Keskustelut Tekniikka Stihl ms201

  • Tämä aihe sisältää 691 vastausta, 69 ääntä, ja päivitettiin viimeksi sitten Marjametsä toimesta.
Esillä 10 vastausta, 141 - 150 (kaikkiaan 691)
  • Stihl ms201

    Onko muilla kokemuksia kyseisestä sahasta? Itse ostin ja pakko huskun miehenä myöntää että stiili hallitsee noi moottorisahat paremmin, onse vaan niin mahtava peli sahata.

  • jees h-valta

    Ei se vain ole tylsä vieläkään. Ja sitä öljyä menee juuri kuten jätkä mainitsee. Jos kolmella tankillisella sahaa yli kolme tuntia ei ainakaan ketju tylsä silloin ole. Toki tavara on monenkokoista ja kovuista mutta paljon pihlajaa ja koivua ja kuusen raippaa meni tänäänkin nurin. Homma tuli tänään kuntoon. Kolme kertaa tuli uitettua ittensä tosi märässä mettässä ja taivaaltakin tuli tasaisesti tänäänkin.

    Jätkä

    Taisit mainita, että yhdeksän tankillista teroittamatta.

    Se on kuule Jeessi kaksi eri asiaa, onko tylsä, vai onko TYLSÄ?

    Pikku-Tilhilläkin on kyllä sellainen juttu, että melko selkeästi 1 1/2 tankillisen jälkeen tuntee, että ketjulta on paras makeus lähtenyt.

    Henkilökohtaisesti olen pyrkinyt sahaamaan aina todella terävällä ketjulla ja normaali ketju on pitänyt teroittaa tehtaan jäljiltä. Nyt tosin on saatavana jo valmiiksi teroitettujakin ketjuja, mutta se kyllä lukee Oregonin pakkauksessakin.

    Metät kunnossa!

    Nyt taidan olla Jätkän kanssa pitkästä aikaa täysin samaa mieltä. Tosin saatan uskoa ajatuksieni perustuvan ”pikku-Tilhin” muutamaa kertaluokkaa runsaampaan oman käden käyttöön verrattuna Jätkän omiin pikku-kätösiin….:-)

    Jätkä

    Ensimmäisen ikioman 020:n ostin sen ensiesittelyssä ja siitä lähtien minulla on niitä ollut.

    Oppilaitokselle onnistuin hankkimaan niitä aluksi ehkä viitisen kappaletta, sitten pikkuhiljaa vuosittain muutaman. Toiset ryhmät ostivat isompia, joita kokeilin, enkä tykännyt yhtään.

    En ole koskaan hankkinut summassa sahaa, aina olen valikoinut laadun perusteella.

    Yksittäisiä kokeilusahoja on joskus ostettu ja saatu.

    Käytännössä on niin, että KUN tarvitsee sahaa ihan oikeasti, niin silloin pitää hankkia siihen tarpeeseen paras. Parit sadat ei saa ratkaista merkin / mallin valinnassa.

    husku550xp

    Takerrellen se on pyörinyt niin kauan kuin muistan. En keksi muutako että kytkimessä tai vetorattaasssa on häikkää. Ei tuollakaan mahdottomia ole sahattu keväällä muistaakseni ostin.

    Jätkä

    Tarkista vetorattaan kulumisaste. Toki palstan asiantuntijat : Jeessi ja Tollo – Eivät ole koskaan, eikä milloinkaan vetoratasta edes tarkistaneet, mutta käytännössä heitä ei kannata ottaa lukuun lainkaan.

    Kun vetoratas kuluu, sen kehä käytännössä pienenee, koska hammasluku pysyy samana. Silloin on varmaa vain se, että ketju ei sovi saumatta rattaalle edes uutena – saati kuluneena = venyneenä.

    Ajattele asiaa kuumiamisen kannalta. Kun talvella sahataan oikein kiivaasti, on laippa niin kuuma, että kun saha lasketaan lumeen, napsahtelee kiskot poikki nopeassa jäähdytyksessä. Laippa ei katkea, koska se on kolme kertaa paksumpaa kuin nuo kiskot.

    Käytännössä olen aina sahannut laipat ja ketjut loppuun, jos ovat niin pitkään kestäneet. Vetorissat olen vaihtanut viimeistään kolmen ketjun jälkeen.

    Tolopainen

    Tilhissä kestää vetoratas noin kymmenen vuotta meikäläisen sahauksella, saattaa nimittäin mennä joskus jokunen vuosi, että ei sahata yhtään. Kiinasta tilaamalla saa kahdeksan vetoratasta samalla hinnalla kuin Suomesta yhden, laadusta ei ole kokomusta.

    Tolopainen

    Lisäksi siinä on mukana kytkinasetelmakin kuudella eurolla, ei paha hinta ollenkaan, pehmyttä tietenkin on kinuskien teräs, mutta voi vaihtaa vaikka samalla kun vaihtaa uuden ketjun. Suomessa hinta on 45 euroa pelkästä kytkimen vaipasta, jossa on vetoratas (Ms 250). Tilhin muoviosat on Suomessakin yllättävän halpoja, jos tarvitsee vaihtaa kahvoja, yleensä etukahva on löytynyt käytettynä, niitä on jokunen tullut katkottua prkl. lelut mitään kestä vetää. Sahan pohjalla on muuten hyvä lyödä kaatokiila sahaussaumaan.

    jees h-valta

    Oho, vai on Toloppa ruvennu Stihliä kirveenäkin pitämään. Ja mitä hemmetin vetohommia sillä etukahvalla sitten teet? Pulkkaako vedät vai mitä? Sulalla aikaa voi olla kyllä liikaa pikkutilhin kahvalle. En tosiaan ole vaihtanut sen pareen rissoja kuin kahvojakaan. En edes sytytystulppaa. Silloin kun kone hörppäsi täydet vettä kun uutena melkein putosi kuraojaan luulin että täytyy varmaan ottaa sytytystulppa pois ja päästää vedet sieltäkin ulos. Mutta eipä mitiä, muutama ylimääräinen veto kunhan piukotus helläsi. Kone lupasi ja sen jälkeen seuraavalla käyntiin. Eikä sitä tulppaakaan ole senkään jälkeen tullut katottua. Muutama lekkeri noita itsesekoitettuja sentään senkin jälkeen jo sahailtu. Valmisbensalla se käy selvästi huonommin ja tehottomammin. Ainakin viisi vuotta jo sahailtu ja hyvin soiva kone. Ei yhtäkään kokkaretta ole auottu. Eikä säädelty sitä eikä tätä suutinta.

    Jätkä

    Sytytystulpan vaihtoikä on ohjeiden mukaan 100:n bensalitran välein. kahvat vaihdetaan ohjeen mukaan aina, kun ne on rikki. 250:n rungosta pohja puhkeaa helposti jo siinä, kun sahan pudottaa polven korkeudelta maahan.

    Jeessikin voisi lopettaa puheet oikeasta sahaamisesta. Törinöittensä mukaan ei ole sahannut yhtään mitään.

    Joskus ”Ituniskat” kehuskelivat, kuinka hyvä moottorisaha heillä on, kun sillä on nyt joka talvi tehty karskit hankintahakkuut ja kotitarvehakkuut jo kymmenen vuoden ajan. Saha on pelannut helkutin hyvin koko ajan ja siinä on vielä alkuperäinen teräketjukin ! ! !

    Jeessi. Sinulla EI ole 201:n vaan 200:nen. Osaatko lukea? Pyydä  vaikka eukkoasi lukemaan valmisbensiinin käyttöohjeet. Siinä sanotaan, että saha voidaan joutua (yleensä joutuukin) – säätämään uudestaan siirryttäessä erilaiseen bensiinilaatuun.

    Mutta sehän on niin, että kun sitäkään ei osaa tehdä, niin sellaiselle käyttäjälle on esim MS 201 suunniteltukin.

Esillä 10 vastausta, 141 - 150 (kaikkiaan 691)