Keskustelut Tekniikka Stihl 460 vaiko 490 ?

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 48)
  • Stihl 460 vaiko 490 ?

Nykyinen ykkösraivuri ollut Stihl 480.480 ollut 10v kovassa käytössä,hyvin selvinnyt.Nyt ilmeisesti moottori väljä,kulmavaihteessa alkanut esiintyä pientä välystä.Työsarka. on taimikon varhaishoidosta ennakkoraivaukseen.Olen ajatellut Stihl 460 tai 490,arvonassa on myös 200mm vaiko 230.

• Jätkä

Tuota terän kokoa on taidettu pähkäillä täällä. Moni on ilmaissut mielipiteenään, että isommalle puulle isompi terä ja pienelle risulle pieni terä.
    Tuo kanta on jotenkin yksioikoinen, enkä ole samaa mieltä.
    Isommalle puulle isompi kone ja jos pienempi kone painaa yhtä paljon, sitä ei lainkaan.

Isompi terä on minun mielestäni parempi nimenomaa pienessä risukossa, koska sillä osuu siihen risuun selvästi helpommin ja tehokkaammin.
    Jos lähtisin ajamaan sähkölinjojen alusia, niin laittaisin 300 millisen terän, sektorisuojan teettäisin, ellen itse saisi tehtyä riittävän hyvää.
    Ja sahaksi iso Husse parhailla valjaillaan.

Nimetön

MINÄ EN OLEN SAHANTUT PIENELÄN,TERÄLÄN E1KÄN OLE PIENELÄ SAHALAN.URAKA HUIPUN TASOLA ON,PITÄÄ OLTA ISO SAHA MUUTEN.E1 TULE ALUETA A1KANSEKSI ALKAA,LE1PÄN VIIPALESTA PAISTAA PÄIVÄN LÄPI.MINULA ON KAIKEN ISON SAHA,SEKÄN KA1KEN ISON TERÄ.E1 PITÄ SAHAN K0K0SA E1KÄN,PITÄ TERÄN KOKOSA SÄSTELTÄ MUUTEN,ALKAA TUOTOSKET PUTOTA SE SÄSTÖ,TULEE HINTONHINSA.VASTASA KUN ON YLIIKÄSTÄ LE1MIK0JA NIIN,SAHASA ON PITÄÄ OLTA SITÄ MAK0SAA LÖYLYÄ.MUUTEN MENEE HOMA TYHIÄN,PÄRISTELYKSIN TÄNÄ PÄINÄNÄ TAKSAT ON KIRETÄ.E1 KUKAN MAKSA TYHIÄN,PÄRISTELYSTÄN TANPERELA1NEN PAINATKON,URAKALA VAI OLETK0N TUNTI MIEHIÄ.

Metsuri motokuski

Itse vaihdoin kaikkiin sahoihin mös 460 isomman terän (225) eikä paluuta ole takaisin.

arto

Lukasin tän ketjun (väärä merkki) silmiin pisti monella usea terä mukana ,,,,Ammattilaiset ei koskaan sahaa saha kiveen *toteaa* itsellä se sahan terä ainut, toinen mikä sai nauramaan, hirveet kuutiot …tulee mieleen ei osata terää teroittaa kuutiot sen korvaa…..teristä 200 kaataa jo myyntipuutkin itselle se riittää ja on tarkempi sahata aikoinaan raivattiin 37cc raivarilla hyvin pärjäsi pikkutaimikoilla kun terä ok. Ammattiraivareista jokainen pyörittää terää melkein yhtä nopeasti ja minun käsittääkseni terä leikkaa sen puun poikki mitä parempi leikkaus sitä vähempi voimaa.

Jätkä

Olen joskus urani alkuaikoina ollut metsässä ilman varaterää. Kun M-sahasta katkeaa teräketju aamupäivällä, niin se päivä on pilalla.
    Kun kärkipyörä halkeaa, on sama tilanne.
    Jos lähdet RS_hommiin ilman varaterää, vara-terämutteria tms. niin ennemmin tai myöhemmin tulet sitä katumaan.
    Se on tuo Murphyn laki, joka toimii…

Uskon kyllä, että artolla ei ole työreissulla mukana edes viilaa…
    Eväänäkin on muovikassissa vain leipäsiivu, ylähuuli sen päälle, niin hyvin jaksaa.

jees h-valta

Olen kyllä täysin arton linjoilla. Ei yhtään ylimääräistä rautaa raahata metsään vaan teho/hyötysuhde pitää olla enemmän kuin kohdillaan.
    Minä olen tosin jo lopettanut raivaussahankin kuljettelun ja siirtynyt vallan moottorisahakantaan. Varhaisperkaus menee vielä Raivallakin.

Raivaaja

Mulla kaksi stihl 460:sta aina mukana. Paha kiviosuma niin käyn autolla vaihtamassa sahan. Tietenkin sillä edellä edellytyksellä et auto suht lähellä. Muutenkin toinen saha on aina hyvä olla mukana tukena js turvana. Ei jää työpäivä kesken jos jotain ongrlmaa olis yhdessä sahassa.

Hiluxmetsuri

Mega LOL

Täällä voisi oikeastaan kaikkiin raivaussahaa koskeviin kysymyksiin jo itse kysyjä liittää seuraavat vastausvaihtoehdot, niin keskustelu asettuisi heti ikäänkuin valmiisiin uomiinsa ja kaikki sujuisi mallikkaasti niinkuin AMMATTIMIEHELLÄ.:

A. Väärä merkki
    B. Ylähuulen alle ei jää kuin leipäviipale
    C. Leipäviipaleesta paistaa päivä läpi
    D. Väärin terotettu
    E. Liian suuri saha
    F. Liian pieni saha
    G. Väärään aikaan raivattu
    H. Lähes oikeaan aikaan mutta siltikin väärin raivattu
    I. Koivu
    J. Mänty
    K. Kuusi
    L. Haapa
    M. Ei kannata ei
    N. Markkinat ei vedä

Ja viimeisenä keskustelun aivan omiin sfääreihinsä nostattavana jokerivastauksena:
    O. Lumiukkohypotenuusa

arto

Jätkälle…..Uskon kyllä, että artolla ei ole työreissulla mukana edes viilaa…
    Eväänäkin on muovikassissa vain leipäsiivu, ylähuuli sen päälle, niin hyvin jaksaa………..Ihan kunnon reppu mulla, Ei sisällä minun eväät leipää. olen ihan kunnon proteini /kasvis linjalla. eli minusta ei lillu vatsan seudulla rasvaa. kunto on semmoinen että 8 tuntia jaksaa sahaa ulkoiluttaa (tarvittaessa) Kotona sitten kunnon eväät suorastaan mahtavat (oman kullan tekemät) Niin se reppu sisältää kyllä viilan ja tulpankin ja muut huoltojutut,

Nimetön

MINULA ON OLTUT TUKENVAT EVÄÄT ON,LE1PÄN PÄÄLÄN VOITA SEKÄN ON,TUKENVASTI TAVARAA.SEKÄN ILTAN RUOKAKSI OLEN SYÖNYT,VAHVAN LIHA RUOKAN SEKÄN ON,ISO KATILAN LINEN PERUNANOITA.SEKÄN EN OLEN RASVOSA SÄSTELTYT KUN,SE SÄSTÖ TULEE HINTOHINSA KUN.E1 SAHA ENÄÄN KULKE SEKÄN,ALKAA TUOTOSKET PUTOTA.HUIPU URAKA METURIN EVÄS ON,PITÄÄ OLTA RASVAT SEKÄN HIILIN HYTRANTIT.MUUTEN E1 ROPA KESTÄ PA1NAA,TÄYTÄN PÄIVÄÄ.SEKÄN ALKAA TILI PUSI,KÄYTÄ OHKASEKSI.TÄÄLÄNKIN PÄINKIN ON OLTUT NIITÄN,SAHAN ULKOLILUTAJIA ON OLTUT KUNTAN,LE1PISÄ ON OLTUT TUKIN TYÖLISTELTYJÄ.SAHOSA KUN ON OLTUT PIENIT TERÄT NIIN,ON OLTUT KEVYT ULKOLUTAA EN TIETÄ,ONKO SAANTUT MONTA RISUA PÄIVÄSÄ NURIN.VAHVA RUOKA ON PITÄÄ OLTA,URAKA METURILA RASVOLA NE ON,KA1KEN K0VINMAT TILIT TEHTYN.

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 48)