Keskustelut Tekniikka Stihl fs 460 vai 490?

Esillä 10 vastausta, 51 - 60 (kaikkiaan 158)
  • Stihl fs 460 vai 490?

Kumpi malli olisi parempi alaa opiskelevalle ja mahdollisesti ammattikäyttöön soveltuva? Onko 460 200 mm terävarustus riittävä?
    Onko 490 esim turhan järeä taimikon perkaukseen tai 460 alakanttiin ennakkoraivaukseen?

• Jätkä

Ei pidä paikkaansa. Piste.

wanhajätkä

Kiuudella sahalla on nyt menty. Merkillä ei oo väliä. Kaikki lähes tonnin sahat kyllä toimii…makuasia sano koira ku munia nuoli…mielipiteet jakautuu mutta kaikkiin on totuttu”.jonssi, husku ja stiili…ikkuista konetta ei oo vielä keksitty…

wanhajätkä

Ammattilainen pärjää miltei millä vaan…erot käytettävyydessä tulee amatööreiltä. Mulla sahurit on ollu minun lisäksi arabeja..pirun kovia jätkiä mutta vehkeiden pitää pelata…

wanhajätkä

Minusta tärkeempi on valjaiden sopivuus rupalle. Meillä on käytössä tiilin ja hukun parhaat….mielipiteet jakautuu…nyt pudotettiin kinttaat…rääseiköissä lunta polvitaipeeseen ja tykky puissa….jatkuu keväthangilla

trimmeri

Nyt joku pitää varmasti hulluna, eikä välttämättä väärässäkään ole, mutta silti pieni kysymys. Onkohan joku purkanu tai myyny osia 460 tilhiin ja vielä jostainsyystä tietäisi eroista 410 minitilhiin. Mielessäni on siis ”mopoviritys”. Eli joskohan tuo 460 sylinterisarja sopeis suoraan tuohon miniin? Iskunpituus piräis olla sama, joten oliskohan erona vain männän koko? Minitilhissä on yksi sellainen juttu, minkä takia siihen vois uhrata ja se on sopivuus kropalle. Mun selkä ei kestä huonoa työasentoa ja wanhalla lyhytputkisella huskyllä ei kauaa pystynyt hommia tekemään selän takia. Nyt saa mennä rinta rottingilla ja kanto on automaagisesti sopivaa, eikä selkä kiukkua yhtään, vaikka koko päivän vinguttais.

Jätkä

Torissa joku Kankaanpääläinen Jobbari myy harmaatuontiosia mm. Tilheihin. Kannattaisi ehkä häneltä kysyä.

Epäilen sellaista vaihtoehtoa, että sylinterin alapää on mahdollisesti yhtenäinen kampikanmmion yläosan kanssa, eli kampikammio halkeaakin vaakasuoraan tavanomaisen pystysuoran sauman asemasta. ( MS 250, 230)

Voihan eroa olla muunlaistakin, mutta Noin suurella valmistajalla voi olla jossakin toisessa sahassa samanlainen sylinteri – kunhan sen vaan löytää. Tuossa ei varaosanumerokaan auta, kun kyse on eri kokoisista sylintereistä.

lastunraapija

Jätkän hommissa näin: ”Ikinä – Koskaan – Milloinkaan , ei ole tarvinnut kytkinjousta vaihtaa siksi, että se olisi venynyt, taikka painunut kasaan niin, että kytkimen toiminta olisi häiriintynyt.”

Jätkän koneet ovat varmaan olleet aina tuoretta vuosikertaa eikä ikä ole päässyt painamaan. Itse kyllä jouduin 18 vuotta vanhaan Jonssin ketjusahaan (2045) kytkimen jousen vaihtoon juuri löystymisen takia. Siinä on yksi pitkä jousi kolmen kytkinpalan ympäri. Kokoonpanossa täytyi yksi pala kiinnittää ruuvipenkkiin ja kahta muuta palaa vetää yhtä aikaa isoilla pihdeillä jousta vastaan, jotta loksahtivat paikalleen. Näppivoimilla ei onnistunut.

Apli

Minä tilasin ebay:sta Sthil fs 450 raivuriini uuden kulmavaihteen oli 3 kertaa halvempi kun mitä suomesta saa, sahannut 12 tankillista enkä huomaan eroa alkuperäiseen, jatkossa toimin samoin…

Jätkä

”-Jätkän koneet ovat varmaan olleet aina tuoretta vuosikertaa eikä ikä ole päässyt painamaan. Itse kyllä jouduin 18 vuotta vanhaan Jonssin ketjusahaan (2045) kytkimen jousen vaihtoon juuri löystymisen takia. Siinä on yksi pitkä jousi kolmen kytkinpalan ympäri. Kokoonpanossa täytyi yksi pala kiinnittää ruuvipenkkiin ja kahta muuta palaa vetää yhtä aikaa isoilla pihdeillä jousta vastaan, jotta loksahtivat paikalleen. Näppivoimilla ei onnistunut.”

-Niin se uusi jousi pannaan paikoilleen, jos ei ole siihen hommaan tehtyä erkoistykalua, jolla jousi menee paikoilleen pinemmällä venytyksellä.

En ole tositoimessa koskaan taistellut 18 vuotta vanhan sahan kanssa, siinä on jousi varmaan pitkästynyt käytön puutteesta.

Yleensä olen omilla sahoilla sahannut noin 20 teräketjua loppuun. Siinä vaiheessa saha on jo rapistunut lähes joka puolelta niin paljon, että se on aika panna vaihtoon.

mainittu pitkä rengasjousi on yksi parhaista kytkinjousipatenteista. Ne kestivät hyvin, koska joustovaraa oli paljon. Joskus olen tehnyt pikakorjauksen, kun sellainen jousi on katkennut: Hieman lyhentäen ja vääntäenuudet koukut se on saatu pelittämään.

Löyhtyminen ei ole kylläkään ollut syynä koskaan.

Jätkä

”-Minä tilasin ebay:sta Sthil fs 450 raivuriini uuden kulmavaihteen oli 3 kertaa halvempi kun mitä suomesta saa, sahannut 12 tankillista enkä huomaan eroa alkuperäiseen, jatkossa toimin samoin…”

-Ne Ebay:n kulmurit ovat luultavasti aivan samasta kiinalaisesta tehtaasta kuin virallisella maahantuojalla myynnissä olevat.

Samaa kilpailua käydään kaikilla muillakin tuotteilla. Myyjiä on lukematon määrä.

Esillä 10 vastausta, 51 - 60 (kaikkiaan 158)