Keskustelut Tekniikka Stihl FS 490 täristää kahvoja

Esillä 8 vastausta, 1 - 8 (kaikkiaan 8)
  • Stihl FS 490 täristää kahvoja

    Merkitty: 

    Stihl jäi joku aika sitten terästä kiinni kaatuvaan runkoon ja siinä rytäkässä runkoputki kiertyi akselinsa suuntaisesti, mutta vaimennettu osio jäi sahurin kanssa paikalleen. Piti löysätä torx sieltä etuosan vaimenninjousien luota ja kääntää koko paketti takaisin linjaan. Ilmeisesti asennus ei ole ihan kohdallaan, kun sormenpäitä kihelmöi sahauksen jälkeen. Jouset ja takapäässä olevat kumit näyttävät olevan kunnossa. Onko tuon paketin kasauksessa joku kikka mitä en hoksannut?

  • Kokenut kaiken tietää

    Tarkistappa, että putki on oikeasti suora joka suuntaan. Jos se on väärä hiukankaan, pakkaa väristämään, eikä edistä koneen elinkaarta. Metrin teräsviivain hyvä apuväline. Voi niissä joustimissakin jotain olla. Ja jos on oikeasti asiatunteva huolto lähellä, kannattaa käyttää, jos omalla silmällä ei vikaa löydy. Jos omassa kropassa on yhden päivän sahauksen jälkeen tuntemuksia, niin kyllä siinä helposti voi joku kipu olla sahassa, joka kannattaa laittaa kuntoon, oman ja sahan terveyden takia, vaikka satasen maksaisikin. Ja kyllä se käyttöohje kannattaa lukea aina, vaikka niissä pykälää vanhemmissa malleissa saattaa olla perusjuttuihin paremmat vinkit, uudemmissa ohjeissa sitten on paremmat ohjeet kalibrointeihin.

    Rane

    Terä tuskin on enää suora tuommoisen väännön jälkeen?

    KeMeRat

    Terä vaihdettu.

    Izuzuuppinen

    Justiinsa sahailin 490:llä. En tiedä onko putki suora vai ei mutta luulenpa että tärinä voi johtua terälle menevän akselin värinästä tai sitten epätasapainossa olevasta terästä. Terää kun aikansa viilaa niin voipi herkkä balanssi kadota viilajauhon myötä tantereelle.

    arto

    Jokuhan kahvasto paketista ottaa sahan runkoon kiinni, Siitä tärinä johtuu .

    miksuliini65

    Runkoputki väärä myös kulmavaihde voi olla entinen

     

    KeMeRat

    Kulmavaihde ja koko saha on vasta muutaman hehtaarin verran käytettyjä. Taidan ottaa toisen mtronicin varastosta käyttöön ja katsella paremmalla aikaa onko kuitenkin joku tärinänvaimennin korkannu. Runkoputki ja akseli näyttivät olevan ok, kun suoralla pinnalla tarkisti.

    Izuzuuppinen

    Jos kahvat täristää niin sitten kyse lienee siitä, että kahvojen ja itte motskarin välinen vaimennus on epäkunnossa. Sahahan tärisee joka tapauksessa olipa se kuinka uusi tahansa.

Esillä 8 vastausta, 1 - 8 (kaikkiaan 8)