Keskustelut Tekniikka Stihl 460 vaiko 490 ?

Esillä 8 vastausta, 41 - 48 (kaikkiaan 48)
  • Stihl 460 vaiko 490 ?

    Nykyinen ykkösraivuri ollut Stihl 480.480 ollut 10v kovassa käytössä,hyvin selvinnyt.Nyt ilmeisesti moottori väljä,kulmavaihteessa alkanut esiintyä pientä välystä.Työsarka. on taimikon varhaishoidosta ennakkoraivaukseen.Olen ajatellut Stihl 460 tai 490,arvonassa on myös 200mm vaiko 230.

  • Jätkä

    L- suuttimella säädetään juuri kiihtyvyyttä, Joka muuten ilmahuuhtelu koneissa on jo oma juttunsa. Niitäkin tullut säädeltyä monta.
    Lähetetty: 01.09.2016
    Lähettäjä: arto

    Et ole – arto, koskaan nähnyt kaasuttimen toiminnasta tehtyjä – kaasutinvalmistajan opetuskalvoja.
    Niissä selkeästi näytetään, kuinka L-suuttimen toiminta menee ja koko juttu perustuu sille, että kaasuläppä on käytännössä kiinni.
    Kiihdytysvaiheessa, kun kaasuläppää avataan, antaa kiihdytysporaus pienen lisäannoksen, mutta siihen ei vaikuteta suutinneulalla, vaan se on lisäporaus. Varsinainen tehosuutun on Venturin kohdalla ja sen toimintaa säädellään vain H-suuttimella.
    Noita kahden kierroksen L-suuttimen vääntäjiä on nähty, mutta heiltä jää kyllä isompi puu katkaisematta.
    Voitte hakea takuumiehiä vaikka kuinka paljon, mutta sekään ei muuta käyntiä oikeaksi.

    arto

    Alakierrosten ja tyhjäkäynnin seossäätö

    Laske otteesi kaasukahvasta, kunnes moottori käy tyhjäkäyntiä. Jos moottori sammuu, tempaise se uudestaan käyntiin. Laske pikkuhiljaa moottorin kierroksia kaasukahvasta samalla kuulostellen moottorin käyntiä. Korjaa tarvittaessa alaseosruuvista (L). Voit myös kiertää tyhjäkäyntikierrosruuvista lisää kierroksia (seosruuvien alla oleva ruuvi, myötäpäivään lisää), kunnes saat moottorin käymään ilman käsin kaasuttamista.

    Etsi jälleen kohta, missä moottori käy puhtaiten, säätäen tällä kertaa alaseosruuvia (L). Kun puhdas kohta löytyy, laske tyhjäkäyntikierroksia (seosruuvien alla oleva ruuvi vastapäivään), kunnes tyhjäkäyntikierrokset ovat normaalit. Säädä jälleen seosruuvista paras tyhjäkäyntikohta. Jälleen voi olla tarvetta säätää tyhjäkäyntikierroksia, ja sen jälkeen taas seoksia… Alakierrosten seossäätö on se haasteellisin.

    Kun olet mielestäsi saanut seokset kohdalleen, kokeile ryntäyttää moottoria. Jos moottori ”miettii” ennen ryntäämistä, lisää hieman alaseosta (L).
    SIINÄ FAKTAA L SUUTIMEN SÄÄDÖSTÄ WALPRO KYSEESSÄ

    oksapuu

    Heh…

    Siirtykääs äijät nykyaikaan, ei noita Tilhin kaasuttimia enää ruuvimeisselillä säädetä :-)…

    Jätkä

    Heh…

    Siirtykääs äijät nykyaikaan, ei noita Tilhin kaasuttimia enää ruuvimeisselillä säädetä :-)…
    Lähetetty: 4 min sitten
    Lähettäjä: oksapuu

    Suurin osa suomen raivureista on A: Jotain muita kuin Tilhi. ja B: Kun sahassa on meisselillä säädettävät suuttimet, niin ne on säädettävä meisselillä.
    Te tekstiilimetsurit olette erikseen.

    oksapuu

    Juu…

    Tilhin viestiketjuhan tämä on ja se 252RX on auttamattomasti historiaa…
    Raivuulla olen kyllä ”tekstiilejä” vaatteita käyttänyt, mutta valinta on tietysti vapaa :-)…

    Jätkä

    Kun olet mielestäsi saanut seokset kohdalleen, kokeile ryntäyttää moottoria. Jos moottori ”miettii” ennen ryntäämistä, lisää hieman alaseosta (L).
    SIINÄ FAKTAA L SUUTIMEN SÄÄDÖSTÄ WALPRO KYSEESSÄ
    Lähetetty: 33 min sitten
    Lähettäjä: arto

    ”Pojat” ovat keksineet hyviä nimityksiä, kuten ”alaseos” ja ”yläseos”.
    Tuo kopioimasi lista on sikälis ”väärin”, että ei ensin säädetä tehokäyntiä, eikä ensin surutta avata suuttimia 1,5 kierrosta.
    Tuo tyhjäkäynnin säätö menee lähes noin, mutta niistä parhaista kierroksista avataan suutinta heti hieman.
    Pitäisi kuitenkin muistaa, että jo viisi minuuttia vaikuttaa joskus mielettömän paljon.
    Vasta viimeksi säädetään tehosuutin =”yläseos”, koska tyhjäkäynti porauksista tulee myös tehokäynnillä tavaraa ja seoksen pitää olla ”justiin”.

    Miksi sanot tyhjäkäyntisuutinta alaseosruuviksi, jos se sinun käsityksesi mukaan on kiihdytyssuutin?

    veli poika

    Kyllä jätkä elelee menneisyydessä. Husku kauppiaankin piti
    nöyrtyä ja ottaa tilhin edustus kun ei raivuri kauppa käynyt.
    Tilhin 490 on se saha mikä tänäpäivänä melläpäin laulaa
    metsissä eikä tarvitse käänellä ruuvveja eikä lisätä rasvaa.
    Eikun bensaa tankkiin ja menoksi ja kyllä kestää.

    Jätkä

    Ilmeisesti luetun ymmärtäminen on nimimerkki veli poika:lle ylivoimaista.

    Kyse oli noiden meisselillä säädettävien kaasuttimien säätämisestä. Niitä on takuulla suomessa käytössä vielä yli 90 prosentissa sahoja.

    Myös ”ruotsalaissahoissa” on sähköllä ohjattavat kaasuttimet, enkä katso kertakäyttökulmavaihteiden tuovan merkittävää etua raivurin käytössä.

Esillä 8 vastausta, 41 - 48 (kaikkiaan 48)