Keskustelut Tekniikka Stihl ms201

  • Tämä aihe sisältää 691 vastausta, 69 ääntä, ja päivitettiin viimeksi sitten Marjametsä toimesta.
Esillä 10 vastausta, 391 - 400 (kaikkiaan 691)
  • Stihl ms201

    Onko muilla kokemuksia kyseisestä sahasta? Itse ostin ja pakko huskun miehenä myöntää että stiili hallitsee noi moottorisahat paremmin, onse vaan niin mahtava peli sahata.

  • MaalaisSeppo

    Haihtuminen on tosiaan samassa lämpötilassa tehokkaampaa alhaisemmassa paineessa. Ellei tuoda lisälämpöä, niin paineen laskiessa lämpötila putoaa, jollon käykin päin vastoin. Eihän muutoin kaasari jäätyisi.

    Tolopainen

    Jätkän olisi kannattanut selvittää moottorisahan tekniikka työssäollessaan, että ei tarvisisi kysellä enää eläkkeellä, miten kytkin toimii, kaasarin toimintaperiaatekin on jäänyt epäselväksi.

    jees h-valta

    Luin tuossa Helsingin Sanomien lööpeistä että autoista on tullut niin hyviä että käyttäjät ovat aivan kuutamolla. Ulkona. Pihalla. Miten vaan. Mutta autoilun taito esim. talvella lähenee nollaa huolestuttavan nopeasti. Mahtaako moottorisahoille käydä samoin? Koneet kyllä ovat hyviä muttei osata enää niitä käyttää. Taitaa olla jopa niin että ne ovat nytkin jo liian hyviä ja tapaturmia sattuu. Tässä päivänä muutamana juuri juttelin tutun metsien miehen kanssa, kun näkyi auton vieressä olevan hiukan kärsineen näköinen Husku. Laippa melkein 45 asteen kulmassa vinossa mutta isäntä sentään onneksi suht ehjä. Oli vähän tuulenkaatojen purku lähtenyt pyörimään ja tyvi murjonut sahan nokan solmuun. Eli kait siinä pitopuu oli lipsahtanut pois alta ja sitten mentiin. Pitäisi varmaan lisätä turvallisuuspuolen elektroniikkaa eli saha varoittaisi ja näyttäisi vaikka takanäytöllä kuinka paljon pitoa on vielä jäljellä. Tehot saattavat yllättää kuten tämän kokeneen naapurmetsien miehenkin.

    Jätkä

    Tuulikaatojen teko saattaa yllättää, vaikka olisikin kokemusta sahan käytöstä. Siiä kuitenkin joskus on hyötyä, jos esim sahasta saa ketjun ja laipan irti , vaikka sen kärki oisi ”nalkissa”. repusta varaterät paikalleen ja ”soitto jatkukoon”.

    Olen kerran vääntänyt ketjun poikki, kun kytkin on ollut mallia Husku. Varaketju ja -laippa repusta ja eikun jatkoon!

    Korpituvan Taneli

    Kyllä tuulenkaatojen kanssa on selvintä olla kaksi sahaa.

    Yksittäisen puun kanssa vielä pärjää mutta kun alkaa olla ristikkäin niin sitten se onkin jo hauskempaa. Pinotaran teon kanssa vielä pärjää kun voi aloittaa latvasta tavittaessa. Tukin teko haastavampaa.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Jätkä

    Kyllä tukkikokoisenkin puun voi katkaista ensimmäiseksi muualta kuin kannosta. Siis Mittaus ja merkkaus – Mittaus ja poikki tms. Usein on tyvitukki noussut pystyyn, kun sen atvapään on katkaissut. Joskus tyvitukki voidan jättää kiinni pitopuulla, jos on vaara, että kanto kaatuu sahaajan päälle jne.

    Kyllä ajokone sen nyppää irti !

    Pihkakintas

    201:stä putos ilmansuodattimen koppa hankeen kymmenennen kerran. Nuppi taitaa pyörähtää liian kevyesti. Sisällä kopassa viistot tapit ja nupissa hahlot, ihan kuin siihen kuuluisi jousi. Laitoin tapista tappiin o-renkaan nupin toiselle puolen. Nyt huomattavan napakka.

    Huskun laipoista olen leikannut päät auki. Saa jätettyä juuttuneen ketjun ja laipan kannonrakoon. Sahan saa jotenkuten koukittua pois, kun avaa purukopan. Muutenkin helpottaa ketjunlaittoa.

    Tolopainen

    Nykyaikaisessa sahassa tuo koppa on kunnolla kiinni neljällä salparuuvilla jotka saa auki vain ruuvimeisselillä ms 241.

    Pihkakintas

    Joo, kaikki missä on joku pikakiinnike = vikakiinnike. Moottorisahan kaverinahan on muutenkin aina oltava työkalu. Ja mikä niin kova kiire sinne ilmanputsarille on, ettei työkalua ehdi käteen napata.

    husku550xp

    Hyvin toiminut itsellä pika kiinnikke. Ei mitään ongelmaa ja mukavan nopeasti puhdistuu suodatin. Annan täydet pisteet.

Esillä 10 vastausta, 391 - 400 (kaikkiaan 691)