Keskustelut Tekniikka Stihl ms201

  • Tämä aihe sisältää 691 vastausta, 69 ääntä, ja päivitettiin viimeksi sitten Marjametsä toimesta.
Esillä 10 vastausta, 381 - 390 (kaikkiaan 691)
  • Stihl ms201

    Onko muilla kokemuksia kyseisestä sahasta? Itse ostin ja pakko huskun miehenä myöntää että stiili hallitsee noi moottorisahat paremmin, onse vaan niin mahtava peli sahata.

  • Lenkopetäjä

    Minä jätän kyllä tämän keskustelun taas hetkeksi.liian viisasta sakkia täälä?muutama kaveri harrastaa vakavasti kiihdyttelyä ja niille hitsarina ja muutenki kaverina ollu nii jotaki ahtamisesta tiedän.toloppa kaverilla on 500hv fiat mitafiori kaasutinkoneella kuinkahan se on mahdollista?

    Jätkä

    arto. ”-Jokainen 2t moottori saa ilmaa vauhtipyörän siivistä ::::Kokeile jätkä sitä putkea kun saha käynnissä… Sieltä ei juuri tule ilmaa, kaasutin saa sieltä sen tarvitsemansa ilman imulla.”

    Vai saa arton jokainen 2t-moottori ilmaa vauhtipyörän siivistä? Hekoheko.

    Pojat tekivät jossain vaiheessa suppiloita mopon kaasuttimen imupulelle aukko ajosuuntaan, perustuu aika pitkälle patopaineeseen, jolla saa toki ainakin kaikki itikat ja roskat koneisiin.

    Tollon törinät ovat ilmeisesti huimausaineiden tuottamia.

    Tolopainen

    Mihin se Jätkän väite unohtui että Jonsered moottorisahoissa on turbomoottori ahtopaineella.

    arto

    Pojat tekivät jossain vaiheessa suppiloita mopon kaasuttimen imupulelle aukko ajosuuntaan, perustuu aika pitkälle patopaineeseen, jolla saa toki ainakin kaikki itikat ja roskat ……Joo ja tietty tehot lisäntyy…..samaa tekee pikkunaskalit laittavat polkupyörän takarenkaaseen (räpättäjän) hankaa pinnoihin tulee ääni….Ajelevat rinta rottingilla kuin 1000cm motukalla.. Olen rakentanut muutaman turbokoneen junnun kanssa nuoruudessa hrrastetiin remmiahtimia v8 sekin tuttuja juuttuja nykyään menee jammun kelkkojen kanssa paljon aikaa tietty turboilla nekin. Eli tiedän todelisesta turbosta jotain ja miten niissä saadaan tehoa

    Jätkä

    En ole Turboa rakennellut, yhden olen ollut vaihtamassa, mutta tälläkin hetkellä on kolme tehdasasennettua turbovehjettä pihassa. Kaikki ovat tosin Dieseleitä

    Tolopainen

    Juu sen kyllä huomaa, että turboa ei ole jätkä rakentanut eikä niistä mitään ymmärrä, kun Jonsered sahassa on sellaisen havainnut. Ole huoletta moottorisahaan ei ole vielä yhtään turboa rakentanut kukaan muukaan eikä ilman syöttö puhaltimesta lisää yhtään sahan tehoa. Kaasarissa ei voi olla ylipainetta.

    MaalaisSeppo

    Moottorisahojen ilman saanti perustuu sylinterin imuvaiheen imuun. Polttoaine höyrystyy imuilmaan kaasuttimessa. Imukanavien koosta, muotoilusta sekä imuilman suodattimesta riippuu, millainen alipaine vallitsee imukanavassa (kaasuttimen kurkku) ennen sylinteriä. Mitä suurempi alipaine, sitä vähemmän ilman ja polttoaineen seosta menee sylinteriin ja sitä pienempi teho.

    Ko tyyppisen moottorin tehoa voidaan lisätä lisäämällä ilma-polttoaineen virtausta. Tyypillisiä toimenpiteitä ovat imukanavan hionta ja suurentaminen ja ilmansuodattimen painehäviön vähentäminen (kannattaa joskus puhdistaa). Myös suodattimelle tulevan ilman paineen nosto puhaltimella on eräs keino.

    Talvella ilman suhteellinen kosteus on lähes 100 %. Kun ilmanpaine suodattimessa, kaasuttimessa ja kaasuttimen kurkussa laskee, niin myös lämpötila laskee, jollon ilman kosteus tiivistyy ja kaasutin voi jäätyä. Lisämausteen tuo polttoaineen höyrystämisen nappaama lämpö. Tästä syystä on talvisin syytä johtaa moottorin jäähdytysilmaa suodattimen imupuolelle. Tämä vähentää jäätymisriskiä nostamalla ilman lämpötilaa ja painetta kaasuttimessa. Kesällä sama toimenpide voi johtaa moottorin ylikuumenemiseen.

    Tolopainen

    Jätkä ei taida tietää sitä, että keskipakopuhallin vaatii energiaa pyöriäkseen ja poistoputki on pakko laittaa ulkokehältä, älä laita sisäkehältä, siellä on imua, kun rakennat turboa. Lisäksi asiantunteva vihje, kaasarikoneessa turbo asennetaan kaasuttimen jälkeen, ei missään tapauksessa ennen, jos ei halua palokuntaa paikalle.

    MaalaisSeppo

    Ei kai sahoissa ole muuta puhallinta kuin jäähdytyspuhallin. Jos osa jäähdytysilmasta johdetaan kaasuttimen suodattimen imupuolelle, niin epä siihen sahan tehoa kulu.

    Muutoin, mitä alhaisempi paine on kaasuttimessa, sitä huonommin bensa höyrystyy, jos ilman virtaus on sama.

    Tolopainen

    En ole nähnyt vielä yhtään puhallinta joka pyörisi nolla energialla, bensiini haihtuu sitä nopeammin mitä alhaisempi paine, jos lämpöä on riittävästi eli haihtuminen vaatii energiaa. Teollisuudessa käytetään paljon alipainehaihtureita joissa on höyrylämmitys ja niin alhainen paine että vesi kiehuu alle 40c.

Esillä 10 vastausta, 381 - 390 (kaikkiaan 691)