Keskustelut Luonto Suomusalmi. Raakkujoki

Esillä 10 vastausta, 171 - 180 (kaikkiaan 1,113)
  • Metsuri motokuski

    Yleensä laanipaikat ja ajoreitit leimikolle tekee leimikon suunnittelija. Hänen vastuullaan on ensisijaisesti vastata siitä että luontokohteet on huomioitu hakkuussa. Konekuskilla on tietenkin vastuu siitä että ohjeita noudatetaan. Se että ajoura menee joen yli niin ei tietenkään ole kuljettajien päätettävissä.  Yleensä puut pitää kuljettaa laaniin josta puuautot ne noutaa. Nyt en tiedä storan leimikonsuunnittelijoita mutta uskon että he ovat storan ostomiehiä jotka myös tekee suunnittelun. UPM:n osalta leimikonsuunnittelu on ohjeistettu yrittäjälle joka vastaa siitä.

    Konekuskien rooli on reklamoida jos luontokohteita löytyy leimikosta ja huomioida ne hakkuussa. Mikäli luontokohteita on leimikon ulkopuolella niin yleensä vastuu on suunnittelupäässä.

    Joka tapauksessa jossain on tapahtunut informaatiokatkos ja nyt oli vahinko kohtuuttoman suuri. Eiköhän syylliset kuitenkin löydy ja varmaan toimintatapoja tarkastellaan.

    Jalmari Kolu

    Someaikana ikävä ilmiö eli oletetun tiedon kaivelu ja sitä kautta maalittaminen ja mustamaalaus on liki rajatonta. Jo ennen tutkintaa on löydetty iso pino syyllisiä ja luulen että sähköpostissa ja puhelimessa tulee kaikkea törkyä. Ja niillekin joilla ei ole edes tekemistä asian kanssa.

    husse

    Stora Enso kertoi ettei ota leimikon puita käyttöön

    Mitä niille käy? Jäävät tienvarteen pinoon? Maanomistaja myy tienvarresta toiselle yhtiölle? Ostaako raakkujen murhilla tahrittuja kalikoita UPM tai Grouppikaan tien varresta?

    Ehkä menevät energiapuuksi paikalliselle polttolaitokselle, niissä ei ole vielä merkitystä puun alkuperällä

    Olisi muuten uusi jättimäinen kohu jos Enso olisi ehtinyt ajattaa puut tienvarresta tehtaalle ja seuraavaksi selviteltäisiin missä selluerässä on raakkupuista tehtyä sellua. Siinä olisi pitänyt tehtaan kentät hävittää joka kalikasta polttoon ennen kuin loppuasiakkaalle voitaisiin todentaa selluerän olevan puhdasta.

    Nyt olisi median myös hyvä perata onko yhtään tukkirekkaa ehditty ajattaa tienvarresta eteenpäin!

    Kysymysmerkkejä on paljon. Olisiko Enso hoitanut itse miten tiedotuksen ja millä aikataululla jos tätä ympäristövahinkoa ei olisi ”havaittu”. Eli Enso havaitsi asiat vasta kun tuli rikosilmoitus heille. Eivätkö he tosiaan olleet/olisi itse ”havainneet” tätä?

    Viimeksi 2011 tehdyssä harvennuksessa samalle kuviolle on käytetty samaa ylityspaikkaa ja sen viranomaiset huomasivat vasta puolen vuoden kuluttua tapahtumista. Kuka oli silloin puunostaja? Oliko sama Enso

    Kun ympäristövahinko ”havaitaan” myöhään ja tässäkin tapauksessa asiasta olisi tiedotettu marras-joulukuussa lumien aikaan, niin vahinkojen laajuus olisi jäänyt epäselväksi ja todistelu rikosoikeudellisesti= Tuura olisi päässyt pälkähästä

     

     

    suorittava porras

    Mielenkiintoinen yksityiskohta oli ,että vaihtoehtoinen reitti viedä koneet leimikolle olisi merkinnyt 15-20 km:n lisämatkaa. Entäs puut varastolle?Jos vielä sattuu olemaan niin ,että on käytettävä painorajoitettua vanhaa siltaa ,jäävät kalikat kyllä korjaamatta. Koko leimikko olisi jäänyt mahdollisesti puukaupallisen toiminnan ulkopuolelle paitsioon  liian pitkien lähikuljetusmatkojen seurauksena.

    Taru ei myöskään kerto ,onko edellisestä harvennushakkuun yhteydessä tapahtuneesta ylityksestä seurannut sanktioita. Jos ei , se helposti tarkoittaa ,että jatkakaa samaan malliin. Reitti on selvä.

    A.Jalkanen

    Huomasin yhden heikkouden mk-ilmoitus > ELY > maanomistaja & puun ostaja -ketjussa. Tämä raakkuleimikko olisi tarvinnut huolellisen suunnittelun  ja hinnoittelun puukauppaa tehtäessä, mutta raakkujen kunnollinen huomiointi mm. puuerän hinnassa on myöhäistä, jos uhanalaistieto kulkee elystä vasta hakkuita aloitettaessa. Onko SE ostanut puut tietämättä raakuista? Tiesikö maanomistaja vai tuliko yllätyksenä?

    Facebookissa oli ilmakuva alueesta jossa näkyy aiempia ajouria harvennuksen jäljiltä. Kuten husse ja suorittava edellä jo kommentoivat: kenties ajettu puron yli jo aiemmassa hakkuussa ja luultu että se on sallittua nytkin?

    Ponttonisilta olisi pienentänyt vahinkoa ja samoin puron ylitys esiintymän alapuolelta.

    Timppa

    Tässä kommenttini Hesariin:

    Kannattaa huomata, että kaikessa tuotannollisessa toiminnassa tapahtuu virheitä. Yleensä ne ovat sellaisia, etteivät aiheuta muuta kuin korjaavan toimenpiteen. Tunnetun Murphyn lain mukaan virheet sattuvat useimmiten siinä pahimmassa paikassa, kuten nyt kävi.

    Jos juurisyytä pitää hakea, niin se tämä nykyinen aika, joka korostaa liikaa taloudellista tulosta ja johtaa siihen, että ajattelu supistuu eräänlaiseksi putkinäöksi. Näet vaan yhden tavoitteen. Siis taloudellisen tuloksen. Toimitaan rutiininomaisesti. Sama ilmiö esiintyy myös rakentamisessa. Laatu kärsii ja kustannukset kasvavat verrattuna aiempiin aikoihin.

    Rikosta ei mielestäni ole tapahtunut. Mielestäni rikosnimike edellyttäisi tekijältä tietoa, että aloittaa rikollisen toiminnan. Jos SE:n johto tai joku muu olisi tietoisesti halunnut tuhota raakut, niin se olisi ympäristörikos. Tai joku Elyn ohjeista tietoisena olisi käskenyt ajaa nimenomaan sitä reittiä. Nyt on sattunut töppäyksen seurauksena ympäristövahinko. Siitäkin joutuu tietenkin vastuuvelvolliseksi.
    Olen touhunnut niin monen metsäammattilaisen kanssa ja tiedän, että he suurin surminkaan eivät halua aiheuttaa mitään ympäristövahinkoa. Säälin suuresti niitä, jotka ovat tapauksessa vastuussa.
    Media, luontojärjestöt ja moni muukin toimivat yhdessä kuin luusta tappeleva koiralauma. Olisi syytä katsoa asioita realistisesti ja todeta, että jossain tapahtui virhe. Sen seuraukset on korjattava. Piste. Turha syyllistää ketään. Virheitä sattuu jokaiselle.

     

     

    Visakallo

    Mitä tapahtuisi, jos ilmenisikin, ettei ely ja muut viranomaistahot olisikaan asianmukaisesti kertoneet raakkujen olemassaolosta ko. joessa?

    suorittava porras

    Sitäkin olisi syytä pohtia , kuka korvaa vahingon ,jos merkittävä määrä metsäomaisuutta siirtyy suojelupäätösten vuoksi kaupankäynnin kannalta 0-rajan väärälle puolelle. Tässä surullisessa tapauksessa  mo on menettänyt metsämaata suojelulle jo 10ha/kilometri joenrantojen suojavyöhykkeinä. Tuhansia motteja myymäkelvotonta puuta olisi jo kohtuuton uhraus yhden omistajan kohdalla.

    Tikkula

    Itellä jonkinlainen liito-orava kohde. En muista termiä millä se tuli joskus15v sitten. Oisko ollu joku siirtymäpesäpuu tai vastaava. Koko ajan ei havaintoja. Kävivät joskus viisi vuotta sitten tähystääs uudelleen ja silloin ei havaintoja, ely tais olla arvioija. Nyt tehtiin harvennusleimikko mhy kanssa kun tiesin liittis epäilystä, muuten olisin tehnyt itse.  Mhy. n ohjelmalla ei näkynyt mitään rajoituksia vaikka asiasta mainitsin. Ihmeteltiin ja luultiin että rajoitukset poistuneet kun ei havaintoa 5v sitten ollut. Vasta hakkuuilmoituksen jälkeen alkoi tulla elyltä (?) tarkat ohjeet ja rajoitukset harvennukseen. Olis luullu että mhylläkin ois kyseiset tiedot.

    trimmeri

    ”Stora Enso kertoi ettei ota leimikon puita käyttöön. Mitä niille käy? Jäävät tienvarteen pinoon? Maanomistaja myy tienvarresta toiselle yhtiölle? Ostaako raakkujen murhilla tahrittuja kalikoita UPM tai Grouppikaan tien varresta? Ehkä menevät energiapuuksi paikalliselle polttolaitokselle, niissä ei ole vielä merkitystä puun alkuperällä”

    Näin hyvin kun on tähänkin asti sujunut, niin ajattavat varmaan takasi lahopuuksi, vanhaa hyvää reittiä.

Esillä 10 vastausta, 171 - 180 (kaikkiaan 1,113)