Keskustelut Metsänomistus Suomi Kreikan tiellä

Esillä 10 vastausta, 451 - 460 (kaikkiaan 634)
  • Suomi Kreikan tiellä

    Lama-Suomi ajautui syksyllä 1992 tilanteeseen, jossa rahat loppuivat valtion kassasta. Päivän Ilta-Sanomat paljastaa, että presidentti Mauno Koiviston aloitteesta valtiovarainministeriössä selvitettiin jopa poikkeuslakien käyttöönottoa kassakriisin torjumiseksi.
    Tähän asti lamavuosia käsittelevä kirjallisuus on kertonut, että kassakriisiä ei ollut. Todellisuus oli siis paljon karumpi, joka käy ilmi valtiovarainministeriön silloisen budjettipäälikön Raimo Sailaksen ja Koiviston nauhoitetusta keskustelusta syyskuussa 1992.

    Koivisto teki syksyllä 1992 jotain hyvin poikkeuksellista. Hän antoi Sailakselle salaisen tehtävän: mitä tehdään, jos valtio ajautuu tilanteeseen, jossa se ei pysty maksamaan lakisääteisiä maksujaan, kuten esimerkiksi lapsilisiä?

    Toiminta valtion likviditeettikriisissä -raportti on päivätty 8. lokakuuta 1992. Se oli salainen ja jaettiin noin 10 henkilölle.

    Teksti on hyytävää luettavaa. Heti alussa hahmotellaan toimeksianto, jossa ”tarkastellaan tilannetta, jossa valtio uhkaa joutua tai on jo joutunut maksuvalmiuskriisiin.” Raportissa todetaan, että likviditeettikriisi voi tulla nopeasti. Raportissa viitataan arvioon, jonka mukaan ”valtio joutuu vuonna 1993 likviditeettikriisiin” mikäli ei käytetä poikkeuksellisia keinoja syntyneen vajauksen kattamiseksi. Raportissa edellytetään 10 miljardin markan lisäsäästöjä jo tehtyjen säästöpäätösten päälle. Aihevalikoimassa oli valtion henkilöstön lomauttaminen, virastojen tehtävien priorisointi ja tarvittaessa virastojen toiminnan alasajo.

    Raportti paljastaa, että Suomi oli velkaongelmineen Kreikan tiellä – jo yli 20 vuotta sitten.
    IS

  • Rane

    Surkuhupaisin heppu on tämä Antti Rinne.Nyt kun demarijohtoiset ammattiliitot kaatoivat yhteiskuntasopimusneuvottelujen aloittamisen niin SDP on ryhtynyt puuhastelemaan omia yhteiskuntasopimusneuvottelujaan.Hallituksen pitäisi Antin mukaan palata neuvotteluihin.
    Ehkä ensin kannattaisi kysellä ammattiliittojohtajilta onko kiinnostusta pyörtää kieltäytymisensä.
    Suomen historian surkeimmasta valtiovarainministeristä näyttää kehittyvän oppositiossakin todellinen nolojen tilanteiden mies.

    Visakallo

    Onhan se ollut melko hämmentävää seurata, kuinka entisesta valtionhoitajapuolueesta on tullut Suomen Syriza, ja näitä Aléxis Tsípraksia on siellä useampiakin.
    Eipä olisi vielä muutama vuosi sitten uskonut.
    – Kreikan tiellä ollaan siinäkin suhteessa.

    Rane

    Mitenkäs Jesse perussuomalaisena olet mieltä kreikan tukemisesta?

    arto

    Kopio päikkärimaksujen noususta

    Ei ole muuta vaihtoehtoa kun palkata pimeästi lastenhoitaja että voi opiskella kokopäiväisesti ja samalla painaa pimeitä hommia. Hyvin on SSS homman suunnitellut. Suomi ajaa ihmiset pimeisiin hommiin. Palkkojen sivukulut alas niin nousisi työllisyys , nykyisillä sivukuluilla täällä ylhäällä suomea pimeä työ elättää monia perheitä.

    suorittava porras

    Vastaisin Ranelle ja Mmk:lle , että minäkin taloon tullessani runsas 10 vuotta sitten olin orientoitunut 2-vuorotyöhön . Uusi kone iskettiin alle ,mutta lyhyen perehtymisjakson jälkeen kahta vuoroa on ajettu vain satunnaisesti , joko työllistämis – tai koulutustilanteissa .

    Tämä vaihe osui myös omalle kohdalle viime vuodenvaihteen
    tienoolla , jolloin toinen urakanantajista ei tarvinnut puuta . Minä puolestani tarvitsin koulutusta uuteen konemerkkiin .
    Pari kuukautta tuli paukuteltua iltavuoroa putkeen nuoremman kollegan kanssa. Työkaverilla oli pieniä lapsia , minulla se vaihe on jo ohi . Oli siis järkevää tehdä suosiolla iltavuoroa , joka lisäksi omien henkilökohtaisten ominaisuuksieni puolesta oli paras vaihtoehto . Olen iltaihminen . Kun työkalu vaihtui , palattiin yhteen vuoroon .

    Kun olen vertaillut työajanseurantatietoja 1 -vuoron ja 2 .vuoron
    välillä , käy kiistatta ilmi , että lähes sama määrä kapuloita on kasalla yksin hakatenkin , kun kahden tuurin tuloksena yhteensä .
    Iltavuoron palkkakustannus on isompi ja pimeään aikaan sattuneet haaverit yleensä pahempia . Työmaan loppuessa kesken iltavuoron siirto jää kuitenkin aamuun . Taloudellinen tulos voi näistästä syistä olla huonompi , vaikka joku motti enemmän puuta saataisiinkin nurin tai laaniin .

    En tässä rupea sen pidempään kinaamaan kumpi on parempi 1 vai 2 vuoroa . Meidän tapauksessa yrittäjä on päättänyt , että mies ja kone-periaatteella mennään . Palkat on hoituneet työehtosopimusten mukaisesti . Työtuntejakin on seisokeista huolimatta saanut tehdä vuositasolla ”sakkorajan” tuntumaan .
    En tiedä , mikä autuus esim Metsuri motokuskin tapauksessa on tehdä kahta vuoroa . Tuottavuus ei ilmeisesti ole rittävä , kun joidenkin kommenttien perusteella on muodostunut käsitys , että hänen työnantajansa ei maksa esim.ylityölisiä eikä työajan lyhentämiskorvauksia . Meillä ja monella muulla nämäkin palkanosat hoidetaan kuten kuuluukin .

    Rane

    Nuo suorittavan seurannat kertovat siitä että kavereiden työmotivaatiossa on ollut vikaa.Kumpikin on luottanut siihen että kyllä tuo toinen tekee tarpeeksi.Suomeksi sanottuna vedetty lonkkaa.
    Mitäs vikoja ne sellaiset on jotka työvalojen loisteessa vakavoituu?

    suorittava porras

    Montakohan iltavuoroa Rane on tehnyt tai yleensäkään kahdessa vuorossa töitä . Kockumin ajoista (minäkin ajoin sitä…kahdessa vuorossa) touhu on muuttunut melkoisesti . Siihen aikaan ei ollut sähköistä työajanseurantaa . Nyt on ja viisaimmat tekevät sen tuloksista tarvittavat johtopäätökset . Kotisohvalta tehnynä asenteelliset arviot joutavat sen sijaan omaan arvoonsa : )
    Se on nimittäin fakta , että zombieta muistuttava vuoronvaihdoksista kärsivä väsynyt kuljettaja ei saa aikaiseksi paljon p###aan. Joskus on jopa vedettävä sitä lonkkaa , että ei syötä unenpöpperössä vahingossa pölliä koneen ohjaamoon . Muutaman kerran on ollut tipalla. Sen jälkeen unet on kyllä karisseet silmistä .

    Jotkut valittavat eri aikavyöhykkeelle suuntautuneen lomamatkan jälkeen aikaerosta toipumiseen kuluvan vähintään viikko . Mikä onkaan tilanne , kun työn vaatimaa viretilaa yritetään väkisin rukata joka vikko yhdeksän tuntia suuntaan ja toiseen . Ei metsässä työskentelevätkään mitään yli-ihmisiä ole . Työteho kärsii varmasti
    moisesta touhusta . Lisäksi terveydelle vuorotyö on monella taholla todettu turmiolliseksi . Korkea verenpaine vaivaa suurinta osaa vuorotyötä tekevistä .
    Hengen lähtö on kuitenkin lähimpänä iltavuorosta kotiin ajellessa tai iltavuoron jälkeisellä aamuvuoroviikolla töihin pyrkiessä . Moni on kohdannut matkansa pään suistuttuaan ”tuntemattomasta syystä” pois tieltä tai vastaan tulevan ajoneuvon keulaan .

    oksapuu

    Niin

    Kaikille ei vuorotyö sovi.

    Pitää kyllä olla huippukuski että saa urakoitsijalta omiin säätöihin viritetyn moton vain ”yhteenvuoroon”.

    Tarkoittaa käytännössä urakkapalkkausta…

    Metsuri motokuski

    Kyllä suorittavalta tulee taas sellaista diipa daapaa ettei paremmasta väliä. Olen suorittava varma siitä että et hakkaa yhdessä vuorossa samaa mottimäärä kun me kahdessa vuorossa. Lopetan hakkuut sinä päivänä kun näin käy.

    Onhan se kumma jos ajokonekkin on kahdessa vuorossa ja perässä ei pysy. Välillä tulee toinen ajokone lisäksi meidän perään. Takaan että yhdessä vurossa et tee sellaista puumäärää. Varsinkin II-harvennukset ja aukot menee pimeessä siinä missä valoisassakin.

    Keskustellaan nyt vain näistä hirvihommista ja taimikonraivuista siinä olemme ilmeisen samaa mieltä asioista. Näissä hakkuu, työaika ja työkustannuskysymyksissä meillä taitaa olla melkoinen näkemysero ja se varmaan korjaannu tällä palstalla kirjoitellessa.

    Rane

    Syy miksi olen vähän raaputtanut suorittavan puheita on että niistä paljastuu miten työntekijäpuoli surutta luo lisää tarpeettomia kustannuksia yrityksille.
    Esim nämä ”yhden vuoron miehet” käytännössä pakottavat urakoitsijat tuplaamaan koneketjunsa.Sama siis tapahtuu pääomakuluille.Ja joku sen maksaa.
    Metsätaloudessa ei ole vaikea arvata kuka.

Esillä 10 vastausta, 451 - 460 (kaikkiaan 634)