Keskustelut Tekniikka Stihl ms201

  • Tämä aihe sisältää 691 vastausta, 69 ääntä, ja päivitettiin viimeksi sitten Marjametsä toimesta.
Esillä 10 vastausta, 71 - 80 (kaikkiaan 691)
  • Stihl ms201

    Onko muilla kokemuksia kyseisestä sahasta? Itse ostin ja pakko huskun miehenä myöntää että stiili hallitsee noi moottorisahat paremmin, onse vaan niin mahtava peli sahata.

  • kuusessa ollaan

    201 uudemman version tehopainosuhde on paras, kaiken lisäksi se kiertää riittävästi karsintaan (14 000 rpm) ja nyt Mtronikkiversiona vielä kiihtyykin kuin ”viritellyt” 200:set… Siinä muut kevyet sahat jäävät jalkoihin.

    Shindaiwa, tai nykyisin suomessa Echona tunnettu mallisto on soivia perussahoja, mutta ei senkään kevyet mallit pärjää tuolle saksanihmeelle. Eikä oikeastaan taida kiinnostaa edes Huskuakaan tuo kokoluokka, sillä se on kokonaisuudessa euroopan laajuudessa aika marginaalinen myynnillisesti ajateltuna. Taitaa Suomi olla suurin markkina takakahvaiselle 201:lle.

    Tolopainen

    Jos hakkaa hankintana 120 kiintoa, ei siinä karsinnassa kovin kiire ole. Dolmar ps35 ketjunopeus on 18,9 m/s. Ketjuun saa nopeutta helposti lisää kun vaihtaa isomman vetorattaan. Sellaisen voi vaihtaa myös 201:seen.

    Jätkä

    HVA teki hätäpäissään Tilhintappajan,eli sen ihmeellisen näköisen moukarin, onko se joku 339 – vaimikäseoli? Saha oli Huskun tapaan raakile tullessaan markkinoille ja alkukiinnostuksen jälkeen sen myynti lopahti.

    Shindaivan noususta myyntitilastoihin kertoi eräs sen kehitystyöhön ”osallistunut” suomalainen seuraavaa:  Japanilaiset olivat kysyneet heiltä, millainen saha olisi pohjoismaiden markkinoille sopivin.

    Jonkin aikaa asiaa pohdittuaan he kävivät ostamassa HVA:n myyjältä sahan 242:n ja toiseksi 254:n ja sanoivat, että ottakaa näistä mallia, niin tulee just` paras mitä voi tulla.

    Japanilaiset tekivät Shindaiwa 488 – sahan, jonka kuutiotilavuuskin oli just 42 +54 jaettuna kahdella. runkorakenne täysin samanlainen, Pienemmän huskun tyhjäkäyntiongelmat oli korvattu isomman loistavalla tyhjäkäynnillä. Kaasuun vastaaminen oli myös kuin 254:ssa.

    He tekivät sahan, jossa oli vain parhaat puolet noista kahdesta parhaasta.

    On turha jeesustella, mikä on pikku-Tilhin suosion salaisuus. Se on hinta – laatu suhteeltaan aivan nappisuoritus. Sen lisäksi pidän sitä laatuunsa nähden jopa edullisena.

    Jätkä

    Tollo:”-Jos hakkaa hankintana 120 kiintoa, ei siinä karsinnassa kovin kiire ole. Dolmar ps35 ketjunopeus on 18,9 m/s. Ketjuun saa nopeutta helposti lisää kun vaihtaa isomman vetorattaan. Sellaisen voi vaihtaa myös 201:seen.”

    Tee ihan omat päätöksesi, se on varmaan ihan oikea sinulle, kun olet niin köyhä, laiska ja pihi.

    Vaihda tosiaan vielä isompi vetoratas, – siitä se autuus repeää.

    Ne metsurit ja hankintamyyjät, jotka sahaavat Pikku-Tilhillä ovat varmaan keskimääräistä köyhempiä, kun ovat kaikki rahansa hassanneet niin poskettoman kalliiseen sahaan

    husku550xp

    Katselin shindaiwan sahoja ja eivät vakuuttaneet minua. Kevyt sahoja ei ollut kuin 1kpl ja ei mitään jakoja 201:tä vastaan. Tuo 50cc vois olla muuten mutta echossa se kahva oli huonon tuntoinen ja nämä ovat tieten samoja sahoja?

    Tolopainen

    Edelleenkin olen sitä mieltä, että 120 kiintoa vuodessa saa hakattua millä tahansa nykyaikaisella moottorisahalla esim Dolmar ps35:lla, jonka teho ja paino ovat pikkutilhin luokkaa, mutta hinta 250€. Jos tuollainen saha kestää hakata 1000 kiintoa se on hintansa haukkunut. Moottorisahassa hankintahinnasta riippumatta on samnlaisia ja  kuluvia osia, joita siihen joutuu ostamaan. Karsintanopeuskin on enemmän sahaajasta kiinni kuin ketjunopeudesta. Aika harvan hankintahakkaajan Tilhi on viritetty maksiminopeuteen ja ketjun puruhanpaat viilattu juuri oikeaan korkeuteen, jotta sahasta saisi maksimi työskentelynopeuden.

    Saksalaiset tuskin kykenevät tekemään parempia pienkonemoottoreita kuin japsit, jos lähdetään mittaamalla tarkistamaan toleranssit ja materiaalit. Taatusti aasialaiset vievät voiton. Mikä saksalainen perämoottori on parempi kuin japsit tai moottoripyörän moottorit.

    husku550xp

    Tuo ei ole lähellekkään stiilin kanssa samassa tehopainosuhteessa ja tuo stiilin 1.8kw tuntu ärhäkämmältä mitä huskun 2.2kw maatilasaha olikohan 345 numero malli.

    kuusessa ollaan

    Kierrokset ja herkkyys on vaan hyvän karsintasahan ominaisuudet. Kun siihen yhdistetään keveys, eipä ihme että 201 on suosittu, ilman jeesusteluakaan.

    Ja 201:een ei voi vaihtaa isompaa vetoratasta, koska se on kiinteällä avorattaalla, enkä usko että siihen tarvitsee koskaan ratasta vaihtaa isompaan, sitten loppuu pikkumoottorin sitkeys.

    Huskun 300-sarjan sahat on kohtuu vanhoja konstruktioita, olis odotettavissa että nekin korvattaisiin tulevaisuudessa uusilla versioilla. Itsellä on 340, joka oli aktiivisessa hankintahakkuukäytössä 2000-luvun alkupuolelta. Riitti ihan hyvin kuitumettiin. Nyt kun pääsääntöisesti alkavat toiset kierrokset 90-luvun alun kuvioilla, tukkivaltaisuudessa olen tykästynyt 550XPG-huskuun. Ehkä olen pöhkö…

    Niin, ja jätkän mainitsema 339 oli aikoinaan tuon 340 vaihtoehtona, mutta sen ongelmat (ilmavuotoja) kuuluivat ajoissa korviin ja jäi hankkimatta. On naapurilla, jolta sain myös kokeiluun, ollut nyt muutaman vuoden kuulemma laatikossa purettuna, kun kampura katkesi.

    Tolopainen

    Tässä ei nyt haeta nopeinta eikä parasta sahaa, vaan sellaista, jolla harrastelijatason hankintahakkaajat tulevat toimeen. Heidän kiireensä ei todellakaan edellytä huippusahaa. Miksi kannattaa panostaa huippushaan, jos sen ominaisuuksia ei tarvita.

    Liikkeessä sanoivat, että 020:een saa isomman vetorattaan, kun kyselin sitä hiukan isompaan sahaan. Siis tuli sattumalta esille.

    husku550xp

    No tuollainen 201 menee harrastehakkaajalla iät ja ajat niin varmaan siksi kannattaa laittaa.

Esillä 10 vastausta, 71 - 80 (kaikkiaan 691)