En ole tuota 560:stä kaupassa nähnyt vielä.Järkyttävän painoinen vehje.490:sen vääntö, kulutus,ynm.. ominaisuudet yllättävän hyvät. Kestävyys jää nähtäväksi.
Vanhan Huskin täystuhon johdosta Rane on nyt sahaillut muutaman päivän uudella Stihl 490:llä.
Sahaustuntuma on aikalailla erilainen kuin 252:sella.Johtuu siitä että Stihlissä on isompi terä ja parempi alakierrasvääntö.Niittomaisessa liikkeessä terä pyörii isomman massavoiman takia vähän kuin itsestään ja kaasulla rompsutellaan lisää vauhtia kun Huskissa piti kaasu pitää pohjassa pienellä terällä.Isompi terä tuntuu muutenkin mukavammalta,kantovesaryhmät katkeaa jotenkin helpommin ja vähemmän tarvitsee sahata kahtapuolta puuta.
Kaasutinta ei voi säädellä mutta ei ole tarvistakaan,korvakuulolta moottori ottaa vähintään riittävästi kierroksia.Tankillinen kestää noin puolitoista tuntia.
Kulmavaihde lämpiää mutta ei ehkä niin paljon kuin Huskissa.Välyksetkin on pienemmät, toki uudessa pitääkin olla.Ilmansuodatin on paperinen haitari,talveksi saa muovisen joka pitää hankkia erikseen.
Rane on hoksannut raivauksen miellyttävyyden alhaalta vääntävällä koneella. Itselläni ei ole raivuri Stihl mutta jopa kuutiotilavuudeltaan isompi (yli 50 cc:n) kuin Ranella. Tänään juuri huomasi parhaiten miellyttävyyden ja bensan säästönkin kun täystaajaa kuusitaimikkoa ojanpenkoilta harventelin. Itse ala tulee istutukseen keväällä lehtipuulle mutta kun hyvä kuusentaimikko oli valmiina ojanpenkoissa niin en malttanut kaikkia tuhota vaan harvensin.
Ihan pintakaasulla pärjäsi loistavasti ja hyvin kuuli ympärillä reuhuavan ukkosenkin. Parin tunnin raivauksen jälkeen oli sateesta niin märkä että lopetin. Tankissa tavaraa vielä vaikka kuinka.
Senverran teknistä raporttia että kulmavaihde rupesi pitämään varsin kovaäänistä ronkumista.Ei kyllä haittaa sahaamista ja rasvatkin pysyy vielä sisällä.
Toinen vika ilmaantui kun primerpumpun muovikupla jäi alas ja pumppaaminen ei onnistu.Osaa ei ollut liikkeen hyllyssä ja tilaus tulee ensi viikolla,takuuseen.Lähtee toki käyntiin ilmankin.
Ikävästi vaan puintihommat rupeaa kohta haittaamaan koeajoa.
Näille pintakaasulla ja joutokäynnillä raivaaville tiedoksi, että sillä pelillä saatte kyllä raivurinne remonttiin. En viitsi nyt alkaa tässä luettelemaan kaikkia mahdollisia vikoja, joita liian vähillä kierroksilla raivaaminen sahalle voi aiheuttaa. Bensaa kyllä vähän säästyy, mutta loppupeleissä tulee hintoihinsa remottikulujen muodossa.
Eli raivurille reilusti hanaa, niin se on suunniteltu käytettäväksi.
Raaka-Aarnen toteamus isojen kierrosten käytön tarpeesta on mielenkiintoinen, kun uudet ilmahuuhtelumoottorit ovat aiempaa vääntävämpiä välikierroksillakin. Mistä kestävyysetu isoilla kierroksilla tulee? Kulmavaihteiden varaosahinnat ovat siinä määrin hirmuisia, että kulmavaihteen kestävyys helposti ratkaisee koneen iän. Kytkinosat ovat halvempia. Kevyemmässä raivauksessa risu katkeaa pääosin kierrosten keräämisen myötä terän pyörivän massan liikkeen jatkuvuuden voimalla. Kulmavaihde ei siten ota koko rasitusta sillä hetkellä itselleen. Pienemmillä kierroksilla tai isompien puiden kohdalla kulmavaihde välittää työhön tarvittavan voiman reaaliaikaisesti. Koneen muut osat kuin kytkin ja kulmavaihde ilmeisesti eivät saa kestävyysetua isoista kierroksista. Onko tästä kestävyysnäkökohdasta juuri kulmavaihteen osalta parempaakin kuin mututietoa? Auttaako isompi terä massansa kautta kestävyyttäkin, vaikka vääntömomentti kulmavaihteen rattaisiin samalla kasvaa?
Raaka-Aarnelle senverran että on monentyyppisiä raivureita ja kaikki eivät todella ole edes suunniteltu kierroskoneiksi.
Matalalta vääntäviä isotehoisia myllyjä löytyy mutta eihän niitä ketään mielellään kantele kun painoa on.
Itse raivailen Oleo-Mac 750 T-Masterilla ja on juuri matalalta vääntävä isotankkinen rohjo josta neljän tunnin ennakkoraivuu vie mehut tankista ja miehestä. Mutta hieno etu on hiljaisuus ja kauan kestävä tankillinen. Sillä voi alkaa sahata sirkkelöimällä hiljakseen kierroksia tarpeen mukaan lisäillen.
Mikään ei ole rikkoutunut eikä temppuile millään kelillä.
Terä hiukan alkanut jo pyörähdellä mukana tyhjäkäynnillä kertoen kytkimen loppusuoran jo alkaneen mutta on sillä jo sahattukkin.
Hintataso suorastaan naurettavan halpa nk. ammattikoneisiin nähden. Niitä voi ostaa kolme yhden tilhin hinnalla.
Muuten toiminut FS 490 parikymmentä tankillista melko mukavasti. Primer pumpun kupla minullakin jäi ala-asentoon. Toimii silti, mutta vaihdettava kait tuo osa on – takuuseen toivottavasti.
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.