Keskustelut Tekniikka Stihl FS 490 täristää kahvoja

Esillä 4 vastausta, 11 - 14 (kaikkiaan 14)
  • Stihl FS 490 täristää kahvoja

    Merkitty: 

    Stihl jäi joku aika sitten terästä kiinni kaatuvaan runkoon ja siinä rytäkässä runkoputki kiertyi akselinsa suuntaisesti, mutta vaimennettu osio jäi sahurin kanssa paikalleen. Piti löysätä torx sieltä etuosan vaimenninjousien luota ja kääntää koko paketti takaisin linjaan. Ilmeisesti asennus ei ole ihan kohdallaan, kun sormenpäitä kihelmöi sahauksen jälkeen. Jouset ja takapäässä olevat kumit näyttävät olevan kunnossa. Onko tuon paketin kasauksessa joku kikka mitä en hoksannut?

  • Jätkä

    ”Kokenut kaiken tietää”

    Ja sanotaan myös, että ”vaivainen kaikki kokee.”

    Veikkaan, että  sahan tärinänvaimennus on ”pinteessä”, eli kuorma jakaantuu epätasaisesti vaimentimille. Lääke olisi kaikkien vaimentimien löysääminen, hieman vielä herkistelyä ja pikkuhiljaa kiristellä, kunnes kaikki on kiristetty. Mallia voi katsoa vaikka auton moottorin kannenpulttien kiristämisestä.

    KeMeRat

    Jep jep, nyt tutkittu sahaa paremmalla aikaa. Runkoputkessa oli kuin olikin taipumaa lähempänä moottorin päätä. Suoristin sen minkä kotikonstein pystyy. Lisäksi käytin tärinänvaimennuksen liitokset auki ja kasasin uudestaan. Ja rasvasin akselin. Tärinä taisi ainakin vähentyä. Jos vielä tuntuu käsissä jotain ostan uuden runkoputken ja akselin…

    reservuaari-indeksi

    Merkkikohtaisia eroja voi tietysti olla. Itselläni varhaisperkauksessa mukana kevyt ja vanha Jonsered, josssa putki silmin nähden vääntynyt oikealle. Rengit oli vääntäneet peräkärriin liinalla liian tiukasti.

    Kun se oli muissa asioissa huollossa, niin huoltomies sanoi että ei se mutka haittaa mitään. Ja samat havainnot itselläni, hyvin toimii ilman tärinöitä.

    Lauri

    Izuzuuppinen

    Akselin rasvaus vähentänee tärinää. Laita sinne vaan ihan reilusti vaseliinia.

    Kytkinkotelon ulkopuolelta, muovikuoren alta, jos sinne asti olet konetta purkanut, mustat pehmokumiset joustimet. Niilläkin lienee jokin merkitys tärinänvaimennukselle.

    Runkoputki koostuu kahdesta palasta. Ensimmäinen osa ulottuu kulmavaihteelta siihen kohtaan missä muovinen paksumpi osa alkaa. Putki on jousitettu ja liikkuu siis ihan lurppana kun akseli on pois paikaltaan. Toinen osa putkea on muoviosan sisällä ja ulottuu koneelle.

    Luulenpa kahvatärinän pääasiallisena syynä olevan akselin, joka vipattaa putken sisällä.

Esillä 4 vastausta, 11 - 14 (kaikkiaan 14)