Keskustelut Tekniikka Stihl ms201

  • Tämä aihe sisältää 691 vastausta, 69 ääntä, ja päivitettiin viimeksi sitten Marjametsä toimesta.
Esillä 10 vastausta, 261 - 270 (kaikkiaan 691)
  • Stihl ms201

    Onko muilla kokemuksia kyseisestä sahasta? Itse ostin ja pakko huskun miehenä myöntää että stiili hallitsee noi moottorisahat paremmin, onse vaan niin mahtava peli sahata.

  • Jätkä

    Oli millainen mittari tahansa, saa parhaan säädön korvakuulolla, jos tavoite on saada paras teho ja polttoainetalous, moottorin kestoa riskeeraamatta.

    On ollut koneita, joissa valmistajan ilmottamat max-kierrokset ovat 15500 rinkiä. Kuitenkaan sitä ei ole saanut kiertämään niin paljoa ja paras teho on löytynyt 14500 varvin paikkeilta.

    Jos ei kuule moottorin käyntiä kunnolla, on varvikello ihan tarpeellinen värkki.

    Tolopainen

    Moottorisahan kierroksia ei noin tarkasti pysty mittaamaan eikä säätämään. Nuo tilhin säätöruuvit avataan rajoittimia vasten eikä uusia sahoja voi säätää mitenkään.

    Pihkakintas

    201 sopii tukkipuullekin. Yllätys haitta keveydestä, tai pienestä ketjusta oli, että väistää pienet oksat, esim nuoressa kuusessa. 260 en tykännyt, tosi kömpelö. Husku 350 tykkäsin, kun se alkoi olla finaalissa, kaivoin 260 uudestaan töihin. Siitä tuli paljon parempi, kun vaihdoin 13″ laipan 15″  (63 vl). Aiemmin vaihdoin rattaan kasipiikkiseksi, seiskan sijaan. Putkikahva on liukasta, kovaa muovia. Tein vanhasta 024 alumiiniputkikahvasta n. 3 cm matalamman ja haurastuneen kumin tilalle kiersin sählymailan varresta kuminauhan. Käytettävyys nousi ihan eri tasolle aika vähällä.  Kahvat ja laipat on mieltymysasiota, mutta rattaan vaihto on välttämättömyys, muuten joutuu kyllä ottamaan termarista huikat kesken kaatosahauksen…

    Jätkä

    pihkakintas;”-201 sopii tukkipuullekin. Yllätys haitta keveydestä, tai pienestä ketjusta oli, että väistää pienet oksat, esim nuoressa kuusessa. 260 en tykännyt, tosi kömpelö. Husku 350 tykkäsin, kun se alkoi olla finaalissa, kaivoin 260 uudestaan töihin. Siitä tuli paljon parempi, kun vaihdoin 13″ laipan 15″ (63 vl). Aiemmin vaihdoin rattaan kasipiikkiseksi, seiskan sijaan. Putkikahva on liukasta, kovaa muovia. Tein vanhasta 024 alumiiniputkikahvasta n. 3 cm matalamman ja haurastuneen kumin tilalle kiersin sählymailan varresta kuminauhan. Käytettävyys nousi ihan eri tasolle aika vähällä. Kahvat ja laipat on mieltymysasiota, mutta rattaan vaihto on välttämättömyys, muuten joutuu kyllä ottamaan termarista huikat kesken kaatosahauksen…”

    -Jos tuosta tekisi johtopäätöksen, niin se olisi, että melko varmasti ketjun teroittamista kannattaisi vielä opiskella ja harjoitella.

    260:stä voi sanoa, että jos se noin innostuu isommalla rattaalla, niin ehkä H-suutin on isommalla kuin mitä suositellaan. Kone ei ota varvia tarpeeksi, kannattaa hakea apua joltakin, joka omistaa varvikellon tai järkeä sen verran, että kuulee, milloin kierrokset ovat kohdallaan.

    Tilhi 260 on tunnettu laiskuudestaan ja isolla rattaalla sen epämiellyttävyys vielä korostuu.

    petep

    Nyt kuulin eräällä foorumilla että 201 syö tulppia ? Onko täällä kellään moista kokemusta joka enemmän sahaa ?  Ei voi olla niin että 10 tankkia ja pitää vaihtaa tulppa ?

     

    Erittäin epäilyttävää jos meinaa moisen sahan hankkia.

    Jätkä

    Sytytystulppia on useita erilaisella lämpöarvolla. Tuo kokemus, että joku saha söisi tulppia aivan ärjettömästi, on tullut esiin yhden sahan (sahailija) kohdalla.Hänellä ”ei sahassaan ( Partner)  – kestäneet tulpat juuri kahta tankillista”.

    Ja eukko todisti, että alkoi paukuttamaan ja pätkimään, uusi tulppa ei konstaillut. Kokeilin sahaa, – seos liian rikkaalla, kun anptoi pientä kiekotusta, alkoi pätkimään. Tulpassa ”hiilipiikki” – se pois, taas kunnon sahausta, alkoi savuamaan, mutta käynti parani jonkin verran. Bensa liian rasvaista, suuttimet liian isolla. Tulpat alkoivat kestää ja väri oli oikea.

    Tavallisia – sopivia tulppia käyttäen, tulppa kannattaa vaihtaa sadan bensalitran välein. Jos tulppa on kuiva, eikä musta ja nokinen, niin kannattaa sellaista tulppaa käyttää. Jos tulppa on musta, kannattaa hankkia pykälää kuumempi tulppa jne.

    Sahan mukana tulleessa käyttään ohjeessa on yleensä maininnat suositelluista tulpista. Voin vakuuttaa, että kun sahan käyttötapoa on erilaisia, niin myös tulppien pitää olla erilaisia. Liian kuuma tulppa vaurioituu helposti ja sen seurauksena voi myös mäntä vaurioitua. Jos keskielektroidista irtoaa metallia pienikin pala, syntyy mäntään reikä silmänräpäyksessä.

    petep

    Oli mm sellainen kokemus että uusi 201 ja 4 tankillista sahattu ja tulppa vaihtoon kun ei kuulemma ollut käynnistynyt.  Sitten sellainen että 10 tankkia ja pitää vaihtaa. Oireet kuulemma sellaisia että kastelee tulpan ja tulppaa vaihtamalla taas pelaa  muutaman tankillisen .

     

    Kyllä tää maailma on vaan niin ihmeellinen paikka että kyl mää niin ihmettelen vallan kauheesti .

    arto

    Virtalaite vika. Heikko kipinä.

    Jätkä

    Tuon virtalaitteen heikkouden voi todeta napauttamalla kärkivälin mahdollisimman pieneksi, esim 0,25 mm. Tulpat eivät kuitenkaan mene loppuun liian heikon ännitteen vuoksi – päinvastoin! Vika on – jos on – puolassa, eikä tyristorissa.

    Tolopainen

    Kaasarissa vika, saa liikaa bensaa, sehän on ollut noiden tyyppivika aiempina vuosinakin.

Esillä 10 vastausta, 261 - 270 (kaikkiaan 691)