Keskustelut Tekniikka Stihl fs490 talvella

  • Tämä aihe sisältää 68 vastausta, 21 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 7 vuotta sitten Jätkä toimesta.
Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 68)
  • Stihl fs490 talvella

    Onko hyviä ”vippaskonsteja” kuinka sais paremmin toimimaan 490-sahan pölylumella/pakkasella?  Talvisarja on asennettuna, mutta silti kaasari tahtoo jäätää, kaasuläppä jumii.. Jotenkin tarvis saada enemmän lämmintä ilmaa.

  • kuusessa ollaan

    Onko talvimallin verkkoputsari myös käytössä, sillä korvataan se musta huopapuhdistin? Sen jälkeen kalibrointi, eli käyntiin ”ryyppy päällä” ja 90 sekunnin päästä suoraan sammuksiin. Silloin havaitsee putsarin vapaamman virtauksen.

    Antti Rantonen

    Kyllä on käytössä..

    Koneviestin testissäkin aikanaan moitittiin että kaasarin vivusto takertelee pakkasella/pölylumella.

    Kokeilin teipata suodatin kopan reijätkin umpeen, että imuilma tulis pelkästään sylinterin suunnalta, mutta ei semmosta ihan 100%sta toimivuutta ole. Ei joka yöksi viittis raahata kotia sulamaan/kuivamaan.

    Jätkä

    Tuon Tilhin kanssa en ole ollut lumisessa metsässä. Kurssilaisten kanssa talvella teimme talvisarjaa vastaavat jutut, eli ensimmäiseksi se, mistä imuilma tulee putsarille. Huskulla oli jo imuilman veto kampikammion ympäriltä, jossa siis ilmassa mahdollisesti oleva lumi suli vedeksi ja valui pois, taikka jäi sinne. Ilmanputsarin yhteydessä oli mahdollisuus sulkea kylmän ilman saanti.

    Jesarilla teipattiin kaikki moottorin kotelon päällä olevat reiät ja käynnistyslaitteen yläosassa olevat jäähdytysilmanottoaukot niin, että korkeintaan puolet niistä jäi auki.

    Sahat pelasivat näin tehtyinä oikein hyvin. Kulmavaihteen vaseliini oli aluksi kankea, mutta notkistuihan se äkkiä.

    Koneeseen ja kaasuttimen ympäristöön ei saisi päästää lunta tarpeettomasti.

    Antti Rantonen

    Toissatalvena minulla oli Dolmarin raivurikin käytössä, siinä teippailin myös suurimmat aukot umpeen ja tein reijän päällyskoppaan että sylinteriltä pääsee lämmintä. Hyvin toimi -26 pakkasella ja sillonki oli lunta puissa niin paljon kuin pysyy 🙂 Stihlissä vähä erilainen rakenne, pitää huomenna ottaa koppa pois ja tutkia anatomiaa. Sais tuon hintaluokan saha toimia ilman rakenteluja.

     

    Petkeles

    Aika herkkään ainaki 460ssä jumittaa itse vaijerimekanismi. Ei tarvi paljon ahdistaa niin ei palauta kaasua. Purin koko shaissen ja laitoin joka kohtaan lukkosulaa.

    kuusessa ollaan

    Teflonspray on myös hyvä yleisvoiteluaine, se ei tahmaa ja hylkii kosteutta.

    arto

    Meillä päin sthil miehet jo lopettaneet työt sahojen toimimatomuuden takia. Me työkaverin kanssa husqvarnoilla jatkettu. Sahoissa ei mitään jäätymisen ongelmia. Lumista kuusikkoa raivailtu. Pelkkä talviläppä pohjasta talviasennossa se riittää.

    Antti Rantonen

    Huskilla piti tänään raivata loppuun, ennen myräkkää. Siitä on myös hyviä kokemuksia… ois kait pitäny sittenkin se 555 hankkia

     

    Makarov

    Hyvin pelittänyt tänäänkin 490 ilman mitään suojauksia. Samoin viime alkutalven lumilla hyvin pelitti myös 460. Enempi itsellä huskuissa ollu lumikeleillä hankaluuksia. Tahtonu kaasu jäätyä. Huskujakin löytyy useampia mutta nyt ostanu viime vuonna stihlin 460 ja nyt muuan viikko sitte 490. Stihlit olleet kyllä positiivisia yllätyksiä näin parinkymmentä vuotta huskuja pyöritelleenä.  Suosittelen kokeiltavaksi.

    Jätkä

    Vanha keino vaijerien ja mm. käynnistyspuolen jäätymiseen on ollut voitelun asemasta käyttää ihan rakaa pakkasnestettä.

    Ruotsalaissahat on tehty pohjoisen oloihin itse asiassa iät ja ajat. Jos ne ei toimi talvellakin, ei siellä toimi muutkaan.

    arton mainitsema talviläppä on juuri sen kampikammion ympäristöön johtavan käytävän tukkija  kesäaikaan. Talvella antaa esilämmitetyn ilman kaasuttimelle.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 68)