Keskustelut Tekniikka Stihl MS261 ja 18” laippa 1.5 mm ketjulle

  • Tämä aihe sisältää 15 vastausta, 8 ääntä, ja päivitettiin viimeksi , sitten Arto toimesta.
Esillä 5 vastausta, 11 - 15 (kaikkiaan 15)
  • Stihl MS261 ja 18” laippa 1.5 mm ketjulle

    Hei, Stihliin saa 18” laippaa 1.6 mm teräketjulle mutta 1.5 mm terälaippaa en ole löytänyt. Husqvarnassa taas on 18” laippa ja ketju on 1.5 mm – miten tuo 1.5 mm ketju pärjää, jos sitä ajaa tuossa 1.6 mm laipassa?

  • kkiila

    Hampaan koko merkitsee aika paljon. +20v sitten ensimmäisen kerran vuoron perään,  stihl 18″/45cm 30030006317 + 7 hampainen P7 + PM/Oregon vastaava. Toinen se stihl 18″ .325, kummatkin ketjut näillä laipoilla pakosti erilaiset.

    .325 leveällä on hitaampi tulee ”odotus” paksujen karsinnassa, katkonnassa, tarvitsee enemmän bensaa samaan valmiiseen työhön, olen joskus katsonut eron mikä se on. PM vs RM ,  13″/32cm laippa, hieman eri ketjunopeus johtuen 3/8 vs .325,  50 kuution stihlin ammattimalli, sahataan että ketju on kokonaan käytössä tankillinen.

    Vielä on tuo 18″ ja toinen lyhyempi, Lyhyempi 13″ / 32cm laippa käyttääkin 50vl ketjua joka  myös käytössä pienempien sahojen 14″ laipoissa.

     

     

     

     

    kkiila

    Nykyäänhän on sitten myös niitä kapeampia .325 ketjuja ja laippoja niille, kevennettyjä.

    Oregonilla laippoja stihlille ja ketjuja tietysti.

    Vetopyöristä ja kytkinrummuista sen verran että kun niitä joutuu aina uusimaan, yksi ihminen osti vetopyörän joltakin suomalaiselta pienkoliikkeestä netistä, iso verkkokauppa. Näin sen sahan niin kysyi minulta että miksi tuo ketju kiristyy kun pyörittää sormilla tiukkenee ja löystyy, meni aivan tiukalle ja puoli kierrosta niin roikkui.

    Sanoin että vetopyörää ei ole tehty oikein ja mistä ostit, arvasin siitä. Huonosti tehty. Laitoin oregonin ja ketju ei kiristy.

    Rummut pitää olla pyöreitä, oikea leveys, keskireikä aivan sama kuin alkuperäisissä. Kaikki kannattaa tarkastaan. Jos joku ostaa kiinalaisia.

     

     

     

     

     

     

    Jätkä

    Jos ihan oikeasti sahaa moottorisahalla ja jotain merkitsee se, paljonko saa sahattua esim päivässä, taikka sahan elinkaaren aikana, niin kannattaa ostaessa jo katsoa, että sahassa on kytkinrummun yhteydessä vetokehä. Se on jo paremminkin ammattikäyttöön tarkoitettu saha.

    Siinä ei tarvitse hankkia huonoja kiinalaisia kytkin/vetoratas yhdistelmiä, vaa pek´lkkää vetokehää vaihtamalla voi sahatustakin sahasta poistaa ketjun rutinan.

    Jos sahassa tehoa tuntuu olevan, voi vaikkapa vaihtaa esim seitsenhampaisen rissan kahdeksanhampaiseen. yhden hampaan lisäys merkitsee n. 14,3 %  isompaa kehänopeutta. Vastaavasti – kun kahdeksanhampaisesta siirrytään yhtä hammasta pienempään, kehä pienenee n. 14,8 %. Vääntö muuttuu samassa suhteessa.

    Joskus joihinkin sahamerkkeihin / malleihin löytyi 6 – 7 – 8 – ja 9 hampaisia vetopyöriä. Noilla suurimmilla rattailla sai joissakin kireämmissä sahoissa ketjunopeuden niin korkeaksi, että uusikaan ketju ei aina kestänyt kuin hetken sahata, kun se jo hakkautui poikki. Minulla yhdessä sahassa meni pari ketjua poikki – ja tutkiessani ketjuja alapuolelta, ainakin puolet sivulenkeistä olivat jo murtuneet poikki. Ei muuta kuin pienempi vetopyörä, alkoi ketjut kestämään.

    narisija

    Pojalla on uittokalustosta ostettu 18″ laippa 1,3 mm .325 ketjulla Jonssessa, ei ole moitetta kuulunut, ei kyllä ammatikseen sanaakaan.

    Arto

    Miksuliini. Hyvinhän toi 261 vetää tolla 18″ laipalla.. Taitaa olla viilaajasta kiinni vaan.

Esillä 5 vastausta, 11 - 15 (kaikkiaan 15)