuulostaa varmaan viisastelulta, mutta se on yhtä olennainen osa kuin vaikkapa polttoaineen tankkaaminen koneeseen. Tämä kannattaa ottaa annettuna tosiasiana joka urakkatarjousta annettaessa on otettava huomioon. Jos tarjoaa vaikkapa yhden ketjun hakkuutyötä touko-lokakuun väliseksi ajaksi Keski-Suomeen eli esim 20 000motin korjuuta, niin voi ja pitää laskeskella siihen mukaan se, että kantokäsittely pitää suorittaa ja valtio maksaa siitä kemeratukena osan. Ei ole siis mitään ylimääräistä ja erikseen korvattavaa tekemistä. Urakanantajat ovat armottoman kovia ”neuvottelijoita” ja aina vahvemmalla kuin yrittäjä. Tästä jo pitäisi ymmärtää se, että erillisiä korvauksia ei haluta maksaa eikä makseta.

    Metsänomistajan maksuhalukkuutta ei pidä alkaa kyselemään. Juurikääpä ja tyvitervas ovat Suomen metsien suurin tuhonauheuttaja, pajon suurempi kuin kirjanpainaja tai myrskyt. Ja tuho jyllää joka vuosi. Metsänomistajan maksuhalukkuuden varaan näin tärkeää asiaa ei saa jättää ja eikä tarvitsekaan. Lähes kaikki metsät on sertifioitu ja metsänomistajalle ei edes voi jättää valinnan mahdollisuutta.

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 91)