Keskustelut Tekniikka Stihl Fs 450k

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 11)
  • Stihl Fs 450k

    Stihlin raivurissa käyntiongelmia.Ei käy tyhjäkäyntiä.Vaiva alkoi jo viime kesänä,viime viikollakin sahasin 4 tankillista ei mitään vaivaa,eilen lähdin raivaamaan ja tankillinen meni ihan ok tankkasin sahan lähdin jatkamaan raivausta niin saha ei käy tyhjäkäyntiä vaan sammuu.Lähtee käyntiin kyllä normaalisti ja kierroksia ottaa normaalisti ei käy tyhjäkäyntiä.Kalvot vaihdettu viime kesänä tulppaa on vaihdettu useamman kerran,pakoputkesta poltettu karstat .Vein sahan huoltoon kun en keksinyt mikä sahaa vaivaa.Sitä mieltä oli huoltomies ,että ei ainakaan kalvovika ole kun ottaa terävästi kierroksia.Saha on 12 vuotta vanha mutta tunteja ei ole paljon takana.Onko kellään vinkkejä mistä vikaa alkais etsimään.On vähän ikä vaiva kun välillä pelaa ihan normaalisti,tahtoo mennä autolla ajeluksi homma.

  • Panu

    Mulla on noin 9 vuotta vanha 480, ei kovin paljon käytetty ja sama ongelma. Toisinaan ei myöskään lähde käyntiin. Oli huollossa, ei tullut kuntoon, vein takaisin, ei tullut kuntoon. Täytyy vaan pitää sormea kaasulla koko ajan tai säätää tyhjäkäynti tarpeeksi korkealle. Kituuttelen tällä kunnes akkuversio tulee markkinoille.

    Jätkä

    Voisikohan vika olla bensaletkussa? Jos sen vaihtaisi ja samalla uuden imupään.
    Imukaulan tiiveys ja impulssiletkun kunto ja aukiolo?
    Ei sytytystulppia kannata jatkuvasti vaihtaa, kun käyttää oikeita tulppia ja tarkistaa kärkivälin, joissakin tapauksissa on joutunut kärkiväliä pienentämään huomattavasti.
    Ja vanha totuus: 99 ,9 kertaa sadasta kaasuttimen kalvot vaidetaan suotta, enemmän on harmia ropelokynsien rapallamisesta kaasuttimen sisäosilla.
    Ainoat mahdollisesti huoltoa vaativat osat kaasuttimessa on neulaventtiili ja verkkosuodatin pumppukalvon puolella.
    Noin vanhassa sahassa kampiakselin tiivisteet voivat vuotaa, = Suhteellisen helpot vaihtaa.
    Tietenkin voi olla, että Lo – suutin on väärässä asennossa, sekin kannattaa tarkistaa.

    kuusessa ollaan

    Mieleen tulis tosiaan kampuran stefojen vuoto, eli matalilla kierroksilla saa sieltä ilmaa ja sammuu liian laihalla seoksella. Itsellä oli sama vika aikoinaan huskun 238-sahassa. Vaikuttaako sahan asento tyhjäkäyntiin, eli vaaka tai pystyasento?

    Jukka64

    En ole kyllä kokeillut käykö pysty asennossa.Täytyy odotella jos jotain selvyyttä tulisi.Tuo stefojen kautta vuodonhan pystyy kyllä tietääkseni testaamaan.Polttoaine puolen viat vaikkuttaisi.

    kuusessa ollaan

    Stefat saattavat olla kovettuneet, etenkin jos sahalla on vähän sahattu ja ikää on kuitenkin 12 vuotta. Käyttämättömänä tiivistemateriaalit kuivuvat ja kovettuvat, se on hyvin yleistä vanhoissa pitkään seisoneissa koneissa. Pienen käytön jälkeen saattavat vuodot kadota, kun tiivisteet notkistuvat.
    Jos sahassa on tehoa ja ottaa kierroksia, silloin polttoainetta ainakin saa. Tosiaan tyhjäkäyntitilassa seoksen muodostuminen on kriittisintä, pienikin ilmavuoto voi vaikuttaa. Itsellä tuo edellä mainittu saha kävi tyhjäkäyntiä vain kyljellään, pystyssä sammui…kampura siirtyi sen verran sivuun, että kampuran kiillottunut ja hieman kuluneempi kohta siirtyi pois stefan huulen kohdalta, joka oli vielä kulunut pyöreäksi.

    Niin, onkos muutoin tankin korvausilman saanti tutkittu?

    Jätkä

    Stefavuotoa voi testata kääntämällä käyvää konetta normaaliasennosta käynnistinlaite alaspäin, käynnistinlaite ylöspäin ja uudestaan. ketjusahassa on helpompi käännellä kyljeltä toiselle.
    Kovettunut stefa on todella kelvoton. Kun sitä sormissa hipelöi, niin sen hoksaa kyllä heti, varsinkin kun koittaa uutta samalla tavalla.
    Akkukäyttöinen 12 vuotta vanha saha on ainakin akun kannalta vielä kelvottomampi. Ja kun menet ostamaan uutta akkua, niin …

    Panu

    Lyhyesti akkuvehkeistä: sama akku käy kaikkiin Stihlin laitteisiin, mulla on saha ja trimmeri. Oikein säilytettynä akku kestää pitkään mutta kun joskus pitää laittaa muutama satanen sen uusimiseen niin polttoainekuluissa on tullut jo paljon isompi säästö.

    Suurin hyöty on kuitenkin se, ettei tarvi hengittää pakokaasuja ja laite toimii aina luotettavasti.

    Jukka64

    Kyselin yhdeltä pienkone korjaajalta.Sanoi että jos stefa vuoto käynti vaeltaa.Tuota imusuodinta ei tullut katsottua.Mutta seurataan tilannetta eikohän tuosta joku selvyys tule.

    Jätkä

    ”Lyhyesti akkuvehkeistä: sama akku käy kaikkiin Stihlin laitteisiin, mulla on saha ja trimmeri. Oikein säilytettynä akku kestää pitkään mutta kun joskus pitää laittaa muutama satanen sen uusimiseen niin polttoainekuluissa on tullut jo paljon isompi säästö.

    Suurin hyöty on kuitenkin se, ettei tarvi hengittää pakokaasuja ja laite toimii aina luotettavasti. Sisältöä on muokattu
    Lähetetty: 7 h, 42 min sitten
    Lähettäjä: Panu ”
    Kun akkusahoissa on ketjunopeus n. 60 % polttomoottorisahan räyhäkkyydestä, niin äkkiä sillä sahaamiseen kyllästyy, jos on sahannut kunnon sahalla.
    Ainakin Tilhillä ja HVA:lla on ollut katalysaattoriversioita sahoissa, en tiedä, onko enää.
    Kun hyvä saha on oikeissa säädöissä ja polltoaine- öljysuhde oikea, ei sahatessa juuri katkua tunnu. (Hirrenveistäjät ovat käyttäneet)
    Meillä on Tilhin 2000 w:n sähkösaha, eikä sillä ole miellyttävä sahata. MS 200 pesee sen mennen/tullen ja palatessa.

    oksapuu

    Niin…

    Sahaa pitää käyttää, pitkään varastossa maanneen raivaussahan ongelma…
    Vaihdat ensin tankkiin tuoreet bensat, seuraavaksi kierrät kaasuttimen ruuvit tiukasti pohjaan ja avaat takaisin perussäätöön.

    Toisto tarvittaessa. Jos edes jotenkin saat toimimaan niin 20 bensalitran jälkeen pelaa todennäköisesti hyvin 🙂 …

    Vaikeat tapaukset: Kaasutin irti ja pesuriin, jos ei auta niin osta uusi kaasutin.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 11)