Keskustelut Tekniikka Stihl ms201

  • Tämä aihe sisältää 691 vastausta, 69 ääntä, ja päivitettiin viimeksi sitten Marjametsä toimesta.
Esillä 10 vastausta, 431 - 440 (kaikkiaan 691)
  • Stihl ms201

    Onko muilla kokemuksia kyseisestä sahasta? Itse ostin ja pakko huskun miehenä myöntää että stiili hallitsee noi moottorisahat paremmin, onse vaan niin mahtava peli sahata.

  • Metsuri motokuski

    Empä tiedä onko itsellänin ollut vain hyvää tuuria mutta tilhin tulpanhatut eivät ole ongelmia tuoneet. Ne kestää sen kymmenkunta vaihtoo ja sen jälkeen on sahakin vaihdettava.

    petep

    Siis mitä ?  ”Ne kestää sen kymmenkunta vaihtoo ja sen jälkeen on sahakin vaihdettava.”

     

     

    Kestää vaihtaa kymmenen tulppaa eli irroittaa tulpanhattu 10 kertaa ja siihen hajoaa?  Mitä tässä maailmassa oikein tapahtuu ? 😀

    Metsuri motokuski

    En ole kyllä yhteenkään sahaan vielä kymmentä tulpaakaan vaihtanut. Kun ei ole tarvinnut. Jos esim. raivausahaa käyttää työssään n 5 vuotta niin se kuluttaa yhtä monta tulppaa kun on vuosia. Voihan niitä vaihtaa vaikka kerta viikkoon mutta turhaa se on.

    petep

    Ja meinaat että jos tulpan vaihtaa ihan oikeille menetelmillä eikä revi siitä johdosta niin se ei kestä ?   En usko millään että insinöörikään suunnittelisi moista  paskaa.

    Jätkä

    Kyllä kaikenlaisia sahanhuoltajia on olemassa. Kun tulpalle ei ole asiaa muulloin kuin silloin, kun se on vaihdettava. Teräslankainen tulpanhatturatkaisu kestää kevyesti kymmenen tulpanvaihtoa ja jokaista tulppaa kymmenen kertaa putsata ja säätää kärkiväliä. Kun saha on laulunsa laulanut loppuun, on siinä ehjä tulpanhattu jäljellä.

    On toki pelivara aika pientä, johtoa ei ole liikaa, eikä aikko, jossa tulppa ja sen hattu ovat, ole tolkuttomasti. Kuitenkin – Jos purkaa ja kokoaa kaasuttimen, öljypumpun,  metsurinmitan, sahan käynnisinlaitteen  ja käkikellon, niin kyllä sytytystulpan pystyy vaihtamaan repimättä sytytysjohtoa tai -hattua riekaleiksi puhumattakaan sytytystulpan katkaisemisesta jne.

    Sytytystulppa pitää vaihtaa, kun sen keskielektroidi alkaa pyöristymään. Silloin ei katsota kelloa eikä kalenteria, vaan se kuuluu normaaliin huolto-ohjelmaan.

    Pihkakintas

    Tulppia olen vaihdellut muutaman vuoden välein, vähän miten sattuu. Ikinä ei ole mennyt tulppa pimeäksi. Yhden Stihlin tulpanjohdon olen vaihtanut, kun oli näkyviä murtumia.  Ja missään kannon nokassa ei tulppaa sitten saa eikä tartte koukkia. Huollot tehdään pöydällä, kunnon työkaluilla.  Työkalun tulppahylsystä saa muotoiltua hyvän korkinavaimen Huskuun.

    Talvella kaveri toi Dolmarin, lähti huonosti käyntiin. Oli kaasari irti(!). Molemmat pultit irti, kaasari letkujen  ja ilmanputsarin varassa. Ahdas kotelo piti kaasaria paikoillaan…

    sitolkka

    Mikäs Dolmari oli? Lähteekö vielä lämpimänäkin käyntiin? Dolmareissa tahtoo olla sitä.

    Jätkä

    Pihkakintas:”-Työkalun tulppahylsystä saa muotoiltua hyvän korkinavaimen Huskuun.”

    -Huskun korkkeihin on jo kauan sopinut yhdistelmäavaimen tulppaholkki Bansakorkkiin ja laipanmutteri.holkki öljysäiliöön.

    Näissä nykykorkeissa  kun ei ole varsinaista tiivistettä lainkaan, on puhdas täyttöaukko tärkeä. Olen kiinnittänyt bensatankin korkin avaimen kanssa tositiukalle, eikä se sitten olekaan vuotanut. Tankillinen kestää 15 minuuttia pidempään, kun korkki on kunnolla kiinni.

    Testatkaa Huskun korkki: Tankki täyteen, korkki kiinni ja puhdas – kuiva sahan kylki  – saha pystyasentoon  pöydälle ja vaikka paperi alle.  Hetken kuluttua korkin alapuolella alkaa tankin kylki kostua.

    Näin tapahtuu kaikille muille, paitsi minulle ja artolle, hänen huskussaan ei tankin korkki vuoda – koskaan.

     

    Pihkakintas

    Dolmari 110, tai joku semmonen. Pieni ja pirteä. Yllättävän hyvän tuntuinen saha. Alunperin tuli kaverille vähän käytettynä, sammuili jatkuvasti. Ei sopinut Aspeni, 98 lla kävi. Nyt alkanu käymään molemmilla.

    Huskuni on 350, se mistä sulas reikä öljytankkiin. Siihen tein sen korkinavaimen, kun on vaan ne meisselihahlot.

    Nyt on tulossa uutta opeteltavaa. Tilasin vanhan mallin 550  XP n, katotaan sitten miltä haisee teknikaalin trumput eka reissun jälkeen. Ainakin 201 tyhjensi ensimmäisen öljytankillisen suoraan kintuille.

     

    jees h-valta

    Pihkakintas, kannattaa kiertää se öljysäiliön korkki kiinni ennen puunjuureen lähtöä. On lähes sata varmaa että se ei muuten aukea ellei se vaan ole jäänyt joko lipu pystyyn tahi huonosti kierretyksi kiinni.

Esillä 10 vastausta, 431 - 440 (kaikkiaan 691)