Keskustelut Tekniikka Stihl ms201

  • Tämä aihe sisältää 691 vastausta, 69 ääntä, ja päivitettiin viimeksi sitten Marjametsä toimesta.
Esillä 10 vastausta, 131 - 140 (kaikkiaan 691)
  • Stihl ms201

    Onko muilla kokemuksia kyseisestä sahasta? Itse ostin ja pakko huskun miehenä myöntää että stiili hallitsee noi moottorisahat paremmin, onse vaan niin mahtava peli sahata.

  • jees h-valta

    Eipä ole kuumentunut ei. Kyllä se öljyn saanti laipalle täytyy olla vikana.

    husku550xp

    Se on täysillä. Vikinoilia käyttänyt ja ketju ei ole kireällä. Roikkuu jokusen millin ettei varmasti ole kireällä. Tuohon vetopyörään on kulunut vierekkäin kaksi lovea jos vika olisi siinä.

    petep

    Ja ketju ei ole liian kireällä

    Tolopainen

    Kannattaa se laippa tarkistaa, että ei ole vaurioitunut, se ketju nimittäin katkeaa aika nopeasti, jos paikallisesti ylikuumenee kovin. Vanhemalla kuluneella ketjulla voisi kokeilla lämpeneekö silläkin.

    jees h-valta

    Tänäänkin samantyyppisellä kolme tankkia peräkanaa ja jäteöljy voiteli ketjua. Ei edes kiristää ole tarvinnut yhden kiristyksen jälkeen uudella ketjulla ja laipalla. Yhdeksän tankkia nyt sahannut eikä edes teroitusta vielä. Kuusen rankoissa pimmeen hämyssä joskus jopa kipinä näkynyt mutta ei mitään näkyvää terässä vieläkään.

    husku550xp

    Olen kokeillut kolmea eri laippaa ja aina tekee samallalailla. Täytyy kokeilla vaihtaa öljymerkkä

    jees h-valta

    Kyllä se sun öljys täytyy olla aivan kelvotonta ”ruunan kusta”.

    eero heikki

    Onko ketju sopiva siihen laippaan,onko uraleveydessä syy,en usko että öljymerkistä on kiinni.

    Jätkä

    Laipan urassa ei ole mitään pulveri – eikä muutakaan maalia koskaan ollutkaan, ellei sitä ole ostaja itse sinne lisännyt.

    Kun teräketjua vetää pyörimissuuntaan, niin pyöriikö se keveästi? Kuuluuko rutinaa? Kun vetorattaaseen on kulunut kolotketjun sivulenkkien kohdille (kaksi rinnakkain) , niin kolojen syvyys pitäisi mitata: Työntömitassa on liuska, joka tulee ruodosta ulos. Jos liuska tulee koloa mitattaessa 0,25 milliä taikka enemmän – ulos, on kolot liian syvät ja vetorattaan kehä on pienentynyt liikaa. Vetoratas kannattaa vaihtaa. Jos hampaita on parillinen määrä, voi halkaisijaa mitata ja siinä kuluminen pitäisi olla alle 0,5 milliä verrattuna kulumattomaan kohtaan.

    Ketjun vetolenkkeihin on saattanut tulla lievähköä hakkautumaa, joka levittää vetohampaita. Silloin ne kalvavat laipan uran sivuja. Onko vetolenkit sen vahvuisia kuin laipassa lukee, ero voi illa 0,2 mm.

    Koita, onko ketjujako täsmälleen oikea kärkipyörän jakoon.

    Terä lämpiää aina, kun sillä sahataan reippaasti. Kesäkuumalla terä kuumiaa niin kuumaksi, että sitä ei voi käsitellä paljain käsin. Jos Lippaan ei tule sinistymiä, ei huolta murheeseen.

    Teroita ketju vähintään joka toiselle tankilliselle. Älä usko sanaakaan Jeessin jorinoista. ( Jäteöljyä voi käyttää voiteluun, jos sitä kuluu vähintää puoli tankillista yhdellä bensatankilla)

    Nimetön

    No tuleeko sitä öljyä ketjulle onko ketjy öljynen?  Kaasuttelet sahaa että laipan nokka osoittaa  jotain kuivaa pintaa kohden tai vesilammikkoon. Mikä asia oli toisin kun laippa ei niin paljon kuumennut?

    Järkyttävän tylsällä ketjulla Jeese kehtaa sahata.

Esillä 10 vastausta, 131 - 140 (kaikkiaan 691)