Keskustelut Metsänomistus Susi jo syntyessään 2

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 91)
  • Susi jo syntyessään 2

    Jätevesiasetuksen ja sen nykyisen tilanteen herättämänä uusi ketju. Mikä maaseutuun ja metsään liittyvä lainsäädäntö kuuluu mielestäsi otsikon alle?

  • Metsuri motokuski

    No jos ostajapuoli tekee sopimuksen kantokäsittelystä niin silloinhan maksaja lienee selvä eikä ongelmaa ole.

    Rane

    Eipä pitäisi olla.Ongelmaa.
    Nyt kannattaa tehdä selväksi itselleen että kuka tarvitsee kesähakkuita.
    Tarvitseeko metsänomistajat niitä?
    Vai tasaista puuvirtaa haluava teollisuus?
    Vai tasaista työllisyyttä haluavat urakoitsijat ja palkkakuskit?
    Kun tämän ongelmakentän on selvittänyt itselleen niin voi ruveta miettimään kuka maksaa?
    Sitten voi miettiä kannattaako näillä nettipalstoilla kylvää epäilystä siitä ollaanko ko.työlajia vain tekevinään.

    jees h-valta

    Kyllähän tuo käsittely aivan hyvä on ja peittää kannon aika hyvin. Minulle kyllä sopii tuo kustannus ja kesähakkuut jatkukoot.

    Pete

    Varmaan on niin, että urakoitsijat eivät saa kantokäsittelystä kustannuksia vastaa korvausta. Asian kuntoonsaattamiselle oikea ja ainoa paikka on urakkaneuvottelut. Käytännössä kaikki metsät on pefc-sertifioitu, jossa on yksiselitteinen kriteeri, kannot käsitellään tartunta-aikana tehtävissä hakkuissa. Uuden kemeran käytännöt ovat täysin sivuseikka. Metsänomistajalle ei voi edes tarjota hakkuusopimusta käsittelyllä tai ilman niin kauan kuin myös puunostajat ovat sertifiointiin sitoutuneet.

    Kesähakkuut ovat välttämättömiä, kausivaihtelun hintalappu on nyt noin 100M euroa ja puu tarvitaan tuoreena teriin.

    suorittava porras

    Jokainen voi tahollaan miettiä , kuka haluaa tehdä työtä , jonka aiheuttamista kustannuksista korvataan vain kolmannes . Näin on asia tutkimusten mukaan kantokäsittelyn kohdalla . Kovin vähän keskustellaan siitäkin , että pieniläpimittaisissa metsissä yli 90% käsittelyaineesta ohjautuu muualle , kun käsiteltävään kantoon .
    Joukkokäsittelyssä ohivirtaus on suurimmillaan .

    Lisää päänvaivaa ja kustannuksia on luvassa vuoden päästä. .
    Yrittäjät joutuvat itse hankkimaan ja kustantamaan kantokäsittelyyn tarvittavat aineet .
    Lisäksi hakkuukoneenkuljettajien on suoritettava erillinen tutkinto .
    Ilman lisenssiä ei ureaa jatkossa levitellä .

    Pete

    Suorittavan kanssa olen yleensä samaa mieltä, mutta tämä kantokäsittelyitku hämmentää. On vaikea ymmärtää miten asia muuttuisi tänne ruikuttamalla. Sitoutuminen kantokäsittelyyn on joksenkiin vahvaa metsäsektorissa ja todellakin ainoa paikka vaikuttaa on urakkaneuvottelut.

    Suorittavan kirjoituksista on saanut joskus senkin käsityksen, että hän ei usko koko käsittelyn järkevyyteen. Se on sitten asia erikseen. Pitäisikö suorittavan mielestä turhasta työstä saada parempi korvaus kuin järkevästä?

    Kantokäsittelyn teho on todennäköisesti tutkittu paremmin kuin ilmastonmuutoksen todennäköisyys. On todella tärkeää, että se toteutetaan huolellisesti. Asia on yhtä tärkeä kuin hyvä korjuujälki ylipäätään.

    Onko lopulta niin, että suorittavaa ituttaa se, että palkkarenki ei saa riittävää korvausta vaikka joutuu seuraamaan urealiuoksen levityksen tasaisuutta ja tankkaamaan ureasäiliönkin? Tukkeutuneen laipankin joutuu vaihtamaan välillä? Pitäisikö siitä saada urealisä?

    suorittava porras

    Levitän kantokäsittelyainetta , kun käsky on käynyt .Siinä ei ole mitään epäselvää . Tuon kuitenkin esiin ongelmat joita ei ole saatu ratkaistua .

    Kantokäsittelyähän tehtiin alunperin vain avohakkuilla . Homma toimi niissä olosuhteissa kohtuullisesti . Myöhemmin on siirrytty imoitusluontoisena asiana tiedottaen torjumaan lahoa myös harvennuksilla . Käytännössä työstä ei ole saatu läheskään täyttä korvausta ( minä saan , mutta yrittäjä ei ) . Ainoastaan materiaalikulut on maksettu . Korvauksen määrä on yrittäjien ilmoituksen mukaan se summa , joka maksetaan kemeran perusteella . Urakkasopimusneuvotteluissa kantokäsittelyasia ei jostakin syystä etene . Aiheesta on väännetty kättä jo vuosikausia .

    Tutkimuksissa on todettu , että kantokäsittelyn aiheuttama lisätyö on keskimäärin puoli tuntia päivässä . Tämä pitää sisällään laitehuolot , aineen hankkimisen ja tankkaukset . Tällöin kone ei tuota.

    Kone on aina ajettava varastolle vuoron päätteeksi ureatankkausta varten . Polttoaine ja muut tarvikkeet riittäisivät kahteen
    vuoroon .Urea ei . Turhaa edestakaista ajelua pitäisi kuitenkin välttää , varsinkin harvennuksilla .

    Oma lukunsa ovat myös tievauriot , joita tankkauksien yhteydessä syntyy . Peräkärrylle ei ole välttämättä tilaa palstan kohdalla tai se tila on toisella puolella tietä. Koneen telat tekevät rumaa jälkeä , kun tiellä liikutaan toistuvasti.
    Se sininen väri kannossa on usein monen mutkan takana .

    Rane

    Metsurimotokuskin olisi hyvä selventää lausuntoaan siitä että he ovat lopettaneet kantokäsittelyn harvennuksilta.
    Onko kyseessä jonkun kolmen suuren hakkuut?Kysyykö urakoitsija metsänomistajalta jonkinlaista erillistä lisämaksua?
    Ilmoittaako urakoitsija kantokäsittelyn tekemättömyydestä metsänomistajalle puhelimitse vai kirjallisesti.
    Kuittaako urakoitsija kuitenkin tämän korvauksen?

    suorittava porras

    Urakoitsija ilmoittaa asiasta ostomiehelle , joka puolestaan informoi metsänomistajaa . (komentoketju metsäalalla. )

    Yllättäviä pätevyysvaatimuksia on myös tullut esiin kantokäsittelyn myötä .Motokuskilla on oltava kuorma-autokortin lisäksi pienen ajoneuvoyhdistelmän kuljettamiseen oikeuttava kortti . Tämä löytyy luonnostaan matkailuvaunuharrastajilta . Läheskään kaikilta motokuskeilta ei .
    Jos yrittäjä ei ole huomannut asettaa vaatimusta pikku-e:stä työntekijälle työhönoton yhteydessä , on yrittäjän kustannettava ajokelpoisuusluokan korottaminen.
    Pikku -e vaaditaan , kun tavaraa siirretään esim. pikupin perässä olevalla jarrullisella kärryllä.(esim. kantokäsittelyainetta 1 000 litran säiliössä, jota kuluu n. 100 litraa vuorossa)
    Jos ajokortissa ei ole riittävästi kirjaimia , syyllistytään ajo-oikeudetta ajamiseen . Tästä seuraa tuntuvat sakot ja ajokortin menetys määräajaksi . Lisäkirjaimia korttiin pääsee yrittämään vasta vuoden kuluttua siitä , kun rangaistus astuu voimaan. On syytä muistaa , että edes tyhjää jarrullista kärryä ei saa vetää .

    Edellä mainittu on tullut monelle täytenä yllätyksenä .Kokenut konekuski , joka siirtää kuorma-autolla 20 000 tonnin työkonetta päivittäin on saanut tehtäväksi uuden työmuodon myötä viedä kantokäsittelyaineet palstalle työautoon liitettävällä perävaunulla . Matkalla pysäyttää poliisi . Kaikki on muuten kunnossa , mutta yksi kirjain puuttuu ajokortista . Seurauksena tuntuvat sakot , ja määräaikainen ajokielto.
    Ei liene vaikea ymmärtää , että hommat hankaloituvat melkoisesti tämän seurauksena . ( perustuu tositapahtumaan)

    Ammatti Raivooja

    Minä oon nähny, että vetelevät tavan kärrillä kantoainetta. Kantavuutta pienellä kärrillä on kuitenkin se 450l ni johan sillä sen 4,5 vuoroa tekee. Pakkoko se säiliö on täyteen laskettava.

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 91)