Keskustelut Luonto Suomusalmi. Raakkujoki

Esillä 10 vastausta, 101 - 110 (kaikkiaan 1,113)
  • MIISU4F

    Anneli :  ** Kuulemma armeija jopa lainaa/vuokraa siltojaan vaan ne ei ehkä ole tarkoitettu kestämään näin kova kulutus? Parempi olisi jos olisi löytynyt silta tai ylityspaikka alempaa vesistöstä. Ei siis esiintymän yläpuolelta vaan alapuolelta.***

     

    Olin itse näkemässä erään tapahtuman yhteydessä, kun armeijan ponttoonisilta vedettiin vesistön yli. On käsittämättömän järeää tekoa, vaikka mahtui kuorma-autoon;  ja kun ne panssari -ym. lavetit kulki siitä näytösluontoisesti- kestää ne moto- ja ajokoneet mennen tullen.

    Mutta se on se raha ja kun ei tiedetä, oliko tuo ylityskohta todella vanhaan maan tapaan perustuva ym.

    Kohu syntyi..muutama vuosi ja kohu tulee jotain muusta rikkomuksesta.

     

    Onhan näitä- milloin muinaismuistomerkit, milloin supat, lähteet, lammet ym menneet sen siliän tien.

    Kiire- raha- tietokatko-inhimilliset virheet- välinpitämättömyys- joskus syynä on vain tieto siitä, että on pieni riski jäädä kiinni- Syitä on monia.

    Ja kyllä en puolustele yhtään tapahtunutta, surullista se on mutta nyt tutkitaan.

    Ehkä raakut saa voiton tästäkin onnettomuudesta toisella tapaa, että niiden suojeluun, kasvatukseen ja elinjokien ennallistamiseen valuu varoja.

    Petkeles

    Voisitte koeponnistaa näitä näkemyksiänne tämän metsäalan kuuman ytimen ulkopuolella. Kuulostella miten muu maailma suhtautuu. Timppa lienee jo Hesarin palstoilla sitä tekemässä.

    Nostokoukku

    HS;n mukaan SE on saanut Kainuun Ely-keskukselta tarkat ohjeet kuinka raakkujoella toimitaan ylityksen ja suojavyöhykkeiden kanssa. Käpysonni osui oikeaan. Kaikki toiminta hoidetaan nykyjään sähköposteilla ja digikartoilla. On erittäin noloa pistää kumikengät jalkaa ja lähteä maastoon hirvikärpästen kiusattavaksi, se ei kuulu enää metsäalan koulutukseen eikä varmaankaan työsopimuksiin. Korjuussa on lisäksi tullut toimijalle ylivoimainen forse majoure este: taloudellinen este.

    ihmettelijä

    Lehtitietojen mukaan samasta kohtaa oli ajettu 2011 kun oli tehty harvennushakkuu. Todennäköisesti talvella, joki jäässä joten jälkikäteen mitään vahinkoja ei havaittu. Nyt kun tehtiin iso avohakkuu ja joen yli ajettiin 200 kertaa täydellä kuormalla kesällä niin tilanne muuttui. Lähti maat liikkeelle. Virhearvio. Olisi siellä varmasti teitäkin ollut mutta pidempi ajomatka. Oppi on että ainakaan pienen säästön, jos ei isommankaan,  takia ei tämmöiseen kannata lähteä.

    Panu

    Stora-Enso on koko ajan kertonut, että heillä oli tieto raakuista ja nyt selvitellään miksi joen yli silti ajettiin.

    Teillä ei normaalisti saa ajaa metsäkoneilla. Kun kuljetat sen 5000 mottia tietä pitkin teloilla varustetulla ajokoneella niin se voi olla entinen tie. Siksi tässä oli vaihtoehdot vähissä ja todennäköisesti joku, joka tiesi raakuista otti riskin ja teki päätöksen.

    Mediahuomiota ainakin tulee, tällä hetkellä hesarin pääuutinen ja kaksi seuraavaa juttua sen alla koskevat tätä raakku-tapausta.

    Rane

    ”Koneyrittäjä ja sen kuljettajat vastuuseen, käytös huonoa, sen lisäksi annettujen ohjeiden laiminlyönti.. Tämän hetkisen tiedon mukaan näin se vaan on.”

    No eiköhän kuitenkin poliisi ja syyttäjä ratkaise vastuukysymykset.

    isaskar keturi

    Jännä sattuma, että vähän ennen katastrofia Partanen ilmoitti jättävänsä metsäjohtajan pestin. Ja en vihjaa mitään. SE:tä lykästi – uusi johtaja voi aloittaa ”puhtaalta pöydältä”, kun Partanen selittää sotkut.

    reservuaari-indeksi

    Mää vallan hämmästyin kun maalaisten liittolainenkin lähtöö tuolla lailla tuomihtemahan. Vai keräälöökö se vaan viher pesu pistehiä, ja tupaillaas puhuu toista.

    Leena

    Poliitikot tyrmistyivät raakkutuhosta: ”Käsittämättömän mittaluokan rikos”, ”kuin sonni kevätlaitumella” – Ilta-Sanomat

    Rane

    Eräs sukulaiseni soitti Brysselistä ja kyseli mikä maailmanlopun luontokatastrofi siellä Kainuussa on tapahtunut.Yritin rauhoitella…

    Nuakka

    Eniten ihmetyttää miten jo 300 ajokertaa rikkoo joen penkereineen? Kone oli kuitenkin olemattoman pintapaineen omaava Ponsse ns.  raakkuteloilla varustettuna. Sehän ei riko juurenniskoja harvennuksillakaan.

Esillä 10 vastausta, 101 - 110 (kaikkiaan 1,113)