Keskustelut Tekniikka Stihl FS-490 kytkin

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 19)
  • Stihl FS-490 kytkin

    Merkitty: 

    Onkos kokemuksia Stihl 490 kytkimestä ? missä vaiheessa menee vaihtoon ?

    Useamman motin puuta niittäneessä 490:ssä on sellainen ilmiö, että paksumpaa puuta sahatessa kone kyllä huutaa, mutta terä ei jaksa pyöriä. Lienee ihan normaalia, että kytkin hiukan luistaa, mutta kuinka paljon on liikaa ?

  • Metsänmies

    Puhut siis raivaussahasta. Oletko varma, että terä on kunnolla kiristetty. Kyllähän kytkinkin kannattaa joskus vaihtaa, jos se on todella pahasti kulunut, koska loppuun kuluneet käpälät voivat rikkoontua.. Kuitenkaan kuluneenkaan kytkimen ei pitäisi luistaa, koska se toimii keskipakoisvoimalla, eikä siinä ole rajoittimia jotka estäisivät käpälien aukeamista. Kytkimen jouset venyvät myös riittävästi kuluneessakin kytkimessä, eivätkä estä käpälien avautumista. Jos kuitenkin vaihdat kykimen, kannattaa vaihtaa myös kytkinrumpu. Kulunut rumpu voi haljeta ja aiheuttaa suurta vahinkoa.

    arto

    Ei ole normaalia. Kytkin voi luistaa jos ns lasituu. Silloin on käynyt todella kuumana. Vaihtoon vaan. Kytkin ja rumpu.

    Metsänmies

    Joo, voihan niitä vaihdella, jos haluaa. Kymmeniä raivaussahoja olen sahannut loppuun, eikä niihin ole kovin monta kertaa vaihdettu kytkimiä, Muutamaan olen vaihtanut. Tuo arton kertoma ”lasittuminen” on tosin mahdollista. Johtuu nuukasta kaasun käytöstä, jolloin kytkin todellakin kuumenee ja luistaa.

    Rane

    Omassa 490:ssä en ole vielä kytkimeen koskenut.252 Huskissa meni kerran kytkinrumpu niin ohueksi että se ikäänkuin levisi reunoilta.Se kyllä luisti kovasti kun kenkien pinta oli eri kulmassa kuin rumpu.

    Ola_Pallonivel

    Vai onko kulmavaihteessa vika? Täällähän joku kyseli neuvoja vastaavaan vikaan. Mutteri, kulmavaihde ja akseli ensin tarkistukseen.

    Izuzuuppinen

    Jep jep. Ja kiitos kommenteista.

    Kulmavaihde toimii mielestäni niinkuin pitääkin, mutta alkeisasia eli mutterin kireys täytyy tarkistaa uudestaan. Otin kyllä rasvat pois terästä ja terän kiinnityspinnasta, mutta voihan se terä siltikin luistaa.

    Tilasin uuden kytkimen ja vaihdan sen nyt joka tapauksessa. Selviää samalla onko kitkapinta lasittunut ja siksi muuttunut luistavaksi. Rmpua en tilannut, mutta saattaa tarvita senkin. Jouluna ei onneksi tartte sahailla.

    Saha on kyllä muuten toiminut ihan mallikkaasti ja vieläkin paremmin kun puhdistin ilmansuodattimen.

    oksapuu

    Kytkin on kuluva osa, jos terä pyörii tyhjäkäynnillä niin loppu mikä loppu…

    Oma raivuri juuri telakalla kytkin rempassa. Oli muuten fiksu paja kun antoi vaihtohyllystä käytetyn tilalle kun ei ollut osia. Nyt parinkymmenen tankin jälkeen taidan tuon vanhan ostaa omaksi, ihan soiva peli…

    Ps. Pelkkä jousien vaihto kytkinrempassa on pelleillyä, hajoaa heti uudestaan…

    Metsänmies

    Izuzuuppinen:”Tilasin uuden kytkimen ja vaihdan sen nyt joka tapauksessa.” On suuremman työn takana tuo kytkimen vaihto, kuin vanhemmissa Stihleissä. Enempi joutuu purkamaan,mutta onnistuu kyllä kotikonsteinkin.

    moto79

    Aamulla tuli etsittyä vikaa 460:sta kun hävisi vedot, kuvittelin ensin että vika kulmavaihteessa mutta vika oli akselista hävinneet booritukset kytkinrummun puolelta. Ensiapu oli akselin kääntö toisin päin kun näyttää booritus menevän kulmavaihteen päässä pitemmälle. Itsekkin huomasin että kytkimen purkaminen näyttää olevan vaikeampi kuin vanhemmissa.

    Izuzuuppinen

    Kytkimen vaihtoon on onneksi aikaa ja luultavasti riittävästi työkalujakin. Räjäytyskuvatkin näyttävät löytyvän netistä, niin saa suunnilleen kaikki osat takaisin paikoilleen.

    Tällä kytkinhuollolla on tarkoitus varmistaa, että saha on kunnossa kun sitä taas seuraavan kerran tarvitaan eikä keikka mene eväsleipien syömiseksi.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 19)