Keskustelut Luonto Suomusalmi. Raakkujoki

Esillä 10 vastausta, 71 - 80 (kaikkiaan 912)
  • narisija

    Kuski käytöksestään päätellen päässyt tai joutunut liian korkealle istumaan.

    Ola_Pallonivel

    No lasketaanpa alakanttiin. Hakkuu jatkunut kaksi viikkoa, eli 10 työpäivää. Yhdessä vuorossa 8 tuntia ja kaksi kuormaa tunnissa. Siitä kun laskee, 320 kertaa ajettu joen yli. Huomioikaa meno-paluu.

    Tolopainen

    Höpöjuttu, eikä tuolla ole raakkukan nalle mitään merkitystä, jos yhdestä kohdasta ajetaan matalasta purosta yli. Kuvastaa nyky-yhteiskuntaa, jossa tyhjästä pitäisi syntyä rahat korkeaan elintasoon. Joutenolo ja virkamiehet eivät elätä eikä maksa eläkkeitä. Suomi ei pysty maailmaa pelastamaan, vaikka täällä kiellettäisiin kaikki ja nostettaisiin bensan hinta pilviin. Jenkkilässä on 200 milj henkilöautoa, eivät koskaan suostuisi maksamaan bensasta täkäläisiä hintoja.

    käpysonni

    Hesarin luontotoimittajat ja vihreät eivät ole nähneet jatkettua ympäristötuhoa takapihoillaan. Hulevedet, lumet ja sontaviemärien yli tursuamiset menee suoraan mereen. Hiilenpoltto oli päiväkotien toiminnan mahdollistaja.

    Kyllä kaksinaismoraali on irvokasta.

     

    Jos oma pesä ei ole kunnossa, niin on turha syyttää silloin muitakaan,  tyyliin ”kyllähän tekin”

    Metsäala on muutenkin jatkuvasti tikun nokassa milloin mistäkin, niin ei ole todellakaan varaa tämänlaiseen töpeksintään, vaikka kuinka tuntuisi siltä että taas liioitellaan ja tehdään kärpäsestä härkänen.

     

    Ola_Pallonivel

    ”ylitys on tehty parhaasta mahdollisesta eli kivisemmästä ja kapeimmasta kohdasta.”

    Onko suorittava ottanut tekoälyä käyttöön? Ohjeet oli, ettei jokea saa ylittää muuta kuin siltaa pitkin.

    Nostokoukku

    Häly asiasta loppuu piakkoin. Tuskin tulee syytteitä ja korvausvaatimuksia. Metsähallituksen edustaja mainitsi uutisissa painavan syyn purossa rypemiseen: taloudelliset syyt. Se syy kaataa kaikki sanktiot. On ainakin aina ennen luontorikoksissa kaatanut.

    A.Jalkanen

    ”Jokea ei saa ylittää koneilla esiintymispaikan kohdalta ja pienveden ylityspaikka esiintymispaikan yläpuolelta tulee valita siten, ettei ylityksestä aiheudu kiintoaineen huuhtoutumista uomaan”, sähköpostissa sanotaan.

    https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010648219.html

    Myös PEFC-kriteeri 8.17 Vesistöjen ja pienvesien läheisyydessä toimittaessa huolehditaan vesiensuojelusta ja
    luonnonhoidosta: Uoman ylitykset toteutetaan niin, ettei uomaa merkittävästi muuteta ja sen suuntaan
    muodostu vettä johtavia painanteita.

    käpysonni

    Höpöjuttu, eikä tuolla ole raakkukan nalle mitään merkitystä, jos yhdestä kohdasta ajetaan matalasta purosta yli. Kuvastaa nyky-yhteiskuntaa, jossa tyhjästä pitäisi syntyä rahat korkeaan elintasoon. Joutenolo ja virkamiehet eivät elätä eikä maksa eläkkeitä. Suomi ei pysty maailmaa pelastamaan, vaikka täällä kiellettäisiin kaikki ja nostettaisiin bensan hinta pilviin. Jenkkilässä on 200 milj henkilöautoa, eivät koskaan suostuisi maksamaan bensasta täkäläisiä hintoja.

     

    Ilmastonmuutos ja luontokato on seurausta meidän kulutuskeskeisestä elämäntavasta, ellei se muutu, niin on turha takertua yksittäisiin asioihin, kuten metsien hakkuut tai turvepeltojen  viljely.  Kansa haluaa kamaa, vapaa-aikaa, harrastuksia, matkustelua,  kuluttamista, halpoja elintarvikkeita, palveluita ym. ym. korkeaan elintasoon kuluvia asioita, eikä niitä voida saada, ellei jollakin tavalla käytetä luontoa hyväksi.. Jos me lopetetaan Suomesta metsäteollisuus ja maatalous, niin voidaan lyödä rintoihimme ja kehuskella kuinka Suomi on tehnyt paljon luontokadon ja ilmastonmuutoksen  torjumiseksi, mutta silti tänne tuotaisiin ruoka ja metsäteollisuuden tuotteet ulkomailta, eikä  mikään muuttuisi maailmanlaajuisesti.  Vasta kun  maailmanlaajuisesti ihmiset vapaaehtoisesti vähentäisivät dramaattisesti kaikenlaista korkeaan elintasoon kuuluvaa kulutusta ja laskisivat elintasoaan, niin jotain kehitystä parempaan päin voisi tapahtua, mutta tuollaiseen muutokseen en usko.  Etttä sikäli tämä suomalainen lillukanvarsitasoinen keskustelu, kuten vetetäänkö turvepellot tai vähennetäänkö  kuinka paljon hakkuita tai lisätäänkö sähköautoilua, joka muuten ei  ole sen ympäristöystävällisempää kuin polttomoottoriautoilukaan, on naurettavaa ja merkityksetöntä lässytystä.

    derHorst

    Täytyy tätä keskustelua lukeneena todeta, että metsäalalle on hyvin vaikeaa katsoa asiaa oman kuplan ulkopuolelta. Nythän tässäkin viestiketjussa aletaan olla yksimielisiä siitä, että syy on jonkun muun kuin hakkuiden parissa touhunneiden.

    Väittäisin, että Storalla ollaan tällä hetkellä eri mieltä. Tämä kohu on juuri sitä, mitä metsäalan toimija ei kaipaile. Vuosien panostukset ja vakuuttelut serteistä ja luonnon monimuotoisuuden huomioon ottamisesta pyyhitään kerralla Hukkajokeen. Mainehaitta maksaa ja selvittelyt vievät aikaa. Tuon jälkeen saa kirjoitella monta juttua asiakaslehteen, jossa vakuutellaan asioiden olevan tulevaisuudessa toisin. Siihen päälle rintaliivikommentti kaiken huipuksi, niin saadaan hommaan lisäkierroksia tasa-arvokysymyksenä. Varmasti viestintäosaston painajainen.

    Vaikka asiaa ei tällä palstalla kummoiseksi noteerata, niin jossakin noteerataan. Esim. Kauppalehti parin artikkelin verran:

    Metsäkone jyräsi simpukat ja se on koko metsäalan ongelma | Kauppalehti

    Raakkukohu tahraa Stora Enson maineen ja leimaa koko metsäalan | Kauppalehti

    Kun homma realisoituu euroina asiakaspäässä, niin asiasta tulee hyvin monen muunkin kuin raakkujen ongelma.

    Kalle Kehveli

    Kuvastaa nyky-yhteiskuntaa, jossa tyhjästä pitäisi syntyä rahat korkeaan elintasoon. Joutenolo ja virkamiehet eivät elätä eikä maksa eläkkeitä.

    Eiköhän hallituksen ensimmäinen tehtävä ole lopettaa metsähallituksen luontopalvelut. Miten yrityksessä voi olla 2 eri johtajaa, joiden intressi on täysin päinvastainen. Täysin roskaporukkaa.

     

Esillä 10 vastausta, 71 - 80 (kaikkiaan 912)