Keskustelut Tekniikka Stihl raivaussahan kulmavaihde

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 27)
  • Stihl raivaussahan kulmavaihde

    Minulla on muutaman vuoden ikäinen Stihl FS 460 raivaussaha jossa on ollut alkuperäinen kulmavaide alusta lähtien.

    Nyt ostin Stihlin ”ruohopaketin” jossa on siimapään lisäksi eri leikkauskulmalla oleva kulmavaide joka mainoksen mukaan pitäsi olla vaihdettavissa sekunneissa vai yksi ruuvi aukaisemalla.

    Eipä vain onnistu – kun avaan kiinnitysruuvin, niin kulmavaihde ei juuri inahdakkaan, pikkuisen kiertyy mutta ei niin paljoa että sen voisi nitkutella irti.

    Mikä vikana vai onko tässä joku jippo ?.

  • Westeri

    No niin, tilanne on hallinnassa – wd-40:tä ruiskautin väliin ja hetken odottelun jälkeen lähti aivan helposti – suuret kiitokset kaikille vastaajille !

    Jätkä

    Olen irroittanut ruuvin kokonaan. Ruuvihan vain puristaa kulmavaihteen sen runkoputken ympärille. Kulmavaihteen runko on alumiinia – kuinka suurta voimaa sen kanssa uskaltaa käyttää ?

    Niin paljon voit käyttää voimaa, kuin käsistä lähtee. Akselin suojaputki pitäisi saada pysymään paikoillaan tavalla tai toisella. Viilapenkissä tulee kylläkin helposti vaurioita.

    Takaisin laitossa pitää paikat olla kuivat ja puhtaat, että kulma pysyy paikoillaan varmasti. Joskus se on lähtenyt kiertymään.

    ukkopohjoisesta

    Minulla on stihi80 raivaussahassa sellainen vika että, lähtee hyvin käyntiin mutta kun hetken pelaa niin pysähtyy kuin seinään eikä yritäkkään lähteä uudelleen käyntiin.

    Metsuri motokuski

    Oliskohan tuo sytytystulppa vika. Joskus nuo tulpat kun menee niin ne ei kestä lämpöö mutta kylmänä vielä toimii.

    Jätkä

    Olen joskus joutunut konstailemaan vastaavan sahan kanssa.
    Uusikaan tulppa ei ole aina auttanut, mutta kärkivälin napauttaminen oikein tosi pienelle, on antanut hyvän tuloksen. Sanoisin n. 0,1 – 0,15 mm.

    torppari

    miks pittää olla eri kulmuri ruohoon??..ite en ou 450 tiliheen laettanu heinäänkää ku kolome lapasen ja katkii heinä eikä säekähä horsmookaa… jätkä kyllä huasteloo asijoo kärkivälistä jos säkenet on hukassa. wua sitte on jo tyristori viimesillään

    Jätkä

    Käytännössä trimmerillä tai kolmioterällä ajetaan hyvin läheltä maanpintaa. Silloin olisi hyvä, jos sahaa pystyisi alentamaan huomattavasti, jolloin siinä olisi oltava huomattavan korkeat kädensijat.
    Jos kuitenkin trimmataan normaalisäädöillä ja kulmurilla, terän asento maanpintaan verrattuna muuttuu ja sillä ei saa matalaa ja tasaista leikkuuta.
    Sen takia ruohouskulmurissa pitäisi olla eri kulma, en tiedä, onko siinä myös erilainen välitys.

    Kuitenkin kokemukseni mukaan Trimmerin ajo on RS:n kulmalle kokolailla rasittavaa hommaa, onhan se kuorrutettu heinällä, joten lämpiää normaalia enemmän ja ehkä kuormitus on erilaista.

    Itse käytän Raivaussahaa vain karheikoissa ja pienissä kohteissa, joissa ajoleikkuri ei pääse operoimaan.

    Ki2mo

    Alkuperäiseen ongelmaan jatkona, että miten kulmavaihteen saa irti akselista? Usko ja uskallus loppuu, kun tuntuu, että on tiukasti kiinni. Vai onko tähän joku jippo? Sikäli tämä on mielenkiintoinen homma, että mitään ohjetta asiaan ei löydy paketista eikä oikein mistään.

    Jätkä

    Ki2mo. Tarkoitat siis kulmavaihteen irroittamista akseliputkesta? Pidä terä ja sektorisuoja paikoillaan, löysää rruuvit / ruuvi, jolla kulmavaihde on kiristetty putkeen kiinni. Laita emäntäsi istyumaan sahan moottorin päälle lattialla ja ottamaan kunnon otteen kädensijoista. Etua olisi, jos emäntä olisi satakiloinen.

    Otat kaksin käsin kiinni sektorisuojasta ja alat hemputtelemaan sitä , jos se heiluu, vedä samalla poispäin kulmuria sahasta.

    Ellei se hievahdakkaan, hae Veijon Essolta CRC :tä tai vastaavaa ja suhauttele sitä liitoksen saumoihin. Kokeile uudestaan. Kyllä ne kaikki on tähän asti irronneet, jotkut liiankin helposti.

    Ki2mo

    Selitin hieman puutteellisesti; tarkoitan siis kulmavaihdetta pyörittävää akselia; ”kardaaniakselia”. Kulmavaihde irtoaa akseliputkesta helposti, mutta kun lähden vetämään kulmavaihdetta pois tulee kardaaniakseli mukana. Ja tuntuu olevan tiukassa kiinni, varovasti olen yrittänyt pidellä käsin/pihdeillä kiinni kardaanista ja yrittänyt tempoa kulmavaihdetta irti. Kuvittelin, että kulmavaihde olisi ainoa mikä tulee vetämällä mukana ja siksi olen nyt hieman ihmeissäni, kun missään ei ole ohjetta.

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 27)