Keskustelut Tekniikka Stihl fs490 talvella

• Tämä aihe sisältää 68 vastausta, 21 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 7 vuotta sitten Jätkä toimesta.
Esillä 10 vastausta, 41 - 50 (kaikkiaan 68)
  • Stihl fs490 talvella

Onko hyviä ”vippaskonsteja” kuinka sais paremmin toimimaan 490-sahan pölylumella/pakkasella?  Talvisarja on asennettuna, mutta silti kaasari tahtoo jäätää, kaasuläppä jumii.. Jotenkin tarvis saada enemmän lämmintä ilmaa.

• Jätkä

Ne talvikopat taisi olla lisävarusteina, en tiedä, onko niitä enää. Minä en ole juuri pätkääkään raivannut lumen aikana. No joskus on ollut alle kymmenen senttiä.

Pakkaslumi on paskamaista, kun se varisee oksilta, kun pakoputki paukuttaa ilmaa sen verran, että irtolumi tulee sahan imuun .

Joskus oli M-sahoissa vauhtipyörässä sellainen pyörivä sihti, joka heitti lumen ja roskat pihalle kotelon alaosasta.

Olen varma, että on joitakin tiukkoja sahaajia, jotka sahaavat Pikku-Tilhillä ilmanotto samassa asennossa kesät / talvet, ymmärtämättä päivänselviä symboleita sahassa. Hieman samaa voi sanoa raivureista – Ei ole tutustuttu sahaan ja sen asetuksiin, puhumattakaan käyttöohjeesta.

Järkeäkin voisi käyttää – Jos sitä olisi.

jees h-valta

On todella sahureita jotka sahaavat pikkutilhillä kesät-talvet samassa asennossa. Olis symboleita tahi ei. En ole vaivautunut tsiikamaan. Siksi hiukan alkoi närästää tuo ”talvihäirköivät tilhit”. Kun ei ole häirköinyt vaikka ajan samalla säädöllä ja samalla varustuksella kesät talvet. En silloin oikein ymmärrä, että saksalaismerkki olisi jotenkin allergisempi lumelle, ei ole.

savo’ttamies

Eikös uusissa sthilissä ole se nippeli kotelossa, joka pakkasilla käännetään toisin päin, talviasentoon. Muistelen, kun viime joulukuussa 460 mallilla sahailin.

Sehän toimi ,ku junan vessat aikoinaan.

Pakkasnestettä vaijeriin, talveen pitää osata varautua.

Autoihin ja traktoreihin uudet suodattimet, kuorma-autoon ilmankuivaimen patruuna.polttoaineet talvilaatua..kuivia puita tuvanlämmitykseen jne.

wanhajätkä

Kuusi sahaa mukana. Viis pyörii koko ajan. Lunta 30 senttiä maassa ja oksilla sen ku pysyy höttöä…yhtä pöläkkää. kaks huskua, kolme tilhiä ja jonssi. Kaikki on toiminu ihan talviasentoon muuttamalla. Eilen pakkasta 22 ja lumi tosiaan pölisi. yöksi koppa auki ja kuivamaan verstaalle. En nuiden toiminnassa oo eroja huomannu. Soineet ovat. Kahvanlämmittimiä ei voi käyttää…kinttaankastelijat vaan jäädyttää kahvat ja kinttaat tuossa kelissä. Meillä on talvi eikä talvinen…

jees h-valta

Wanhajätkän testissä sahat tulee testattua ilman asennenaurettavuuksia. Onhan meissä arto tosiaan se ero etten tee ammatikseni. Mutta päivän minäkin sahaan kun valoisaa piisaa. Toki lyhyenlaisesti tähän vuodenaikaan mutta muutama tankillinen kyllä. Mutta en minä niin pöljä ole että koneita metsään jättäisin. Samalla ne pannuhuoneeseen kantaa kuin ittensäkin vaatteet vaihtamaan. Kun ei tiedä asioista mitään muuta kuin että laitteet toimii ja hommat tulee tehtyä ei tarvitse turhia murehtiakkaan. Esim.  että mitä sitä taas illan ratoksi maahantuojan mieliksi vielä kehaisisi metsien palstoilla. Jätkän asenne sinällään terveempi että hän tekee täällä neuvovaa ja kokemuksiin perustuvaa useamman konemerkin kattavaa mielipidekirjoittelua. Omaan tyyliinsä tietty mutta sehän on vain mukavaa pikku vääntöä.

pihkatappi

Olin tuossa jutuissa Napapiirillä toimineen vanhan metsurin kanssa, sanoi että sukkahousut oli noissa vanhemmissa raivureissa kopan päällä hyvä pöllylumella. Husqvarnoilla sahasivat.

Täällä on tuo Wanhajätkä ja Jätkä varmaan nimimerkkiensä veroisia. Sopisiko samalla asteikolla Jesselle nimimerkki Välimallinjätkä? No ehkä se sopisi minullekin, kohta laitan raivurit varaston nurkkaan pystyyn.

jees h-valta

Soppee vallan hyvin pihkatappi. Näillä mennään toistaiseksi mitä vapaata aikaa on. Toivottavasti muutaman vuoden päästä hiukan enemmän metsätyöstöä mutta ei aivan joka keliin kuitenkaan.

wanhajätkä

Kyllähän se on tällä viikolla luovutettava. Huomenna tulee 25 senttiä länsilappiin lisää lunta. Tänne rovaniemelle 10-15 ennuste. Sula pohja ni on sitä polvitaipeeseen…liika on liikaa. Mennään ählyjen kans leikkiin konemiestä ja ollaan niin pirun ammattilaisia. No ei me leikitä….kuhan opetellaan.

Pihjkatapin nimityksen taidan panna ihan puhelinluetteloon kieliposkella. Niinku meidän wanhojen hyvin tuntema metsäkoulun opettaja, Pekka Lanko. Tittelinä oli herra. Muuttui poroksi joku vuosi sitte.

Joo, oon sillälailla moternijätkä että värkkään nuiden pakolaisten kans ja opetan niitä työnlaitaan…ihan korvauksetta….mutta toki hyödynki…mettät kuntoon…on niissä kovia jätkiä… mulla vaan irakilaisia…

petep

Onko karvaranteet eikun moniosaajat olleet pystyvää sakkia? Ja nyt rehellinen vastaus ?

wanhajätkä

No toki oon törmänny monenlaisiin asenteisiin. Joillekkin olen paapoja, jotkut nostaa hattua.

Mulla on nuita ollu toukokuusta. Neljä kerralla kolme viikkoa työelämään tutustumassa. Mulle kuuluu totuttaa suomalaiseen kulttuuriin ja työmoraaliin. Sitä suomalaista työmoraalia en heille opeta. Painavat päivät täysillä ilman tupakkitaukoja, Moittivat toisiaan laiskoiksi…jalla jalla…kaikuu koko ajan ku hoputtavat toisiaan. Työturvallisuuden opettamisessa on eniten töitä. Ei siellä kotimaassa työntekijä ole koirankaan arvoinen. Jos joku teloo ittesä ni ei se humenna tuu hommiin…ja siinä se. Kyllä mulla on täys työ opastaa heitä noissa asioissa. Työinnossa pitää koko ajan jarrutella. Niin paljon hurjia tilanteita he rakentavat oma-alotteisesti. Ja minähän se olen syytteessä ja käräjillä jos jotaki sattuu…

Raivatessa on minun lisäksi omavalvonta. neljän metrin onkivapa pyörähtää jokaisen kädessä koealojen mittauksessa. Pysytään tavoitetiheydessä. Liiankin huolellisia meinaavat olla…

Kysykää vaan lisää…jos kiinnostaa ni avataampa oma topiikki…

Esillä 10 vastausta, 41 - 50 (kaikkiaan 68)