Keskustelut Tekniikka Stihl FS 480 -raivaussahan säädöt

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 32)
  • Stihl FS 480 -raivaussahan säädöt

    Tulin ostaneeksi käytetyn Stihl FS 480 -raivaussahan ja olin tänään tekemässä ennakkoraivausta.

    Saha meinasi sammua joutokäynnillä ja jouduin säätämään joutokäyntiä useampaan kertaan. Useampi tunti menikin hyvin, mutta sitten saha alkoi sammua taas vähän väliä. Voisiko iltapäivällä ollut räntäsade vaikuttaa asiaan? Ilmansuodatin oli kyllä vähän märkä, kun katsoin sitä illalla. Muuten saha toimi kyllä oikein hyvin, vain joutokäynnin kanssa oli ongelmia.

    Raivaussahan kaasuttimen säätäminen ei ole minulle kovin tuttua, kun tämä on ensimmäinen raivaussahani. Miten säätäminen tehdään oikein? Pysyvätkö säädöt sitten yleensä kohdallaan vai pitääkö niitä korjata esim. ulkoilman lämpötilan mukaan?

  • tamperelainen

    Itsellä paljon sahattu 480.Kestävyys on positiivista.Aamuisn saanut vuosia nykiä 10x ennenkuin hyppää tulille.Laiska kiihtymään.Kaukana ärhäkästä kierroskoneesta.Hankala piirre tuo ahdas väli terän ja suojuksen välissä.Jos vähänkin ruohoa,niin tukkeaa terää ja se taas syö kytkintä ja muutenkin hentoja voimia

    oksapuu

    Jos tuohon lisää kierroksia haluat niin pakoputki irti ja 5mm poralla muutama reikä erisuuntiin siihen pakoputken välipeltiin (suolistus)..

    Oli täällä joku vaihtanut myös sen pakoputken pään isompireikäiseen..

    Jätkä

    ”Kuristusten” poistaminen luonnollisesti lisää määrättyyn rajaan asti tehoja.
    2-tahtivehkeissä kunnon tehoja saa vain rustailemalla oikean mallisen tehopakoputken ja tietenkin myös imupuolta pitää helpottaa.

    Elikkäs pakoputkessa pitää olla jonkin verran vastapotkua, joka estää seoksen tulemista raakana pakoputkeen.

    Joissakin sahakoneissa on ilmanputsarin aukkoa muokattu paremman täytöksen saamiseksi, mutta parhaan tuloksen saisi sovittelemalla isomman kaasuttimen koneeseen. Nimenomaa kurkkua pitäisi silloin isontaa.

    Sahauskilpailuissa käytetään aikalailla viritettyjä sahoja, joiden käyntiäänikin on aikalailla paljon kertova.

    15 ha

    Vein sahan jo eilen takaisin liikkeeseen korjattavaksi. Huoltomies mittasi jotain ja sanoi, että kaasuttimen kalvot pitää uusia.

    Jätkä

    Eipä taida huoltomies olla oikein kärryillä tuossa asiassa.
    Fakta: Kaasuttimen kalvoja ei tarvitse vaihtaa, ellei niissä ole reikää tai repeytymää.
    Kalvot vaihdetaan käytännössä aina turhaan. Lähes aina kaasutin avataan turhaan.
    Jos neulaventtiili vuotaa, on sen vaihto edessä, mutta silloinkaan ei tarvitse avata kaasuttimesta muuta kuin säätökalvon puoli, se on peltikannen alla.
    Jos sahan käynti muuttuu kalvojen vaihdon jälkeen, siellä on muuttunut jokin asia, esim tiivisteissä on ollut vikaa, tai niihin on tullut vika, samoin impulssikanavassa on ehkä tapahtunut muutos jne.

    oksapuu

    Kyllä tuota kalvoremppaa kannattaa kokeilla, halpaa remonttia…

    Ei näitä vanhoja 480:siä ole suunniteltu ekobensoille (95:lle), ekobensan alkoholi liuottaa kalvoja ja kalvot venyy-paukkuu :-)…

    arto

    Kaasuttimen kalvoja ei tarvitse vaihtaa, ellei niissä ole reikää tai repeytymää.
    Kalvot vaihdetaan käytännössä aina turhaan. Lähes aina kaasutin avataan turhaan……..Niin tuo on oletus. Kyllä mittari tietää paremmin kuin oletus. olen nähnyt kalvoja joissa ollut muovia joka on liuennut elintarvike käyttöön käytetystä bensa kanisterista. Vesi toinen kalvojen pilaaja, samoin joskus näkynyt hapettuneita kaasuttimia. hartsia valkoisenaan ultra pesu ja taas ok. Samoin neulan alla jousi nykymalleissa vikapaikka jousi menettää tarkoituksensa. Viat olleet vanhoissa sahoissa jotka olleet käyttämättömänä kauan,

    Jätkä

    arto taas höpöttää vasten parempaa tietoa ihan mitä sattuu.
    Sellaista mittaria ei ole, jolla kalvojen kunto voidaan testata, ellei sitten näyttö näytä aina samaa.

    Kaasutin voidaan koeponnistaa bensaletkun liitosnipasta, mutta siinä todetaan vain se, pitääkö neula. Sillä ei ole mitään tekemistä kalvojen kanssa.

    Olen avannut ja koonnut useita satoja kaasuttimia, eikä yhdessäkään ole ollut kalvoissa vikaa, eikä kalvot ole olleet sottaiset tai liuenneet.

    Vikaa on ollut suodattimessa, se on ollut likainen, vettä ei ole ollut pisaraakaan yhdessäkään kaasuttimessa, vesi jää tankissa olevaan suodattimeen.
    Jos kalvo on venynyt, niin sellainen kalvo toimii paremmin kuin venymätön.
    Neulaventtiili voi vuotaa, se vaihdetaan, keinuvipu voi olla väärässä korkeudessa, se taivutetaan oikeaksi, säätökalvon alumiininasta voi olla kulunut, sekin hoituu keinuvivulla.
    Kunhan impulssikanava on auki – sen voi testata vaseliinitipalla – ja tiivisteet on ehjät ja oikeassa järjestyksessä, niin se puoli on kunnossa.

    Jos on oikein paljon sahattu saha, sen kaasuläpän akselin reijät ovat kuluneet ja vuotavat, niitä ei kannata yrittää korjata.

    Polttoainepuoli pitää olla mahdollisimman puhdas.

    arto

    säätökalvon alumiininasta voi olla kulunut, sekin hoituu keinuvivulla….. Joo jos haluaa leikkiä….Meillä laitamme aina uutta osaa ne niin halpoja Varmaan huoltokin ajattelee noin.

    rööri roope

    Täällä savon keisarilla on jutut kuin vanhoilla neukkujen kommunisteilla jotka kehuivat itseään ja omistamiaan koneita.
    Elikkä neukut kehui piikkinokka mosse ainut oikea auto ja tää savon keisari että husoppi on ainut oikea m-saha.
    Kumpikaan ei luovu kannastaan vaikka voissa paistais.

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 32)